Resultat 1 till 19 av 19

Vikten av nyckelord i domännamnet

  1. #1
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Ett av våra nyckelord (presenter) är ett ord som också är väldigt relevant på många andra språk. Google tar ju hänsyn till språk, vilket i detta fall är extra tydligt om man jämför sökresultat från google.se och google.com. Men även om man söker på google.se hamnar många engelska resultat relativt bra.

    Det är förstås inte omöjligt att det finns svenska länkar till engelska sidor, som lyfter dessa lite i svenska sökresultatet. Jag har inte undersökt dessa närmare. MEN, ett exempel som tydligt visar vikten av att domännamnet=sökordet är en holländsk sida, presenter.nl. Dit finns det inte en enda svensk länk.

    I sökning efter presenter via google.se visas den i dagsläget som nr 21. Men ändå ett bra resultat med tanke på att sidan bara har PR3, 7 inlänkar som syns vid sökning på link:www.nl.se och i övrigt inte är särskilt imponerande. Och framför allt definitivt inte är på svenska, och inte har en enda svensk inlänk. Visserligen finns nyckelordet 9 gånger på sidan, men ändå...

    presenter.com visas som nr 8. Och redirectar bara till en helt annan adress.

    Det är ingen nyhet att domännamnet är viktigt, men att det är så viktigt att en ganska "dålig" holländsk sida hamnar före väldigt många svenska webbshoppar och specialinriktade sajter när google ska vara rätt noga med språket, det tycker jag är värt att grunna på.

    Markerar man "endast resultat från Sverige" blir serpen naturligtvis annorlunda.
    Söker man på google.com så hittas sidan inte ens. (Jag bläddrade till nr 180 sen orkade jag inte mer)

    Verkar lite som om google tycker att svenska är ett litet och ganska oviktigt språk!

    Edit: råkade bli en länk

  2. #2
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Domännamnet har i sej själv ingen egentlig betydelse för resultet, den enda nyttan det har är att en hel del naturliga inlänkar kommer att innehålla sökordet.

    Jag hittar 671 inlänkar till presenter.nl via Yahoo, att titta i Google är inte mycket nytta eftersom det komandot inte fungerar där.

    Det är inte konstigt att den träffar där den gör.
    Jag har en sida på en site som träffar topp 5 i ryska Google på en term med över 1 miljon träffar i ett mycket starkt konkurrensutsatt segment.
    Jag har inte särskilt många ryska länkar till sidan (osäker på om jag har några över huvud taget) och urlen innehåller över huvud taget inte något av orden som sidan träffar på.
    Senast redigerat av webguide den 2007-03-18 klockan 11:14.

  3. #3
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Självklart blir det så att det blir många naturliga inlänkar med sökordet. Det är en viktig faktor.

    Men, eftersom det ger stor effekt att nyckelordet finns i urlen så förstår jag inte riktigt ditt påstående att det inte skulle spela roll om det fanns i domännamnet?

    Visst, det är endast en del av inlänkarna som visas vid denna sökning i google, söker man i Yahoo så visas alltid många fler. Problemet är ju att Yahoo även visar inlänkar som google inte bryr sig särskilt mycket om.

    Någon som vet hur tillförlitlig backlinkcheckern på Iwebtool.com är?

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag vet inte hur tillförlitlig just den är men flera verktyg som jag provat och som markerar sökmotorvänliga och icke sökmotorvänliga missar djupinlänkar. D.v.s. listar bara länkarna till första sidan.

    iwebtool.com ser inte ut att missa djupinlänkar. Men den skiljer ju inte mellan sökmotorvänliga och icke-sökmotorvänliga.

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Men, eftersom det ger stor effekt att nyckelordet finns i urlen så förstår jag inte riktigt ditt påstående att det inte skulle spela roll om det fanns i domännamnet?
    Det påståendet stämmer inte riktigt. Det har betydelse om nyckelordet finns i domännamnet. Detta oavsett om länktexten innehåller det eller inte.
    Finns två trådar om det här
    tråd 1
    tråd 2

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jo men om vi tänker lite logiskt kring hur Google fungerar verkar det ju vara intresse för Google att försöka avgöra vad en sida handlar om. Rimligen sker någon form av hypotesprövning här där ett antal faktorer bundna till hemsidan har betydelse.

