Resultat 1 till 3 av 3

Forum om forum

  1. #1
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Jag står inför uppgiften att sjösätta inte mindre än tre forum.
    • Ett ska integreras i en snart 10 år gammal sajt och då helst även formmässigt. Forumet ska här användas främst som en frågelåda, med fyra moderatorer som är experter inom var sitt område.
    • Det andra ska användas på en sajt där förstainlägget ofta ska vara i artikelform, och de följande diskussionerna kräver forum-funktioner (bloggkommentarer räcker inte). I de flesta av forumets avdelningar ska bara användare med högre "status" kunna starta trådar. Vanliga, registrerade användare ska dock kunna posta svar. Det ska även finnas några forumavdelningar där alla reggade användare ska kunna öppna nya trådar.
    • Det tredje är egentligen det enda som ska vara ett klassiskt forum där vem som helst som är registrerad ska kunna posta. Dock kommer detta forum att ställa väldigt höga krav på anmälningen. Det ska inte gå att vara anonym som medlem, och alla nyanmälningar kommer att kontaktas off-line (per telefon) innan de släpps in som medlemmar.


    Jag har i det längsta velat lösa mina forumbehov med en integrerad installation av WordPress och BBPress eller WordPress och Vanilla, men dels är både BBPress och Vanilla lite för mycket Alfa ännu så länge, och jag tycker inte att jag lyckas få bekräftelse på att integrationen fungerar på det sätt som jag har tänkt mig (jag vill ju egentligen ersätta kommentarsfunktionen med ett forum helt enkelt).

    Istället sneglar jag allt mer på vBulletin, och jag har hittat några forum som har lyckats skruva till formen så att den inte blir så förfärligt rutig (SEO-forum är för en gångs skull inte ett föredömme här). Bold.se tycker jag däremot är ett exempel på en bra integration mellan artikelinnehåll och forum.

    phpBB2 känns inte alls som ett alternativ. Jag har försökt köra det på några ställen, men spamskydd och användargränssnitt känns hopplöst föregade, för att inte tala om alla knappar och rutor som stör läsupplevelsen.

    Jag vet ju att flera av medlemmarna här driver forum av varierande storlek och med olika krav på anmälningsförfaranden. Är det månne någon av er som har några tips?

    Använder ni ett forumprogram men ångrar er och skulle egentligen ha velat byta till ett annat? Är ni tvärnöjda med vBulletin, Vanilla eller någonting annat?

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Ett alternativ är ju att göra något som liknar mer Slashdot på dina första två forum. Det känns ju lite som att det är det du vill ha där: artikeldiskussion.

    I så fall är Drupal en stark möjlighet genom att den har just den funktionen inbyggd.

    Exempel på svenska sajter:
    www.se.linux.org
    www.linuxportalen.se
    katalogen.nyfikenvital.org
    www.idekampanjer.se
    www.fritis.se/node/105
    www.vigillar.se
    Senast redigerat av Nikke Lindqvist den 2007-03-26 klockan 12:21. Anledning: Avlänkat eftersom det kommer att bli många exempel i den här tråden

  3. #3
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Hej Hans! Du får förlåta att jag avlänkade din post, men det kommer kanske att bli många exempel i den här tråden, och det går lika gärna att göra länklöst.

    Exemplen du ger visar visserligen på bra integration artikelmässigt, men jag har svårt att se forumet i det hela. Det är en svår balansgång mellan publicering och forum.

    Jag fick just veta att Cap & Design använder vBulletin till sitt forum, och det har de ju lyckats dölja rätt bra.
    capdesignc.idg.se/forum/

    Bold.se använder för övrigt WordPress och ett eget hack och vBulletin.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-11-21, 23:47
  2. Säljes: slutaspela.se/com (forum)
    Av elofsson i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-24, 11:24
  3. Har 1 Forum. Vill ha 4.
    Av KrukaaN i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-02, 14:40
  4. SEO forum?
    Av j0han i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 22:44
  5. PHP och Mysql forum
    Av Anton Johansson i forum Optimering
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 12:22