Resultat 1 till 18 av 18

hur använder vi bäst alla våra domäner?

  1. #1
    Webpals avatar
    Webpal Webpal är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21
    En kund till mig har sitt företag som domännamn, vilket är den domän vi använder oss av i alla sammanhang.
    Denna kund har under en period byggt upp en ganska rejäl domänportfölj med domäner relevanta för verksamheten. Domänerna är t.ex namn på olika produkter och varumärken.

    Idag gör vi så att vi genom loopia (där vi även har vårt webbhotell) redirectar all trafik de olika domänerna får till huvuddomänen (företagsnamnet.se).

    Det jag funderar på är nu hur vi skulle kunna använda oss av dessa domännamn. Vi rankar redan idag bra på de flesta produktnamnen, men jag tror vi skulle kunna nå en #1 placering på vissa av dem om google kände till domänen "produktnamn.se".

    Hur tolkar sökmotorerna det om jag sprider ut lite länkar till dessa domäner som redirectar till företagsnamn.se, är det bästa att då länka dessa direkt till den aktuella undersidan (t.ex. www.produktnamn.se/produktnamn.php som redirectar till www.företagsnamn.se/produktnamn.php) eller ska de länkas direkt på huvuddomänen (www.produktnamn.se)...

    Hoppas jag lyckats göra mig förstådd, be mig gärna förtydliga annars

    Tack på förhand
    Niklas

  2. #2
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Följden blir bara att domänerna konkurrerar med varandra. Ska ni använda domänerna så använd dom till unikt innehåll.

  3. #3
    Webpals avatar
    Webpal Webpal är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21
    Är inte helt säker på att jag förstår hur du menar...
    Kommer google t.ex. bara visa den ena av våra domäner, eller menar du att båda dyker upp i serpen och på så vis konkurrerar med varandra?

    Ett alternativ vore ju att skapa små landningssidor för varje produktnamn med lite seo-optimerad text och en direkt länk till företagsnamn.se/produktnamn.php och sedan ordna med lite inlänkar till dessa... Känns dock som om denna lösning är lite oseriös, eller vad tycker ni, är det något ni själva skulle kunna tänka er att göra?

  4. #4
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Av din beskrivning låter det som att det riskerar att bli dörrsidor av det hela? Det är ju lite svårt att säga mer utan att se exakt framför sig hur du tänker att det ska bli.

    Även om Google kanske upptäcker det själv så kan det ju finnas uppmärksamma konkurrenter som rapporterar dem som dörrsidor till Google.

    Ska man göra nåt bra av det hela så är det i varjefall helt klart att det bästa är att göra unikt innehåll som är seriöst. Inte bara en kort text med sökord och en länk.

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Elvis och David Nilsson är helt rätt på det.
    Att lägga en redirect från sidorna intill huvuddomänen är inte värdefullt med den konstruktion du föreslog dvs att sprida länkar till dem. Glöm det, där är vi mycket nära black hat.
    Om du skall använda sidorna, se till att de står för sig själva. Dvs en besökare kan få informationen som är vettig på sidorna. Med andra ord som tidigare inläggare sagt; skapa unikt innehåll som skiljer sig från huvuddomänen ifråga. Men innehållet skall vara relevant till de länkar som leder till motsvarande sidor på huvuddomänen.

  6. #6
    Discobats avatar
    Discobat Discobat är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    10
    Tänkte följa upp med en relaterad fråga. Jag har registrerat ett antal bra generiska domännamn som beskriver min verksamhet. Jag har förstått att jag inte ska peka alla dessa mot min huvuddomän, utan att det är bättre att peka dem mot relaterade sidor mot unikt innehåll, stämmer det?

    Då tänker jag att jag ska peka domänerna mot undersidor typ www.huvuddomänen/undersida.htm. Är det en bra idé? Kan jag peka flera liknande domännamn mot samma undersida eller har t ex Google några invändningar mot det?

    Är detta över huvud taget ett bra sätt att jobba med domännamn? Mitt syfte är framförallt att få mer trafik från sökmotorer på detta sätt. Funkar det?

    undrar
    Olle

  7. #7
    Discobats avatar
    Discobat Discobat är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    10
    Ingen som vet något om detta? Borde väl vara ganska fundamentalt för er experter här på forumet!?

  8. #8
    ställans avatar
    ställan ställan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    114
    Ok om jag förstår dig rätt så har du köpt domäner som idag inte finns med på Google, som inte har nåt innehåll eller några inlänkar. Och dessa vill du 301:a. Detta bör inte ge nåt värde alls då domänerna du har köpt inte har nåt värde att skicka till din huvuddomän. Enda värdet dessa kan ge är type-ins besökare.

    När ska man då redirecta till undersidor eller huvuddomän?

    Säg att du har en webbkatalog med 10 kategorier. En av dessa kategorier handlar om djur och du har nyligen köpt en indexerad domän som handlar om djur. Denna domän ska isf 301:as till kategorin om djur, köper du däremot en annan webbkatalog så ska denna redirectas till startsidan, kategorier som har motsvarigheter i din katalog ska redirectas dit. Att redirecta till så liknande innehåll som möjligt.

