Resultat 1 till 8 av 8

Duplicate Content på min sida?

  1. #1
    Navaliss avatar
    Navalis Navalis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    16
    Jag kör en oscommerce butik. Jag har ca 300 artiklar och varje artikel har en url som kan se ut så här:

    Jag har nu installerat ett SEO contrib som fixar till url:en så den innehåller produktens namn. Den nya ser ut såhär:

    Nya artiklar som jag lägger till kommer aldrig riskera Duplicate content då den tidigare url:en inte skapas. Däremot har artiklar som lagts upp innan installationen två URL:er .. Kommer detta att bli ett problem? De flest inlänkar jag har går direkt till men på ett antal forum ligger djuplänkar direkt till de gamla url:erna. Dessa kommer ju aldrig att ramla ur google då den konstant kommer att följa denna länk varje gång forumsidan indexeras.

    Kommer jag få problem med de produktsidor som inte finns djuplänkar till? Eller kommer de gamla sidorna ramla ur googles register? De finns ju inga vägar in till dom. Jag har även skapat en xml sitemap för de nya url:erna.

    Jag hoppas jag lyckats förklara trots att man är amatör.

    Mvh Patrik
    Senast redigerat av Urban G den 2008-06-27 klockan 12:52. Anledning: Brott mot regel 1

  2. #2
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    Kör en 301 från gamla URLs till de nya omskrivna så blir allting bra.

    För övrigt så finns det ett färdigt contrib som gör precis det och du får dessutom bättre URLs än vad du visar här. De blir i stil med:
    http://www.dinbutik.se/canon-digitalkamera-p-304.html

    Tror det heter Ultimate SEO urls.

  3. #3
    Navaliss avatar
    Navalis Navalis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    16
    Om man inte gör en 301.. Kommer det att påverka då? Eller löser det sig av sig själv efter ett tag?

    Mvh P

  4. #4
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    Problemet är att dina dynamiska URLs kommer bli indexerade om du inte kör 301 redirect, i alla fall de som har inlänkar. Det kan bli ganska rörigt.

    Så mitt tips är att köra på den jag tipsade om:
    http://addons.oscommerce.com/info/2823

    Då får du både bättre URL-omskrivningar samt automatiska 301 från gamla dynamiska till nya omskrivna.

  5. #5
    Daniel Ss avatar
    Daniel S Daniel S är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    17
    Mycket intressant då jag länge har fösökt att hitta en lösning på hur jag kan göra mina URL er mer sökvänliga. Jag driver en sida med en databas där man kan hitta alla företag inom en viss bransch med hjälp av ett antal kategorier.

    Skulle det funka att använda det Ultimate SEO URLs verktyget trots att det inte är en webshop?

    Går det isåfall att ändra samtliga URL er på sajten, även gamla?

    Mina URL er ser ut liknande detta exempel: w w w.exempelsida.se/register/pageBranschregister.php?page=sub1&verksamhetsID=34

    Väldigt tacksam för svar och hjälp i frågan. MvH // Daniel

  6. #6
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av Daniel S
    Mycket intressant då jag länge har fösökt att hitta en lösning på hur jag kan göra mina URL er mer sökvänliga. Jag driver en sida med en databas där man kan hitta alla företag inom en viss bransch med hjälp av ett antal kategorier.

    Skulle det funka att använda det Ultimate SEO URLs verktyget trots att det inte är en webshop?

    Går det isåfall att ändra samtliga URL er på sajten, även gamla?

    Mina URL er ser ut liknande detta exempel: w w w.exempelsida.se/register/pageBranschregister.php?page=sub1&verksamhetsID=34

    Väldigt tacksam för svar och hjälp i frågan. MvH // Daniel
    Det är inget verktyg, det är ett tillägg till en e-handelsplattform. Den fungerar inte på vad som helst.

    Ja du kan göra dina URLer sökmotorvänliga men det kräver en del jobb. För enklare alá www.exempelsida.se/register/id/67/ är det bara .htaccess som behöver ändras och länkarna men annars måste du strippa upp URLen och injekta titeln.. Finns säkert guider eller så kan säkert någon göra det åt dig mot betalning.

  7. #7
    crajs avatar
    craj craj är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    18
    Någon som har en uppfattning om hur mycket siten påverkas i sökresultat etc av att ha duplicate content?

  8. #8
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Citat Ursprungligen postat av craj
    Någon som har en uppfattning om hur mycket siten påverkas i sökresultat etc av att ha duplicate content?
    Jag håller själv på att försöka bena ut det i den här tråden. Främst verkar det som att det är ett sätt att slippa supplemental results, men vad exakt det ger för positiva effekter på kritiska sökresultat är svårt att säga. Så vitt jag kan se så verkar Google klart mindre benägen att indexera och ranka min subdomän som har duplicate content jämfört med dem som inte har det, men har på tok för få sådana subdomäner för att kunna dra definitiva slutsatser. Kommer att uppdatera tråden så fort jag märker något.
    Senast redigerat av David Olofsson den 2008-10-30 klockan 00:34.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Wordpress och duplicate content
    Av daniel_ i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-29, 14:46
  2. Duplicate content i meta description?
    Av Vindvilja i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 20:58
  3. Sajten på 2 språk = duplicate content?
    Av Susann Stjernborg i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 16:57
  4. Duplicate content -återigen, gränsen
    Av seattlegrunge i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-19, 16:27
  5. Automatiska url-omskrivningar ger duplicate content?
    Av Niclas Strindell i forum URL-omskrivning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 00:42