Resultat 1 till 2 av 2

å = aa, osv.?

  1. #1
    Stosss avatar
    Stoss Stoss är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    3
    Hej!

    Jag har läst tidigare att man när man skriver filnamn bör översätta de svenska bokstäverna med:
    å = aa
    ä = ae
    ö = oe

    t.ex.
    www.server.se/en-paase-loesgodis.asp

    Men gäller det fortfarande egentligen - har det nån betydelse?

    En sökning på "sökmotoroptimering" (Google) ger www.lindqvist.com/b/om/sokmotoroptimering/ som förstaträff - här är ö=o. Även www.jajja.com/soekmotoroptimering.html finns bland de första träffarna - här är ö=oe



    Vad för tips kan ni ge mig? Hur ska jag skriva?

  2. #2
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av Stoss
    Hej!

    Jag har läst tidigare att man när man skriver filnamn bör översätta de svenska bokstäverna med:
    å = aa
    ä = ae
    ö = oe

    t.ex.
    www.server.se/en-paase-loesgodis.asp

    Men gäller det fortfarande egentligen - har det nån betydelse?

    En sökning på "sökmotoroptimering" (Google) ger www.lindqvist.com/b/om/sokmotoroptimering/ som förstaträff - här är ö=o. Även www.jajja.com/soekmotoroptimering.html finns bland de första träffarna - här är ö=oe



    Vad för tips kan ni ge mig? Hur ska jag skriva?
    skriv med de riktiga tecknen om det skall bli riktigt bra. Gör sen någon check på vilken typ av läsare besökaren har. Har de en läsare som inte klarar åäö länknamn och domäner skicka dem till oaa.

    Cloaking?
    Nej jag skulle tolka det som en anpassning till rådande situation på nätet. Google, MSN,Yahoo klarar ju åäö och FF och IE7
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)