    Domännamnet kan ju vara en sådan faktor men det verkar ju också rimligt att du kan bottna ut vad du kan få från sådana faktorer, och att det finns andra faktorer vid sidan om domännamnet. D.v.s. att flera vägar att få fördelen finns.

  7. #7
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Elvis
    Självklart blir det så att det blir många naturliga inlänkar med sökordet. Det är en viktig faktor.

    Men, eftersom det ger stor effekt att nyckelordet finns i urlen så förstår jag inte riktigt ditt påstående att det inte skulle spela roll om det fanns i domännamnet?
    Vem säger det?
    URL:en är i det närmaste betydelselös! Den enda faktorn att räkna med för urlen är naturliga inlänkar.

    Googles link: funkar inte, det säger Google själva, de hänvisar själva till Yahoo.

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Vem säger det?
    URL:en är i det närmaste betydelselös! Den enda faktorn att räkna med för urlen är naturliga inlänkar.

    Googles link: funkar inte, det säger Google själva, de hänvisar själva till Yahoo.
    Ofta för fallet är ju sajtensnamn det samma som nyckelordet i URL i vilket fall nyckelordet oftare dyker upp i ankartexten för kataloger.

    Många som länkar länkar just med domännamnet. Det gäller t.ex. många bloggare. Så där får det ju också betydelse.

  9. #9
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Ofta för fallet är ju sajtensnamn det samma som nyckelordet i URL i vilket fall nyckelordet oftare dyker upp i ankartexten för kataloger.

    Många som länkar länkar just med domännamnet. Det gäller t.ex. många bloggare. Så där får det ju också betydelse.
    Ja, det är det jag menar med naturliga inlänkar.

  10. #10
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Webguide:

    Jag hade inte för avsikt att starta krig... Snarare att få dig att utveckla mer varför du är så säker på att det inte har betydelse.

    Jag tror personligen att det har det, så för att få mer fakta om varför jag eventuellt har fel (när jag läste trådarna Urban länkade till så ser jag att fler har denna åsikt, bla Jim) så ber jag dig utveckla ditt svar mer lite så att vi får mer fakta för att göra en bättre bedömning. Du verkar ju veta säkert och jag och en del andra tror bara, som jag tolkar det.

  11. #11
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nej det behöver inte vara länkar med domännamnet/nycklordet som länktext för att det skall räknas.
    <a href="http://www.nyckelordet.se">Nyckelordet</a>
    <a href="http://www.nyckelordet.se">Inget särskilt</a>
    <a href="http://www.nyckelordet.se"></a>

    Alla tre varianter ovan går att använda för att länka till en sida och få effekt på nyckelordet dvs det kommer högre upp i serpen.
    Att det är skillnad på effekt av de olika länkningarna ja, men det är inte riktigt det saken gällde.
    Den sista varianten skall dessutom inte användas alls då det är en dold länk.

  12. #12
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Därmed inte sagt att det inte är en faktor som går att på fler sätt eller i så fall att flera av de metoder som ger effekten tillsammans ger mer.

  13. #13
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Elvis
    Webguide:

    Jag hade inte för avsikt att starta krig... Snarare att få dig att utveckla mer varför du är så säker på att det inte har betydelse.

    Jag tror personligen att det har det, så för att få mer fakta om varför jag eventuellt har fel (när jag läste trådarna Urban länkade till så ser jag att fler har denna åsikt, bla Jim) så ber jag dig utveckla ditt svar mer lite så att vi får mer fakta för att göra en bättre bedömning. Du verkar ju veta säkert och jag och en del andra tror bara, som jag tolkar det.
    Hehe, jo, men ett litet krig kan ju vara spännande!

    Det jag lutar ej tillbaka på är bland annat egna erfarenheter, enligt det jag redan beskrivit. Jag kan inte säga vilken webbplats det handlar om, men jag jobbar inom det kanske mest konkurrensutsatta segmentet i Google (internationellt). Och jag fokuserar på topp-2-placeringar, vilket jag också lyckas med.

