Resultat 1 till 10 av 10

Wikia Search?

  1. #1
    Filhms avatar
    Filhm Filhm är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm/Spånga
    Inlägg
    31
    Hittade nedanstående, är det någon här som vet mer om detta projekt. Kanske blir det ytterligare en sökmotor att lära sig i framtiden!!!

    /Robban
    Taget från search. wikia .com/wiki/Talk:Search_Wikia

    -----------------------------------
    "Search is part of the fundamental infrastructure of the Internet. And, it is currently broken.

    Why is it broken? It is broken for the same reason that proprietary software is always broken: lack of freedom, lack of community, lack of accountability, lack of transparency. Here, we will change all that.

    There have been some amazing projects in recent years which have matured now to the point that a new alternative is possible. Wikia is funding and supporting the development of something radically new.

    Nutch and Lucene and some other projects now provide the background infrastructure that we need to generate a new kind of search engine, which relies on human intelligence to do what algorithms cannot. Just as Wikipedia revolutionized how we think about knowledge and the encyclopedia, we have a chance now to revolutionize how we think about search.

    Help me out, spread the word. I am looking for people to continue the development of a wiki-inspired search engine. Specifically community members who would like to help build people-powered search results and developers to help us build an open-source alternative for web search. Discuss here. – Join the mailing list."
    --Jimbo Wales, 23 December 2006
    ---------------------------

  2. #2
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Jo det har ju varit endel snack om liknande projekt, just pga det inbyggda problemet med googles och andra sökmotorers sätt att insamla information, som har att göra med problemet att hantera den stora mängden data på bra vis. Det är ju det enda egentliga hotet mot tex google. Å andra sidan så finns det ingenting som hindrar google från att göra ett sådant projekt med, och göra den bättre än alla andra, om det nu kommer en sådan situation.

  3. #3
    Magnus-SEOs avatar
    Magnus-SEO Magnus-SEO är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    227
    Som jag förstår det så mäter google klick frekvensen på ett sökresultat, det är en jhu sorts "human intelligence".

  4. #4
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Users klickar ju till 95% på top 10... vad ska visas top 10? det är första frågan.. för om man ger mer relevans på mer klickade länkar i serpen så.. ja det tror jag nog vi kan utesluta, det skulle bli självförstärkande för de i top.

    Problemet ligger i att behandla en allt mer tilltagande mängd information i och med att ordnade system alltid går mot kaos... en universell lag.. Ju mer infotmation destå svårare att få relevans mao. Finns säkert de på forumet som kan mer om dessa problem än jag men det är intressant nontheless.

  5. #5
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Om google värderar de träffar som klickas på oftare så vore det absolut ogenomtänkt (typiskt norrländskt ord ) om de bara gick efter antalet.

    Om ni frågar mig så skulle jag implementera en mätning som utgår från en normalfördelning. De träffar som får fler klick än vad normalfördelningen säger att en träff på motsvarande position skall få, bör kanske flyttas uppåt i träfflistan och vice versa.

    Om jag inte har fått det helt om bakfoten så använder Google ett liknande system för Google Adwords. De annonser som får bättre CTR än vad enbart positionen i annonslistan berättigar ges en högre Quality Score, och så småningom även en placering högre upp i annonslistan.

  6. #6
    Stringfellows avatar
    Stringfellow Stringfellow är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    40
    Nu finns alfa-versionen online: http://alpha.search.wikia.com/

    Nån som fattar hur man lägger till sidor?

  7. #7
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Eh nope. Jag har reggat mig och allt men kommer inte fram till hur man lägger till sidor. Om det ska vara så svårt att anmäla nya sidor så kan nog google känna sig trygga ett tag till.

  8. #8
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Efter lite letande verkar det som Wikia använder grub som crawler. På grub.org ska man kunna anmäla eller kontroller sin domäns status via http://www.grub.org/html/tools.php?op=services men det är något fel med databashanteringen när jag försökte tidigare. Enligt foruminlägg jag snubblade över har det tydligen varit så ett tag.

    Wikia är ju alpha så det kommer väl igång får vi hoppas, annars lär det inte dra så många nya användare.

  9. #9
    Stringfellows avatar
    Stringfellow Stringfellow är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    40
    Citat Ursprungligen postat av Waldo
    Eh nope. Jag har reggat mig och allt men kommer inte fram till hur man lägger till sidor. Om det ska vara så svårt att anmäla nya sidor så kan nog google känna sig trygga ett tag till.
    Ja resultaten är ju rätt katastrofala just nu. Jag jämförde några sökningar mot google och det är en enorm skillnad. Jag tycker idén är bra men indexet måste vara ok från början annars kommer ingen använda sökmotorn.

    Jim lär väl gilla detta i alla fall: http://re.search.wikia.com/search#seo%20forum

  10. #10
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Skrev om det igår på min blogg:

    fyranyanser.se/2008/01/07/wikia-lanseras/

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 38
    Senaste inlägg: 2010-12-02, 18:15
  2. IE7 - Viktigare att optimera för msn search?
    Av Magnus-SEO i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-07-18, 22:00
  3. Search Engine Strategies, London
    Av Victor i forum Nyheter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-02, 08:28
  4. APRIL APRIL din dumma sill - MSN search Spoof
    Av Elias KAI i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 19:49