Resultat 1 till 5 av 5

Att slå ihop två sajter

  1. #1
    creos avatar
    creo creo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    27
    Hej!

    Har två sajter som ligger top 10 på Google.

    Sajterna är unika i sig med unikt innehåll.

    Sajten A är den som mitt företag representeras med, sajt B var mer ett test från början men som har gått ganska bra.

    Är det någon idé att slå ihop dessa sajter?

    Det jag menar är att sajt A byggs ut med sajt B:s innehåll men samtidigt behåller sajt B som den är nu.

    Sajt A kommer ju då att innehålla mer godis för sökmotorn, men frågan är, är detta lönt eftersom jag ligger på top 10 med båda sajterna redan.
    Kan det bli en negativ effekt?

    Svårt att förklara vilka sajter det är eftersom ingen reklam får förekomma.
    Ni får Pm:a så får ni veta vilka det är. Men kanske ni som känner till mig en aning kan lista ut vilka det rör sig om....

    /Jonas
    www.creo.se

  2. #2
    Bengts avatar
    Bengt Bengt är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsör
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av creo
    Är det någon idé att slå ihop dessa sajter?
    /Jonas
    Frågan är vad du är ute efter, du säger inte det. Är det enbart att öka reklamintäkterna totalt? I så fall kan det nog löna sig att göra som du tänker, så länge du ser till att det inte blir "duplicate content" för sökmotorrobotarna. Om du tänkte på besökarnas bästa så är nog en bra länkning mellan sajterna bättre.
    /Bengt

  3. #3
    creos avatar
    creo creo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    27
    Är ute efter att få en bättre placering på min huvuddomän.

    Dublicate filter kanske jag kommer att råka ut för.
    Men, idagsläget ligger dessa två domäner på top 10 listan på Google.

    Frågan är då, kommer google att anse att de filer som ligger på sajt B inte att indexeras om jag lägger även dessa filer på sajt A som är min huvuddomän?

    Kan man råka ut för Dublicate filter i efterhand så att säga?
    Jag skickar ett Pm till dig Bengt så få du veta vilka sajter det gäller, så blir det enklare att förstå kanske. Känner att jag inte kan få fram min frågeställning på ett bra sätt.
    Jonas
    Senast redigerat av creo den 2006-03-14 klockan 23:18.
    www.creo.se

  4. #4
    Bengts avatar
    Bengt Bengt är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsör
    Inlägg
    38
    OK, nu vet jag lite mer (fick lite extra via PM också). Om du lägger över precis samma filer även på sajt A kommer det definitivt att ses som "duplicate content" av Google. Det tjänar du alltså inget på, kanske sajt A rent av förlorar på det totalt, det kan man undra?
    Dock, om vi ponerar att du lyckas ta dig runt filtret för "duplicate content", så är det ändå frågan - söksvaret är ju de facto sida för sida och för visst sökord/sökfras. Alltså aldrig sajt - utan sida (unik adress). Du ligger med på Googles förstasida på ett visst sökord med din sajts förstasida, som jag förstår. Sedan vill du ha upp den sidan högre? Jag skulle säga att du inte för den sakens skull har nytta av att lägga till några fler undersidor sajten. Det enda är om du kan göra länkbyten med relevanta sidor, där du får lägga utlänken på den nya sidan och inlänken kommer till din förstasida, som jag kan se det. Du lägger förstås någon navigationslänk till förstasidan på den nya sidan, men den kommer inte att göra särskilt mycket till.
    Kan nog finnas fler aspekter som jag inte har tänkt på nu - blir kul att se vad andra kommer på.
    /Bengt
    Senast redigerat av Bengt den 2006-10-18 klockan 21:37.

  5. #5
    creos avatar
    creo creo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    27
    Okey Bengt, du fattade min frågeställning helt rätt.

    Men då är det nog det bästa alternativet att låta dessa två sajter vara som de är utan att slå ihop dessa.

    Ska försöka jobba med dessa två sajter på andra sätt för att öka min placering på Google.

    Tack för ditt svar Bengt!

    /Jonas
    www.creo.se

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Samma info på 4 sajter, problem!!!
    Av Alfons74 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-01, 20:52
  2. Konstig sajt som speglar andra sajter?
    Av hans99 i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 20:49
  3. Bra exempel på ful-SEO
    Av Niklas i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-02, 19:56
  4. Se efter IP nummer på dina länkar.
    Av Marcus Westberg i forum SEO-verktyg
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 18:21
  5. Länkbyten med teknik/mobil-relaterade sajter
    Av Carl-Gustav Öberg i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 22:15