    Det är inte bara jag som anser att urlen har liten betydelse, en av de mer kända personerna som är av samma åsikt är Rand Fishkin som bla ligger bakom SEOmoz.

  14. #14
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jovisst är det andra faktorer som i samverkan ger en bra effekt. Men det jag bara vill visa att en domän som innehåller nyckelordet ger ett värde i sig. Och detta utan att länkarna har nyckelordet i texten.
    Om du inte har alltför konkurrensutsatta sidor kan man helt strunta i att ha med nyckelordet på sidan överhuvudtaget.
    <a href="http://www.nyckelordet.se">Inget särskilt</a>
    ger effekt i serpen på just nyckelordet.

    Nu är inte det speciellt konstigt eftersom även denna länk fungerar
    <a href="http://www.nyckelordet.se"></a> helt enkelt beroende på att Google läser urlen och där står nyckelordet.

    Nu är den här typen av länkning inte speciellt effektiv. Men som sagt det saknar betydelse.


    Edit: Det är en stor skillnad mellan
    URL:en är i det närmaste betydelselös!
    och har liten betydelse. Men eftersom det vid optimering är ett antal faktorer som skall göras rätt och som spelar in är det lika bara att försöka få så många rätt som möjligt. En av faktorerna som man kan göra rätt på är just valet av domännamn.
    Senast redigerat av Urban G den 2007-03-18 klockan 18:20.

  15. #15
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det är ju ganska rimligt att det ska ge en viss effekt. Man talar ju väldigt tydligt för läsaren för webbsajten handlar om.

  16. #16
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Vill inflika snabbt att enligt egna observationer på över 50 domäner har jag sett att ha nyckelordet i domännamnet har en relativt stor vikt - oavsett om inlänkar har detta som ankartext eller inte. Absolut inte avgörande men en synlig betydelse.

    Enligt 13 toppexperter gav de nyckelord i domännamn i snitt 2 poäng av 5 av viktighet.

    Jag hade nog gett det 3 eller kanske 4 poäng.

    Effekten av detta kan man även tydligt se på SEO-tävlingar (V7N, Carcasher osv).
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  17. #17
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det blir väl snart dags för domäner av typen:
    httpx://www.seo-seo.se

  18. #18
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    aha nu dyker denn diskussion upp igen kul.

    För det första så har Urban_g mycket riktigt påvisat att sökordets förekomst i domännamnet har betydelse. Om än en liten betydelse så i alla fall en betydelse. Jag är den första som reviderar min uppfattning när någon framställt hållbara bevis på att förekomsten skulle vara betydelselös.

    Sedan har vi andra faktorer som är så pass avgörande att om man inte arbetar med dem kan man lika gärna lägga ned, och då hjälper det inte att man har sökordet i domännamnet.

    Jag är fortfarande övertygad om att sitens namn i kombination med domännamnet i första hand påverkar ankartetxen och därigenom rankingen. Att sökordets förekomst även direkt påverkar rankingen håller jag med om efter Urban_g's undersökningar, men den effekten är försummbart liten i jämförelse med naturlig länktillväxt och ankartexter.

    Vad baserar jag detta på? Tja.. personliga erfarenheter kort och gott.

  19. #19
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag tror som sagt att det säkert kan ha en betydelse men att man kan få fördelen på annat sätt. Man får ju tänka lite rimligt också.

    Om en sajt heter pulsklocka.se verkar det ju rimligt att den handlar om just en "pulsklocka". Men om Google kan avgöra att den handlar om "pulsklocka" på annat sätt så duger det säkert lika bra.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Längd på domännamnet
    Av Duvethan i forum Domänen
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-18, 00:01
  2. Variation på samma utlänk med olika nyckelord?
    Av John Ivarsson i forum Länkbygge
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-23, 22:01
  3. Matt Cutts bekräftar: nyckelord i URL hjälper
    Av Jim Westergren i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 19:31
  4. Lite intressant angående vikten av off-page
    Av Jim Westergren i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 17:46
  5. Fet stil på nyckelord
    Av moriax i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 23:18