Resultat 1 till 8 av 8

Fråga angående sökmotorvänliga kataloger och redirect

  1. #1
    andan490s avatar
    andan490 andan490 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    34
    Det är mycket prat om sökmotorvänliga kataloger i den här tråden. Jag undrar en sak över de som inte ger sökmotorvänliga inlänkar, exempelvis www.ollo.net. Den kör med redirect vid själva länkningen. Går jag sedan in och kollar inlänkar till min sida i Googles verktyg för webbansvariga finns länkar från ollo.net med där. Google kan alltså läsa av och registrera att den länken ligger där, men ändå räknas den inte, eller? Någon som vet skillnaden?

  2. #2
    Joel Falcks avatar
    Joel Falck Joel Falck är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    47
    Ollo.net är seo-vänlig enligt det här väldigt behändiga verktyget.

  3. #3
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Ni skulle egentligen startat en ny tråd för detta, men för att svara på frågan: Nej, den är inte sökmotoroptimerad och kommer inte ge någon länkkraft.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  4. #4
    andan490s avatar
    andan490 andan490 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    34
    Visst, det kanske hade hört hemma i en egen tråd, men men. Tror dock du missuppfattade min fråga. Den var inte om en länk därifrån skulle ge någon länkkraft, utan hur det kommer sig varför den inte ger länkkraft när Google ändå registrerat den som en inlänk?

  5. #5
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Google registrerar allt, men ger inte länkkraft åt alla. tom nofollow länkar finns med i deras lista.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  6. #6
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Det beror på hur de har utformat den redirect som görs. I de allra flesta fall görs en vanlig 302 redirect, vilket inte överför någon länkkraft, men om det istället görs en 301 redirect så kommer en viss länkkraft att överföras.

    Jag har inte själv gjort några genomgripande studier i detta (ännu ett projekt att lägga till på listan), så jag kan inte säga vilken länkkraft som överförs.

    I fallet med ollo.net så testade jag med detta verktyg, genom att skriva in adressen för en av de sidor som gör redirect (www. ollo.net/redirect.php?id=41585), och fick då veta att de gör en 302 redirect.

  7. #7
    andan490s avatar
    andan490 andan490 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    34
    OK, jag tackar för svaren! Tycker det bara är lustigt att vissa länkar värderas och andra inte, när alla ändå registreras. Finns det något syfte med det?

  8. #8
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av andan490
    OK, jag tackar för svaren! Tycker det bara är lustigt att vissa länkar värderas och andra inte, när alla ändå registreras. Finns det något syfte med det?
    Ja, om inte annat för att Google indexerar via nofollowlänkar. Dessutomm kan man ju få syn på länkar som kan justeras. Om du t.ex. har fått en länk från en site som försett den med nofollow så kan du ju kontakta dem och höra varför det är nofollow och kanske få bort det.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lista på engelska sökmotorvänliga kataloger
    Av Jim Westergren i forum Kataloger
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-04, 16:52