Resultat 1 till 16 av 16

Sökmotorfreaks och länktomtar

  1. #1
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Jag ville bara säga det att ja gtycker det ahr gått till överdrift med länkbyggande eftersom det tar mer tid än resultatet ger, Har någon här hört talas om ROI?? return of investment??

    jag vill även påpeka att de sidor som har byggts för att serva med toprankingar ser ju helt otroligt amatörmässiga ut, Jag tror på en kombination av snygg och rankingposition inte bara ranking for vem som helst vänder ju i dörren när man ser att det saknas framförallt information, struktur och innehåll, är det dessutom inte snyggt vänder man ganska fort i dörren..

    Om du har läst ända hit så förstår du säkert att jag inte haft tid att lyckas, är ingen expert på SEO men jag klarar mig utmärkt med mina kunskaper där development och XHTML CSS är mitt stora intresse. SEO kommer i andra hand även om mina kunskaper inom XHTML CSS är ganska avancerade.

    Att hamna i topp i sökmotorerna går ju ganska enkelt ändå men det beror ju på vilket intresse din information har i verkligheten och online...

    jag ville bara vädra lite här och menar ingenting illa alls med mina kanske dumma kommentarer. håll till godo och svara gärna på mitt inlägg.

    Att spendera månader för att vara med i en tävling i SEO var för mig totalt meningslöst då jag faktiskt har annat att göra än att sitta och googla...

    Det var kul Jim och ett intressant initiativ. Mitt syfte med webbproduktioner är att leverera ROI till mina kunder och det gör jag redan sedan länge med grundläggande ROI och leverera bra lösningar. då har man automatiskt beslökare och sedan sköter det sig själv helt enkelt...

    ha en underbar dag för det har jag

    Michael

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Hej Michael,

    Jag tror jag förstår vad du menar. Angående länkbyggande så har det gett mig väldigt bra ROI. Men det är klart, så går det kanske inte för alla.

    Angående SEO-tävlingen så var och är det främsta syftet att lära sig och testa SEO i praktiken och ha kul.

    Du kanske ändå har lärt dig något som du har nytta med i ditt jobb?
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Förresten, kommer det bli fler seo-tävlingar från din sida Jim? Eller kanske nån annan här på forumet som kommer dra igång nåt?

  4. #4
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Hej Jim, Jag har lärt mig en hel del faktiskt. bland annat att det inte behövs någon SEO länkbyggande om man erbjuder någonting som besökarna vill ha. Det finns inte mycket ROI i länkbyggande om man inte är specialicerad på just det och jobbar med det dagligen samt har sina resurser ordnade. Det finns ingen amatör som hr ett normalt jobb som kan eller har tid att försöka slå sig in på marknaden eftersom det tar helt enkelt för lång tid, flera år att bygga upp sina länkvänner.

    Det tar lite längre tid när sidan själv får jobba upp sig men i det fallet på eget innehåll och inte en massa länkar som kanske inte alls relaterar till den specifika sidans innehåll.

    Jag driver en webbsida där jag tillämpat sökmotoroptimering, OBS INTE LÄNKSTRATEGIER!! sidan handlar om grekland och har domänen grekland.gr, hosting i USA, och grekiskt somännamn och med svenskt språk.

    Siten ligger etta på yahoo på sökordet grekland tycker jag är ett mycket bra bevis på att jag inte alls behöver SEO på det sättet ni pratar om.

    Det är detta jag har lärt mig av att deltaga i tävlingen och för min del är det bara bra för jag vill inte, orkar inte och har nite alls någon lust att sitta och leta länkar. fy 17 vad tråkigt det är!!!

    jag vill dock tacka alla som har deltagit och gjort starten på tävlingen helt seriös men jag hade inte riktigt tis eller intresse för länkbyggande...

    webbsitebyggande är min grej och jag kan inte sitta och pina mig igenom dagarna utan måste älska min sysselsättning
    ...

    Tack i allfall

    Michael

  5. #5
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Ok Michael,

    Det gör inte mig så mycket om du inte är intresserad av tävlingen och förstår nu att det nog är det som du är mest grinig över och inte länkbyggande generellt.

