Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 41

Domain Outbound Links Check - kritik och förslag

  1. #1
    wintzells avatar
    wintzell wintzell är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    102
    Jag har gjort ett verktyg som kontrollerar vilka utlänkar en domän har. Jag skulle gärna vilja ha lite kritik och förslag på hur verktyget kan förbättras, om det ens fungerar för er och om det är värt att ha kvar eller skall slängas.

    Länken - Verktyget är mycket segt, särskilt på kvällarna då det är mycket trafik.



    (Hoppas inte länken till min sida strider mot reglerna då företaget inte ens erbjuder seo som tjänst)

  2. #2
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Testat! Fungerar bra, det hittade i varjefall alla länkar.

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag är då imponerad.

    Alltid kul när någon gör något som andra kan ha användning för.

    Något särskilt nyckelord som vi ska länka med?

  4. #4
    wintzells avatar
    wintzell wintzell är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    102
    Va kul! Inga förslag på förbättringar då?

    hans99 - Länka precis hur ni vill...

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    En flagga för att sortera bort länkar som är markerad rel=nofollow vore praktiskt. Samtidigit vill man inte förlora det brutala (att den lista javaskript m.m.).

  6. #6
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Det vore ju också kaninfint att kunna se vilken url olika länkar kommer ifrån. Det är kanske inte omöjligt att fixa, det flimrar ju förbi vilka sidor som genomsöks.

    Edit: Kanonfint ska det ju va, men felskrivningen blev ju lite gullig faktiskt!

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jätte bra grunka. Kul också även om den tar minst sagt lite från min gamla Pentium. Satte lista utlänkar som ankar:
    marknad.wordpress.com/2007/03/19/vertyg-som-listar-utlankar/

    Jag tycker att det är kul när någon gör något som alla har nytta av.

  8. #8
    wintzells avatar
    wintzell wintzell är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    102
    En flagga för att sortera bort länkar som är markerad rel=nofollow vore praktiskt. Samtidigit vill man inte förlora det brutala (att den lista javaskript m.m.).
    Kan fixas, skall den sortera bort länkarna helt eller lägga till (rel="nofollow") efter dem?

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av wintzell
    Kan fixas, skall den sortera bort länkarna helt eller lägga till (rel="nofollow") efter dem?
    Ett alternativ att välja!

  10. #10
    wintzells avatar
    wintzell wintzell är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av Elvis
    Det vore ju också kaninfint att kunna se vilken url olika länkar kommer ifrån. Det är kanske inte omöjligt att fixa, det flimrar ju förbi vilka sidor som genomsöks.

    Edit: Kanonfint ska det ju va, men felskrivningen blev ju lite gullig faktiskt!
    Mycket

    Precis som du säger så har jag variabel på vilken sida länkarna kommer ifrån, så att fixa det är inte svårt. Frågan är bara hur det skall presenteras. Helst vill man ju ha det i något tabelliknande form men då mister man de goda möjligheterna med att kopiera listan (tänkte på att använda mig av en datagrid komponent)... Det kan ju sättas i en parentes efter men det finns risk att det blir otympligt och ej överskådligt när url:en är lång. Hmm, får fundera lite på detta.

  11. #11
    wintzells avatar
    wintzell wintzell är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Ett alternativ att välja!
    Låter bra!
    Skall knåpa lite...

  12. #12
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag ska ge ditt verktyg en fast länk också. Jag tyckte det var lite häftligt hur länkarna rullade förbi. En redaktionell historia ur Yahoos ögon.

  13. #13
    Joel Falcks avatar
    Joel Falck Joel Falck är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    47
    Riktigt bra verktyg! Man får lov att tacka!

    Vore väldigt bra att få veta det totala antalet länkar också.

  14. #14
    wintzells avatar
    wintzell wintzell är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av Jolla00
    Riktigt bra verktyg! Man får lov att tacka!