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Som ställan säger, värdet med en 301 är mycket begränsad om det ens ger något alls i detta fall.
    För övrigt så är det rätt princip med redirect i ställans svar.

    Men skall du få effekt med helt nya domännamn så bör du se till att det finns innehåll på dem.
    Senast redigerat av Urban G den 2007-05-22 klockan 11:24.

  10. #10
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Gör någon form av sida där besökare kan kommentera, rösta om en viss produkt. Lägg upp bilder, text content om varje produkt (lägg rätt mkt jobb). Lägg upp relevanta länkar för produkten (även till ANDRA sidor än din kunds).

    Enda konkurrenten med ovanstående upplägg på varje produktnamn bör vara i princip wikipedia, särskilt om du kan få lite hyfsade inlänkar till domänen också.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  11. #11
    Discobats avatar
    Discobat Discobat är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    10
    Ok jag förstår. Men att det skulle vara i princip värdelöst med att peka innehållslösa domäner kan jag bara köpa från en strikt seo-synpunkt. Ett bra domännamn kan ju också användas som ett varumärke som utnyttjas i kampanjer och dyl. I mitt fall har jag ett antal artiklar som ligger som undersidor och min tanke är att marknadsföra dessa i olika sammanhang med bra huvuddomännamn. Det är väl ändå bra!?

    Men...ni menar alltså (och det var min egentliga fråga) att t ex Google inte lyfter en sida för att den har ett domännamn, vars lydelse är relevant till innehållet, som pekar mot den (ex. "gris.se mot en sida om grisar)? Det säger emot allt jag hittills läst om SEO och länkstrategier, men jag antar att nyckelordet är innehåll? Trodde dock att domännamnet _i sig_ gav någonting.

    Olle

  12. #12
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Domännamnet i sig har betydelse ja. Det har jag själv visat b.l.a. i några inlägg här på forumet och fått uppleva själv rent praktiskt, under inte alltför trevliga omständigheter.

    Menar du så här?
    Du skaffar domännamnet gris.se, en helt ny domän. Du sätter en redirect 301 till en undersida på huvudsidan som heter domän.se/gris.html som då handlar om griser.
    Sedan skaffar du en hel del länkar till domänen gris.se.
    Domänen gris.se har aldrig haft ett innehåll eller funnits ute på nätet.

  13. #13
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Domännamnet i sig har betydelse ja. Det har jag själv visat b.l.a. i några inlägg här på forumet och fått uppleva själv rent praktiskt, under inte alltför trevliga omständigheter.

    Menar du så här?
    Du skaffar domännamnet gris.se, en helt ny domän. Du sätter en redirect 301 till en undersida på huvudsidan som heter domän.se/gris.html som då handlar om griser.
    Sedan skaffar du en hel del länkar till domänen gris.se.
    Domänen gris.se har aldrig haft ett innehåll eller funnits ute på nätet.
    Funkar det där så att man får samma boost som man skulle fått om man hade hostat materialet direkt på gris.se? Låter osannolikt? Isof skall jag genast köpa mer domäner nämligen...(bara köpa alla keywords man vill optimera för och 301:a dem och sen jobba som fan med länksubmissions?).
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  14. #14
    Discobats avatar
    Discobat Discobat är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    10
    Precis så menar jag. Har inte det relevans för Google? I så fall, är det viktigt att domännamnet har exakt samma namn som underdomänen eller får det också effekt om namnet förekommer flitigt på sidan ifråga??

  15. #15
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    301 är ett sätt att tala om att domänen har flyttats permanent. Den kommer inte dyka upp i de organiska sökresultaten. Att i det läget skapa länktillväxt till den låter lite tveksamt nästan på gränsen.
    Det du i praktiken gör är att skapa värdefulla inlänkar till en domänen du flaggat till sökmotorerna att den är inte skall finnas kvar utan skicka allt vidare. Du kommer dessutom inte få vare sig spontana eller naturliga länkar till den.
    Du går en omväg med länktrafiken och eftersom redirect inte alltid per automatik flyttar över precis allt värde så blir i slutändan en förlust. Bättre att skicka in länkarna direkt till den aktuella slutgiltiga landningssidan som är relevant.
    Eller köra på Hjalmars utmärkta förslag.

  16. #16
    Discobats avatar
    Discobat Discobat är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    10
    Jag läste nog inte ditt första svar tillräckligt noga. Nej, jag har inte för avsikt att skaffa massa inlänkar till gris.se (som ska redirectas till domän.se/gris.htm). Jag har bara tänkt redirecta den. Punkt.

    Vad jag undrar är om inte själva förekomsten av en pekning från en domän som heter gris.se att /gris.htm får en viss boost?

  17. #17
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nej.
    Syns du inte finns du inte.
    Domänen gris.se finns inte då den inte är indexerad.

  18. #18
    Discobats avatar
    Discobat Discobat är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    10
    Aha, det var upplysande. Tack!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)