    Vill nog även säga att jag tror vi har olika begrepp på ordet länkbygge/länkstrategier. När jag hör det tänker jag på länkbeten, registrering i viktiga kataloger, länkar från egna sajter, strategiskt placerade köpta länkar från relevanta sidor, länkplaceringar i egna artiklar, få bloggare att skriva och länka osv osv.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Vill nog även säga att jag tror vi har olika begrepp på ordet länkbygge/länkstrategier. När jag hör det tänker jag på länkbeten, registrering i viktiga kataloger, länkar från egna sajter, strategiskt placerade köpta länkar från relevanta sidor, länkplaceringar i egna artiklar, få bloggare att skriva och länka osv osv.
    Bra uttryckt och en ovanligt seriös strategi. Jag är helt övertygad om att det är här en effektiv strategi.

  7. #7
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Det mesta av länkbygge som SEO-proffs gör åt kunder bygger på vilka siter de har i sitt nätverk. Har man många siter, ett smartsystem, så kan man simulera "naturlig inlänkning" utan några speciella ansträngningar, kom dock ihåg att det handlar om kontrollerade länkar och länkar som INTE läggs in på andra kunders siter, även fast man lägger in dem i sina system. Men, när du och jag spagetti ska fixa länkbygge/länkstrategier på det viset, är vi så att säga handikappade. Nu vet jag inte direkt hur många siter du sitter på. Själv sitter jag inte på speciellt många, och tycker som du att det är dööö tråkigt att fixa inlänkar. Försöker dock att posta länkar i ett antal kataloger, med jämna mellanrum och om jag "kommer ihåg" att göra det.

    Själv har jag också lyckats bra med allena "on-page optimering". Top 50 i carcasher-tävlinge, går inte riktigt lika bra i den svenska tävlingen, då jag idag inte har riktigt tid att lägga ned på den.

    cya,
    /PatrikB

  8. #8
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Bra uttryckt och en ovanligt seriös strategi. Jag är helt övertygad om att det är här en effektiv strategi.
    Det kan jag också hålla med om, men mängden inlänkar har också en stor betydelse, därav behöver man även sina egna siter, inom olika nischer, som kan användas för att "promota" sina kunder med inlänkar.

    Själv hoppas jag att detta med "länkbygge" ska bli mindre värt i sökmotorerna, för just nu känns det ändå rätt mycket så, inom vissa branscher/nischer, att den som kan fixa mest inlänkar vinner spelet ... det borde istället vara så att den med bäst innehåll, de siterna som ger besökarna ett mervärde borde vinna i SERP:arna ... det är dock betydligt svårare att få fram i sökmotorsystemen kan jag tänka mig.

    cya,
    /PatrikB

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Att tipsa sajter är ett jättejobb. Sista tiden har jag lyckats ovanligt bra.

  10. #10
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Det kan jag också hålla med om, men mängden inlänkar har också en stor betydelse, därav behöver man även sina egna siter, inom olika nischer, som kan användas för att "promota" sina kunder med inlänkar.

    Själv hoppas jag att detta med "länkbygge" ska bli mindre värt i sökmotorerna, för just nu känns det ändå rätt mycket så, inom vissa branscher/nischer, att den som kan fixa mest inlänkar vinner spelet ... det borde istället vara så att den med bäst innehåll, de siterna som ger besökarna ett mervärde borde vinna i SERP:arna ... det är dock betydligt svårare att få fram i sökmotorsystemen kan jag tänka mig.

    cya,
    /PatrikB
    Håller med, fast ändå inte. Klart att det är siterna med det bästa värdet för besökaren som ska ligga i topp, detta är ju även googles målsättning, till vilken man inte når upp idag. Men vem vet hur det ser ut imorgon?

    Inom vissa nischer går det väldigt bra att ta sig ut mha olika mer eller mindre automatiserade strategier för länkbygge, trors hård konkurrens. Jag har själv testat och vet av erfarenhet att så är fallet. Men den sida som lyckas skapa ett incitament för att besökaren skall återkomma, som lyckas med att få sina användare att bidra i sann web 2.0 anda och som gör detta hela tiden är den som kommer att segra i längden. Man skaffar fler möjliga intäktskällor än de som bara satsar på länkar och skiter i sitt content samtidigt som man entusiasmerar besökaren till att återkomma, till att berätta för sina kompisar och till att länka.

    Jag förstår att de som har små resuser och gör detta enbart på sin fritid (jag gör det på fritiden och på arbetstid ), har svårt att konkurrera i dagsläget. Men ge inte upp. om ni skapar en fantastisk webbsida som folk vill återkomma till och som folk vill berätta om till sina likasinnade så har ni alla möjligheter att slå även de största SEO bolagen på fingrarna.

