Resultat 1 till 9 av 9

Seo-Företag J rycker upp sig

  1. #1
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Idag blev jag uppringd av seo-företaget med en massa J i namnet, där vi är kunder. Jag har som ni kanske läst tidigare varit väldigt missnöjd och struntar nu i att det finns, bara att låta bli att gråta över spilld mjölk och gå vidare.

    Nu ringde de och sa att de skulle börja arbeta på ett nytt sätt, med inlänkar."Vet du vad inlänkar är?" frågade hon. (De har ju sagt att de gjorde det förut, och jag har inte hittat några. Ytterligare ett bevis på att de bara ändrat titletaggen på vår sida förut) Men det är ju ändå positivt antar jag. Hon ville ha 5 sökord, vilket hon fick.

    Givetvis frågade jag varifrån länkarna skulle komma, om det var från sidor de själva drev. Och det var det ju, förutom då Sunet som hon talade om som väldigt viktig. "Där ligger vi redan" sa jag. "Jaha! Gör ni?". "Förresten finns inte Sunet kvar som Sunet, det är nu KTHNOC" sa jag". "Va!?, det har jag aldrig hört talas om, när blev det så?" sa hon.

    Varför detta inlägg?

    1. J verkar sent om sider ha fått en snilleblixt. Eventuellt några pluspoäng till dem, återstår att se.

    2. Det blir spännande att se om dessa inlänkar ger resultat.

    3. Det är helt uppenbart att de säljare/kundkontakter som ringer är väldigt ovana att behöva tala med någon som faktiskt kan någonting om seo. Om jag vet vad inlänkar är? Hur kan man driva en webbsite utan att veta det?

    4. Hur med på banan är man som seo-proffs om man inte vet att Sunet blivit KTHNOC?

    Alltså - lite beröm, lite kritik, lite skepticism och lite nyfiken förväntan från min sida. Nu ska vi se vilka sidor de kommer länka ifrån. I'll keep you posted.

  2. #2
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    Jag vet inte om det är en uppryckning att ringa och namedroppa massa tuffa ställen att placera länkar på innan man kontrollerat om kunden är med där eller inte...

    All framgångsrik försäljning bygger på att man gjort sin hemläxa _innan_ man ringer kunden.

  3. #3
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av Elvis
    4. Hur med på banan är man som seo-proffs om man inte vet att Sunet blivit KTHNOC?
    Jag håller givetvis med till 100%, rubriken ska ha x antal frågetecken efter sig.

    Tycker också ett det är lite i senaste laget att komma på det här med inlänkar. Men så ville jag inte låta för negativ när det ändå faktiskt är så att de försöker sig på en förbättring. Jag har spytt nog galla på dem tidigare...

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    De ska bli intressant att se vad det blir för länkar.

    Webbutiker, av vad jag sett, tycker jag har för lite naturliga länkar från bloggar och hög andel kataloger. Alla bloggare ska ju hitta på något att blogga om "varje dag" så det behöver inte vara så himla svårt att få naturliga länkar därifrån.

  5. #5
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Webbutiker, av vad jag sett, tycker jag har för lite naturliga länkar från bloggar och hög andel kataloger. Alla bloggare ska ju hitta på något att blogga om "varje dag" så det behöver inte vara så himla svårt att få naturliga länkar därifrån.
    OT

    Ett, för mig, konstigt fenomen, som jag ännu inte hittat något bra svar på, är att vid några tillfällen placeras en länk till en webbutik fastän webbutiken inte har något med blogginlägget att göra.
    Det räcker med att ett ord i inlägget relaterar till en viss produktkategori.

    T ex om någon skriver ett inlägg:
    "Igår var vi ute och gick en runda i skogen. På vägen hittade vi en fågelholk som trillat ner från ett träd. Som tur var fanns det inga fåglar i holken... Blabla bla blabla osv..."

    I blogginlägget har sedan författaren länkat ordet fågelholk till en webbutik som säljer fågelholkar.
    Vad jag sett så verkar författarna inte vara insatta i sökmotoroptimering eller känna till vad en relevant ankartext är.

    Jag har funderat på om det finns något Wordpresstillägg som länkar ord till "relevanta" sajter eller om det handlar om någon slags god vilja, men har inte hittat svaret på detta huvudbry.

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Också OT

    Men jag tror webbutiker alltid ska ha några varor som är exklusive men ändå ganska billiga. T.ex. något man kan dela upp i mindre delar. Och sedan skicka varuprover till diverse bloggare som verkar "insatta" och be om deras åsikt.

  7. #7
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Säljare != seoproffs. Skulle ju vara mera oroväckande om de satte sina seo-proffs på att ringa runt till kunder, eller hur?
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det där låter som de använder sig inhyrda telefonsäljare. Inte någon som är anställd direkt av företaget.

  9. #9
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Nja, jag tror faktiskt att de är direkt anställda, fast inte jobbar aktivt med seo. När jag själv jobbade på ett mellanstort it-företag så hade vi givetvis säljare, men dessa var väl insatta i verksamheten och tjänsterna och mycket kunniga. Så ska det vara tycker jag.

    Det är oftast samma person från J som ringer, man har någon slags kontaktperson. Det är bara slarv från deras sida. Min teori är och förblir att de mest handskas med kunder som inte kan något om seo och därför inte heller kan ställa frågor eller ifrågasätta. Tror också att de "nedvärderar" mindre kunder som exempelvis mig.

    Den rekommendation jag fick en gång i tiden kom från ett större företag som hade ett stort projekt på flera miljoner på gång. Då var J helt klart mer aktiva som det verkar. Sen om de gjorde ett bra arbete eller inte kan man diekutera, men de lade i varjefall ner mer energi på denna kund än på mig.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. SEO företag spionerar när jag surfar?
    Av Elvis i forum Övrigt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 22:18
  2. Företag söker hjälp
    Av Nisse i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 17:29