    Vore väldigt bra att få veta det totala antalet länkar också.
    Trodde jag hade fixat det, men det kommer snart!

  15. #15
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Så har det en fast länk också:
    marknad.wordpress.com/lankar-seo-bloggar/
    När verktygen blir fler får de en egen sida precis som länkkatalogerna.

    Även om verktyget inte är klart tycker jag att fler ska länka det. Konkurrens mellan oss finns alltid men är så ytterst försumbart jämfört med internet som helhet. Därmed är det alltid bra för oss att gynna initiativ som gynnar oss alla.

  16. #16
    wintzells avatar
    wintzell wintzell är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    102
    Har fixat lite rel="nofollow" sortering nu också samt att totala antalet länkar skrivs ut. Rapportera gärna buggar och fler åsikter här.

    Skall fundera lite till på någon snygg lösning på att visa vilken url länkarna ligger på.

  17. #17
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    K**ade ur rykte i den här tråden på något sätt. Men ingen som fick rykte som inte förtjänade det, Möjligen att någon fick det två gånger.

    Mozilla som ställde till det för mig. Ber om ursäkt för det.

  18. #18
    wintzells avatar
    wintzell wintzell är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    K**ade ur rykte i den här tråden på något sätt. Men ingen som fick rykte som inte förtjänade det, Möjligen att någon fick det två gånger.

    Mozilla som ställde till det för mig. Ber om ursäkt för det.
    Haha, ja, du har get mig en rejäl boost idag när det gäller ryktet. Skall försöka leva upp till det.
    Senast redigerat av wintzell den 2007-03-20 klockan 01:20.

  19. #19
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Nej precis jag ville ge dig rykte två gånger. Först för vertyget och sedan för att du gjorde dig besvär att svara på frågor och tog svaren på allvar.

    Sedan var det problem att göra det i rad. Så jag letade efter något bra att ge rykte som jag inte givit (jag ger alltid rykte när jag gillar något) men så blev det något problem där så ev. att ryktet kom fel. Men det är ju inte hela världen.

    Men sedan gick det i alla fall att ge dig rykte.

    Jag tror i vilket fall det här som vi ska tänka. Gynna varandra när vi gör något bra.

  20. #20
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Har något liknande i min stora samling av oavslutade projekt Kul att se att någon verkligen slutfört något liknande. Min idé inkluderade även en notering om vilka länkar som var brutna, möjlighet att se ankartexten samt att dela upp länkarna per sida, så man ser på vilken sida länken finns. Jag tröttnade själv på projektet när jag insåg att jag var tvungen att tråda hela härligheten på något smart sätt för att det tog för lång tid att kolla hurvida länkarna var brutna eller ej.

    Bra jobbat!

  21. #21
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Japp, ett trevlig verktyg

    Inget stort problem, men skulle det gå att lösa så att IDN-domäner skulle publiceras korrekt?

  22. #22
    wintzells avatar
    wintzell wintzell är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av whyld
    Japp, ett trevlig verktyg

    Inget stort problem, men skulle det gå att lösa så att IDN-domäner skulle publiceras korrekt?
    Skall kolla på detta.

  23. #23
    wintzells avatar
    wintzell wintzell är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av whyld
    Japp, ett trevlig verktyg

    Inget stort problem, men skulle det gå att lösa så att IDN-domäner skulle publiceras korrekt?
    Löst!

  24. #24
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Jättebra, men jag tror iiinte det kommer bli poppis när folk börjar köra det här mot andras siter utan tillåtelse.

    Jag tänker varken säga bu eller bä om det, men ett _tips_ för att förhindra missbruk / arga mail är nog att göra som google, man måste verifiera att man är ägaren av webbplatsen genom att skapa en tom fil med unikt filnamn.

    Mina $0.02
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  25. #25
    wintzells avatar
    wintzell wintzell är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Jättebra, men jag tror iiinte det kommer bli poppis när folk börjar köra det här mot andras siter utan tillåtelse.

