Resultat 1 till 6 av 6

Fusk rewrite medför duplicate content?

  1. #1
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Oj, va svårt det var att hitta på en rubrik!

    Jag har länge påtalat för min "php-slav" att han ska fixa urlerna med mod rewrite. I förra veckan kom han nöjt och sa "titta nu på dina fina urler". De var klart bättre, även om han lämnat någon siffra kvar. Jag tänkte att "vi får se hur det blir, så får jag tjata mer sedan".

    Nu sitter jag och gör lite småändringar i koden och ser att han inte alls gjort på det "korrekta sättet" utan har gjort någon slags egenuppfunnen lösning.

    Om han gör om det, vad händer då med redirecten (301)? Behöver man göra det ytterligare en gång från de "nya urlerna". Eller räcker det med redirect från "originalen" och så kan man räkna med att Google plockar bort de tillfälliga varianterna eftersom de inte funnits så länge?

    Hänger ni med på vad jag försöker fråga...?

    Edit: Vill tillägga att han är otroligt duktig på php, men struntar högaktningsfullt i allt som har med SEO att göra...
    Senast redigerat av Elvis den 2007-03-15 klockan 03:48.

  2. #2
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Edit: det här inlägget ska inte vara här, jag klickade fel...

  3. #3
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Hmmm...

    Det känns ganska säkert att det bara är att strunta i "fulvarianterna". Men hans åsikt är att Google läser länkarna på hans sätt också, vilket visserligen är sant.

    Det är oftast svårt att övertyga honom om vikten av vissa seo-åtgärder. Hur ska jag uttrycka mig för att övertyga honom om att det är bättre att ändra url med "htaccess" varianten? Jag har väl rätt, eller har jag fel kanske?

    Så här ser det han gjort ut:

    <a <?= $row ['katnr'] == $id ? 'class="bold" ' : '' ?>href="/katalognamn_med_nyckelord/<?= $row ['katnr'] ?>/<?= strip_name ($row ['namn']) ?>.html"><?= $row ['namn'] ?></a>

    Kommentarer please?

  4. #4
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    tja, grejen är väl den att det är så pass enkelt att ändra med mod rewrite att det är att gå över ån efter vatten att inte göra det. Men det borde ju inte vara någonting konstigt med den url som genereras av ovan kod, så på det viset är det ju ingen skillnad ur seo perspektiv mot att göra den med modrewrite.
    Ang ditt första resonemang ang redirecten så är jag inte riktigt med på hur du menar.

  5. #5
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Tack Björn!

    Jag har ju bara läst om mod rewrite problem och lösningar, och det har alltid handlat om htaccess-varianten. Därav min osäkerhet om den på något sätt vägde tyngre än Fredriks variant. Men tydligen är det kanske bara så att den egentligen är enklare (även om koden jag visade ovan känns ganska enkel i mina ögon)

    Jag låter det vara i några veckor och ser om det påverkar, annars byter vi kod och ser om det blir bättre då.

    Tester och experiment är alltid kul! Sålänge de inte slutar i katastrof...

  6. #6
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Edit: Det kan ju också vara att det inte gör någon skillnad för vår del då vi inte har så avancerad struktur på shoppen (ännu i varjefall). Om en sajt är större med fler länkar blir det kanske besvärligare. Vi har ju bara menyn med några få kategorier.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Duplicate content -återigen, gränsen
    Av seattlegrunge i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-19, 16:27
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-29, 00:46
  3. Automatiska url-omskrivningar ger duplicate content?
    Av Niclas Strindell i forum URL-omskrivning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 00:42
  4. Duplicate content på flera domäner
    Av MattiasN i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 16:20