Resultat 1 till 14 av 14

Hur gör jag en 301 redirect?

  1. #1
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Det heter 301 redirect och kan skapas mha till exempel asp eller php. Här hittar du säker några bra exempel.

    Jag skulle låta min 301:a ligga kvar så länge som jag inte har något behov av den gamla url:en.

    Har en domän som pekat om i över 2 år snart, och den fungerar finfint. Tog bort den under en period och då försvann effekten i SERP'en.

  3. #3
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  4. #4
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Pasar på att fråga här:
    Kan länkkraften från en sida med hög PR eller trust förloras på något sätt?
    Till exempel om den byter ägare eller ligger nere under ett tag.
    Anledningen till att jag frågar är att jag funderar på om det kan löna sig att köpa domännamn (har hittat en del med många inlänkar och/eller gamla) som man sen endast redirctar till en site man har för att ge den en fin boost. Det kanske är billligare än att hålla på o köpa inlänkar...?

  5. #5
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  6. #6
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Det måste väl rimligtvis bli så att även om det ger effekt, så kommer effekten minska framöver. Inlänkarna bör ju bli färre, vartefter de som länkar upptäcker att länkarna inte längre leder till samma sida.

    Sen, i varjefall om din sida inte handlar om samma sak som de domäner du köpt för att redirecta, kommer google upptäcka detta så småningom. Det måste ju finnas en massa ankartexter och beskrivningar runt länkar som inte längre har särskilt hög relevans?

    Jag har läst någonstans att Google inte är förtjust i att hitta en massa domäner som redirectar till en och samma sida. Ett visst antal är ok, i synnerhet om det gäller samma namn fast .se, .com, .net osv. Men om det börjar bli onaturligt många andra domäner med helt olika namn kan google reagera. Dessvärre minns jag inte var jag läste detta, så jag kan inte hänvisa till källan.

    Jag är dock övertygad om att även om det fungerar i dagsläget så lär det vara ett ganska kortsiktig lösning.

  7. #7
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Matt Cutts har uttalat sig om fenomenet med flera domäner som redirectas till en annan domän för att ge en boost, och kommenterat det med att ett fåtal redirects inte är något problem, men när man uppenbart gör det för att påverka serpen så kan man råka i problem.

    Jag tror inte att det är en långsiktigt hållbar strategi att köpa upp domäner med gamla inlänkar för att redirecta dem. Det kanske fungerar idag, men det kommer nog inte att tolereras i det långa loppet.

    För ca 2 år sedan lade jag en redirect på ett domännamn som vi inte skulle använda längre men som rankade etta på ett ganska vanligt sökord. Endast ett fåtal dagar senare hade den första platsen bytts ut mot den sida som vi pekade om den till. Precis som det ska. Nu slumpade det sig så att den nya webbplatsen inte innehåller det aktuella ordet över huvud taget varför min förväntan var att Google skulle låta effekten ligga kvar under en period för att sedan försvinna.

    Efter ca 6månader så kom den förväntade effekten och vi tappade ranking på ordet. Inget som vi egentligen brydde oss något om. Men döm av min förvåning när Google endast et par veckor senare återigen lyfte upp sida i topp. Och där har den legat allt sedan dess. I snart 2 år.

    Så visst fungerar det med redirects, men jag skulle inte satsa på denna teknik på lång sikt.

  8. #8
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Man behöver ingen teknisk expertis för att redirecta en site va?
    Det kan man väl göra från kontrollpanelen hos företaget man reggar hos, eller hur?

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Efter ca 6månader så kom den förväntade effekten och vi tappade ranking på ordet. Inget som vi egentligen brydde oss något om. Men döm av min förvåning när Google endast et par veckor senare återigen lyfte upp sida i topp. Och där har den legat allt sedan dess. I snart 2 år.
    .
    Det här ser jag med webbutiker som mycket snabbt bygger inlänkar. Jag tror att det är en manuellkontroll och ni helt enkelt passerade den.

  10. #10
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Matt Cutts har uttalat sig om fenomenet med flera domäner som redirectas till en annan domän för att ge en boost, och kommenterat det med att ett fåtal redirects inte är något problem, men när man uppenbart gör det för att påverka serpen så kan man råka i problem.
    Nämndes nån ungefärlig siffra på vad som var farligt?

  11. #11
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Tyvärr inte. Det var i en av sina SEO Videos på Google Video som han uttalade sig om det.

  12. #12
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Borde kanske vara legitimt att göra 301 till olika avdelningar på en hemsida. En utgången domän om datorer till avdelning om datorer, etc.

    [Edit:]

    Det rör sig visst om 27 domäner. Alla nischade och alla med planen att köra en "djuplänkande" 301 till lika nischad avdelning.
    Senast redigerat av Marcin den 2007-04-29 klockan 21:32.

  13. #13
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Kan inte uttala mig om antalet 27 och var gränsen går för att Googles klockor skall ringa.

    Vi har gjort det med 4 olika domäner till 4 olika avdelningar på vår nya sida och det har fungerat bra. Tappade lite i början men är på väg upp igen.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  14. #14
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av MattiasN
    Vi har gjort det med 4 olika domäner till 4 olika avdelningar på vår nya sida och det har fungerat bra. Tappade lite i början men är på väg upp igen.

    Här handlar det också om att peka mot olika avdelning (URL:er) inom samma sajt.

    Testet är för övrigt initierat, så nu biter jag sönder naglarna.


    Jag har startat en tråd om detta och kommer fortsätta skriva där.
    http://www.seo-forum.se/laenkstrateg...kar-sedan.html
    Senast redigerat av Marcin den 2007-04-30 klockan 10:50.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. 301 redirect vs. direktlänkar
    Av Niklas i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-02-04, 20:30
  2. Vad "händer" när man redirectar gällande SERPs
    Av cabdirazzaq i forum Domänen
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-02-03, 14:05
  3. 301 Redirect till mapp från default.asp
    Av haishen i forum URL-omskrivning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-08, 18:28
  4. redirect
    Av coffeeshop i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 22:19
  5. 301 redirect
    Av Obbe i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-15, 14:24