    Jag tänker varken säga bu eller bä om det, men ett _tips_ för att förhindra missbruk / arga mail är nog att göra som google, man måste verifiera att man är ägaren av webbplatsen genom att skapa en tom fil med unikt filnamn.

    Mina $0.02
    Jag avvaktar tills det att jag får klagomål, skulle gissa att det första som händer är att webbhotellet klagar.

  26. #26
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Du kanske kan lägga in nån maxgräns på antalet sidor verktyget laddar ner om man inte verifierat.. annars tror jag nästan att jag lägger in ett preventivt klagomål direkt

    Edit: jag testade köra det på en av mina sidor, jag avbröt efter ett tag men det berodde mest på att firefox sa att ditt script gjorde att min browser blev slö av det. Det kan finnas nån bugg / onödig loop när du har många sidor i din datastruktur för obesökta sidor.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  27. #27
    wintzells avatar
    wintzell wintzell är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Du kanske kan lägga in nån maxgräns på antalet sidor verktyget laddar ner om man inte verifierat.. annars tror jag nästan att jag lägger in ett preventivt klagomål direkt

    Edit: jag testade köra det på en av mina sidor, jag avbröt efter ett tag men det berodde mest på att firefox sa att ditt script gjorde att min browser blev slö av det. Det kan finnas nån bugg / onödig loop när du har många sidor i din datastruktur för obesökta sidor.
    Den loopar igenom alla sidor på domänen varje gång den hittar en ny länk inom domänen. Det verkar inte som om actionscript 2.0 har någon funktion för att söka igenom en array annat än köra en for-loop. Det tar dock inte många millisekunder. Varje gång den bearbetar data står det "Processing data..." i status texten. Annars är det laddandet som tar tid och eftersom det tar tid så väntar flash med kod och webbläsare får för sig att det är koden som tar lång tid när det snarare är servern. (en teori)

    Det sitter ju en spärr på 1000 sidor nu. Den är dock ganska överdimensionerad. Hur många sidor skulle spärren ligga på för att ditt klagomål skulle försvinna?

    Är det främst för att du inte vill att andra skall få informationen eller för att det belastar din server? Har funderat på att fixa cache på varje domän som söks igenom och sedan lägga en spärr så att det bara går att ta en domän om dagen, veckan eller liknande... Lite av meningen med verktyget från början va att kunna kika på vilka länkar andra sidor har också.

  28. #28
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Tja .. jag har en hel del sidor som blir ledsna när nån söker igenom många av de databas-intensiva sidorna på en gång.. de är helt enkelt inte dimensionerade för att automatiska verktyg utan delay mellan varje request skall göra så.

    Google har ju flera sekunder mellan sina requests även om de indexerar "hårt". Ditt verktyg verkar inte ha nån sån spärr.

    Det är inget "klagomål" såsett. Får jag problem så spärrar jag ditt ip bara, men det vinner ju egentligen ingen på.

    Du kan ju tyvärr inte lösa problemet eftersom du inte gärna kan låta användaren sitta och vänta 2-3 sek mellan varje sidladdning, isof får du skicka en rapport nästa vecka istället. Det vore kanske trots allt den bästa lösningen.... tyvärr.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  29. #29
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Citat Ursprungligen postat av wintzell
    Löst!
    Snyggt!

  30. #30
    wintzells avatar
    wintzell wintzell är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Du kan ju tyvärr inte lösa problemet eftersom du inte gärna kan låta användaren sitta och vänta 2-3 sek mellan varje sidladdning, isof får du skicka en rapport nästa vecka istället. Det vore kanske trots allt den bästa lösningen.... tyvärr.
    Är det intressant med ett sådant verktyg?

    Jag vet inte riktigt hur man skall forma det... Som du säger så måste man skydda det från missbruk på något vis, frågan är bara hur utan att kompensera med sämre funktion...

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)