Resultat 1 till 15 av 15

Vad ska jag ta för pris?

  1. #1
    Jimmys avatar
    Jimmy Jimmy är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    56
    Hej,

    Jag har nu vid ett flertal tillfällen fått förfrågningar om att sälja textlänkar. Har dock ännu inte sålt någon men börjar bli sugen om det visar sig att man kan få bra vettigt betalt.

    Kan nån som har bra erfarenhet av att sälja länkar ge mig en prisbild på 3 sidor som jag PM:a eller mailar.

    Har skickat lite i forumet och på Text link ads vertyg för att få en prisbild, men skulle verkligen behöva en proffesionell bedömning - på tre av mina sidor - så jag inte skänker bort något.

    Jag bjuder på en inlänk från en indexerad sida (PR1 - ca tio utlänkar - möjligtvis relaterad länk - kanske inte mkt till länk men alltid något) som tack för hjälpen.

    Pleeaaasseee! Help me!

    MVH Jimmy

  2. #2
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Hmmm...nu är ju jag lite partisk (Varför har inte vi beskrivade text som de andra förresten?)

    Men om sidan ger något resultat för annonsören avseende ranking så vore det intressant att betala en summa för en bra länk. Ju mer riktad trafik desto bättre, givetvis. Din site är ju väldigt bred, vilket innebär att trafiken inte är så riktad. I vårt fall är det ju ingen direkt trafik som förmedlas, men länken i sig kan ju ha ett visst värde.

    Mitt råd är att hellre satsa på långsiktigt samarbete med kunderna som ger dig möjlighet att få in pengar kontinuerligt och långsiktigt.

    Jag ska kolla statistiken och återkommer om ett ögonlock...

  3. #3
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Edit: Detta var tydligen ett inlägg som irriterade folk. Så jag tog bort det.
    Senast redigerat av Elvis den 2007-03-21 klockan 20:50.

  4. #4
    Jimmys avatar
    Jimmy Jimmy är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    56
    Om jag missat nån regel ber jag om ursäkt.

    Jag behövde få svar på tre väldigt konkreta frågor och eftersom man inte får publicera url:er så tänkte jag att bästa sättet är att pm:a dem till någon.

    Det var alltås inte något generellt erbjudande om att sälja länkar utan jag vill få en hum om vad man kan sälja länkar för och därför tyckte jag det var vettigt att posta inlägget här.

    Hur som helst, Hans99 tittar redan på det så länkerbjudandet i första inlägget går till honom.

    Antar att alla samlade förslag hjälper en att skapa en bra prisuppfattning. Jag kan ju posta hans förslag så att andra kan ta del av det. Utan att direkt ange de tre exemplen. Om det nu hjälper.

    // Jimmy
    Senast redigerat av Jimmy den 2007-03-22 klockan 16:58.

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag gav honom de prisuppgifterna på vad vi har blivit erbjudna från diverse seriösa respektive skumma sajter. De ger ju också ett hum även om de priserna ligger tydligt högre än vad Elvis pekade på.

    Det högsta summan som någon föreslagit var från ett internetapotek som ville ha en länk från ett hett läkemedel (champix). Vi tackade givetvis nej för all annonsering för det eftersom jag tycker folk ska gå till läkaren för att få läkemedlet istället. Men de hade verkligen spenderbyxorna på sig.

    Just då fick vi några hundra per dag på champix. Nu har det givit 2 - 6 väldigt länge och någon ny topp kommer det heller inte bli enligt min erfarenhet.

    När jag földe upp det hela visade det sig att sajten var i affility till ett utländskt internetapotek som betalade 15% per avslutad försäljning + 100 kr vilket gav en fet summa per försäljning.

  6. #6
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Var inte ute efter länken, ville bara försöka hjälpa till

    Mvh Malin

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Elvis
    Var inte ute efter länken, ville bara försöka hjälpa till

    Mvh Malin
    Själv var jag bara ute efter länken om jag ska vara helt ärlig. Jag måste få någon länk per dag för att inte må dåligt.

  8. #8
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Sen som jag skrev, så resonerade jag enbart utifrån det resultat vi får från den sidan Jimmy nämnde. Som du vet, Hans99 så resonerade jag fram betydligt högre priser när vi talade om Nyfiken Vital.

    Inget fel på sidan dock, jag tror det är vår lite låga exponering på den som drar ner resultatet. Samt att vi kanske inte ligger i en för besökarna intressant kategori.

    Edit: Tog bort prisförslag som tydligen upprörde. Detta gäller alltså just den sida VI ligger på. Sen får man räkna om för andra sidor som har bättre trafik givetvis.
    Senast redigerat av Elvis den 2007-03-21 klockan 20:56.

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Nej precis han får ju skatta fram något rimligt själv utifrån lite olika mätvärden. Det mest eleganta är egentligen om man kunde sälja trafik till godkända sajter i kontinuerlig budgivning på samma sätt med Adsense men utan att man behöver betala "Google-skatten".

  10. #10
    Jimmys avatar
    Jimmy Jimmy är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    56
    Nu skrev Hans99 själv vad han skrev till mig så blir överkurs att posta det igen.

    Elvis, jag ämnar inte sälja nån länk därifrån utan fick en förfrågan om ett eventuellt länkköp från ett välkänt svensk företag.

    Det var mer att jag ville ha ett hum om priside på just det konkreta förslaget som det företaget kom med.

    Något som Hans99 ska ha credit för, dvs för inputen han gav mig.

  11. #11
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Varför känns det som att jag ångrar att jag ens svarade...? Jag trodde att det skulle kunna hjälpa dig att göra en bedömning!

    Som jag skriver så baserar jag mig på den sida vår länk finns. Sen skriver jag tydligt att andra förutsättningar kan gälla för andra sidor och andra företag. Om någon annan sida har 10ggr bättre förutsättningar så ökar ju priset proportionerligt.

    Inga fler inlägg kommer komma från mig i den här tråden.

    Edit: Jag har hela tiden fattat att det inte gäller den sidan jag har som referens. Men återigen, jag ville ge dig en måttstock att jämföra med. Jag är inte ute efter credit eller länk.
    Senast redigerat av Elvis den 2007-03-21 klockan 21:00.

  12. #12
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag förstår inte varför du blev arg Elvis. Jag är säker på att din input var värdefull. I vilket fall som helst var den intressant för mig.

    Jag ber om ursäkt om jag har förolämpat dig av misstag.

  13. #13
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Inte du Hans99... Givetvis inte. Trådskaparen verkade dock inte uppskatta min input.

  14. #14
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Tja men det får du ju räkna lite med. Men ni har ju egentligen en del gemensamt genom att ingen av er är SEO-konsulter. Sedan är du ju köpare och han säljare. Och bådas synvinklar är ju intressanta.

  15. #15
    j0hans avatar
    j0han j0han är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    78
    skicka länk.
    trying is the first step towards failure

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Sveriges första SEO-tävling!
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 767
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 10:13
  2. värdering och pris på etablerad webbsida
    Av baggelin i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 21:05