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Bäst innehåll är allra bäst. Sedan finns det ju olika typer av innehåll från olika synvinklar.

    Låt oss ta t.ex. SERP:en för tramadol som exempel. Den tycker är ganska bra balanseras på topp fyra just nu.

    1) Du har sv.wikipedia.org. Stort samhälle ofta praktiskt för den som kommer in på det. Ofta bra utlänkar.
    2) Sedan kommer vi. Förutom grund information finns ett stort nyhetsmaterial om smärta avseende referat av forskningsnyheter + bra utlänkar.
    3) På tredje plats ligger "Den stora Tramadol-tråden" på Flashback. Många som söker på tramadol söker ju givetvis för att handla och Google vill ju ge dem bra sökresultat också.
    4) Här kommer FASS.se som ju drivs av Läkemedelsindustrin så där representeras industrin också.

    Och därefter Läkemedelsverket som representerar staten.

    Det är väldigt svårt för en sökmotor och reda ut vilket som är bäst innehåll här. Och just därför är jag lite imponerad. Det här ger något för väldigt många som söker.

  12. #12
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Länkbyggande är ett nödvändigt ont idag när det gäller SEO. Visst, man kan komma långt på en snygg och funktionell sida - men lite länkbyggande behövs för att man ska ranka bra på ett konkurrensutsatt ord. Annars hamnar man inte tillräckligt högt upp innan man gått i konkurs.

    Det är klart, jag förstår att tävlingen inte passar dig eftersom du inte har ett sånt sajtnätverk eller hade kunskapen om att länkar är så viktigt i sådana sammanhang.

    Men länkbyggande är effektivt. Sysslar man med SEO behövs både onpage och offpage, det sistnämnda är dessutom det man kan förbereda i förhand (och som kan ge resultat direkt, men även för framtiden).

    Länkbyggande och SEO i övrigt är en konstig bransch där man inte riktigt kan planera för vilka tekniker som är accepterade om ett par år.

    Tur att det är nu vi behöver besökarna då!

  13. #13
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Jag fick igång en liten diskussion, jag är absolut inte kinkig Jim. jag ser fortfarande länkstrategier och länkbygge som en helt annan sak än SEO. Jag förstår att det relaterar till webbsidans innehåll men ligger en nivå utanför... Jag fick inga kommentare på min grekland.gr placering, jag tycker nog det kunde kommenteras.. jag blir så glad då.. haha

    Sorry Jim jag menade inte att tävlingen är en dålig tävling men när ranking tar över prioriteten från innehåll, användarvänlighet, tillgänglighet då tycker jag man sladdar rejält från vägbanan...

    Det är ju kul att folk intresserar sig för tekniken men jag har helt enkelt inget nätverk eller tid att skapa ett nu heller...

    Tjoo
    Michael

  14. #14
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    Jag fick inga kommentare på min grekland.gr placering, jag tycker nog det kunde kommenteras.. jag blir så glad då.. haha
    Michael
    Tja det är kanske inte den kommentaren som du vill ha. Men den har ju en inlänk från vår nättidning och utlänkar från nättidningen värderas av Yahoo, genom att nättidningen har bra inlänkar från flera Yahoo-projekt.

    Det är knappast den enda orsaken. Vid sidan om det tar ju Yahoo stor hänsyn till att lyfta fram just publicister. Ett stort innehåll om ett ämne gillar Yahoo. Och du har ingenting av det som Yahoo straffar heller.

  15. #15
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    en fågel flög förbi och påstod att google ser högt rankade siter i yahoo som mer värda och rankar dessa högre ranking i google!!

    Detta påståendet fick jag häromdagen och ville gärna posta detta här för att få trovärdigheten av påståendet.

    Stämmer detta verkligen...

    Jag ligger ju med på nästan alla förstasidor om man söker på en grekisk ö samt i kombination med grekland. Mycket bra resultat och just precis det jag ville komma åt.

    traffiken har ökat och hör och häpna, vad händer 1 Januari 2007?? just den dagen 3 dubblades min traffik utan att jag har en minsta aning om vad osm händer.. hur kan man försklara detta??

    Vänligen
    Michael

  16. #16
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag tror inte att det stämmer. Yahoo skulle straffa Google brutalt om det framkom.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)