Resultat 1 till 5 av 5

Att starta en katalogtjänst

  1. #1
    creos avatar
    creo creo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    27
    Hej!

    Har reggat en domän med ett hyfsat namn under .se Domänen speglar en katalogtjänst som ska innehålla företagsuppgifter, inga personliga sajter, utan vill verkligen satsa på kvalitet!

    Okey, nu finns det en drös av dessa kataloger redan på nätet, men vill ändå testa detta.

    Eftersom jag inte har någon erfarenhet kring detta vill jag ha lite reflektioner från er som redan driver olika kataloger på nätet.

    Mina mål och visioner med min katalog
    - Att kanske med tiden kunna erbjuda banners mot betalning.
    - Att skapa en kvalitativ katalog som också är seriös.
    - Enbart företag som ska kunna lägga till sina sidor
    - Företagen ska endast kunna lägga till en sida (startsida)
    - Vill ha en lösning där det finns plats att växa i.


    Frågeställningar
    - Vad anser ni, finns det tillräckligt med kvalitativa och seriösa kataloger?

    - Vilka uppgifter ska man ta in av de som lägger till en länk i katalogen?
    Mer än de vanliga alltså, url, e-post, beskrivning o s v. Ska jag satsa på att varje enskilt företag måste ange sina adressuppgifter och organisationsnummer?

    - Ska man begära en länk tillbaka?
    Är detta något som är bra om man tänker på längre sikt? (SEO)

    - Ni som driver kataloger, har ni tjänat mycket på detta för att få upp era andra sidor i sökmotorerna?

    - Vilken färdig lösning ska man använda sig av utifrån att man kanske i framtiden vill erbjuda företag att lägga till en egen banners i katalogen, samt vilken lösning passar bäst ur SEO? Tänker även på det verktyg som finns bakom lösningen, vill att denna ska vara enkel att använda. Finns det några på det svenska språket så jag slipper att översätta?

    - Händer det att era kataloger på något sätt genererar jobb för er huvudsysselsättning? Kanske att kunder hör av sig till er t.ex.?

    - Ska man neka ett företag att lägga till sin egen katalog om de tidigare redan har lagt till sin huvudsida som speglar företaget?

    - Vad bör jag tänka på när jag strukturerar upp katalogen?

    Ja, det var lite tankar kring detta.

    Skriv gärna ner era egna erfarenheter och ge mig tips på hur jag ska kunna skapa en katalog som blir seriös med kvalitativa länkar i.
    Säkert har jag glömt att ta upp något, men påminn mig gärna i så fall!

    /Jonas
    Senast redigerat av creo den 2006-03-14 klockan 14:19.
    www.creo.se

  2. #2
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Min åsikt är att man inte ska starta en spam-katalog dvs än katalog utan syfte att vara användbar för slutanvändarna. Att starta en DMOZ wannabee är inte mitt recept på att förbättra internet. Varför inte göra en Niche katalog eller åtminstonde en blog-katalog eller forum-katalog?

    Men som sagt, det är bara min åsikt.

  3. #3
    Gustafs avatar
    Gustaf Gustaf är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    localhost
    Inlägg
    135
    Synd att ingen av de katalogägande medlemmarna har svarat, jag skulle också vara väldigt intresserad av ovanstående (creo's) frågor.

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Är väldigt stressad nu men Gustafs inlägg får mig att ge ett snabbt svar ...

    - Vad anser ni, finns det tillräckligt med kvalitativa och seriösa kataloger?
    Vet inte. Jag använder inte kataloger, jag använder Google.

    - Vilka uppgifter ska man ta in av de som lägger till en länk i katalogen?
    Mer än de vanliga alltså, url, e-post, beskrivning o s v. Ska jag satsa på att varje enskilt företag måste ange sina adressuppgifter och organisationsnummer?
    Definiera ditt syfte med katalogen innan du gör den. Om du har ditt syfte klart för dig blir det lätt att bestämma hur du ska forma den.

    - Ska man begära en länk tillbaka?
    Är detta något som är bra om man tänker på längre sikt? (SEO)
    Nej. Men du kan som jag brukar göra att man får någon bonus om man gör det. Finns flera exempel på kataloger som kräver recip, fått hög PR genom det och blivit bannade av Google. Recip länkar bör vara en minoritet av dina inlänkar.

    - Ni som driver kataloger, har ni tjänat mycket på detta för att få upp era andra sidor i sökmotorerna?
    Nej.

    - Vilken färdig lösning ska man använda sig av utifrån att man kanske i framtiden vill erbjuda företag att lägga till en egen banners i katalogen, samt vilken lösning passar bäst ur SEO? Tänker även på det verktyg som finns bakom lösningen, vill att denna ska vara enkel att använda. Finns det några på det svenska språket så jag slipper att översätta?
    Jag föreslår phplinkdirectory.com.

    - Händer det att era kataloger på något sätt genererar jobb för er huvudsysselsättning? Kanske att kunder hör av sig till er t.ex.?
    Engelska: Ja, svenska: Nej.

    Min engelska stora katalog har 500 unika per dag och över 60 som submittar per dag. Varje gång någon submittar får de ett mail från mig med även reklam för mina andra länkbyggetjänster. Jag har fått en del kunder därifrån.

    - Ska man neka ett företag att lägga till sin egen katalog om de tidigare redan har lagt till sin huvudsida som speglar företaget?
    Beror på syftet på din katalog ... jag vet inte.

    - Vad bör jag tänka på när jag strukturerar upp katalogen?
    Kör inte samma som andra.

    Skriv gärna ner era egna erfarenheter och ge mig tips på hur jag ska kunna skapa en katalog som blir seriös med kvalitativa länkar i.
    Om du ska göra en seriös katalog så är svaret nisch! Och gör det så att det är värde för besökare till den grad att de väljer din katalog framför Google - det är enda schansen IMO. Om jag till exempel skulle göra en katalog inom SEO så skulle jag lägga in alla mina favoritbokmärken, alla mina bästa verktyg, bästa artiklar, bästa nyhetskällor etc. etc. och man skulle inte kunna rekommendera länkar. En sådan katalog skulle säkert vara värdefull för besökare.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    Gustafs avatar
    Gustaf Gustaf är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    localhost
    Inlägg
    135
    Tack Jim, blir nog ett par-tre nya kataloger i dagarna.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)