Resultat 1 till 11 av 11

Starta min första webshop - Behöver råd ang. plattform.

  1. #1
    Davids avatar
    David David är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    68
    Hejsan jag har tänkt och starta upp en webshop.

    Det jag letar efter är:

    Någon plattform som är lätt att modifiera utseendet på, kan inte mycket kod alls utan har gjort nästan alla mina tidigare sidor i dreamweaver. Finns det någon som bygger på ett grafiskt gränssnitt vid skapandet av själva webshopen eller är det bara kodknackande som gäller?

    Vill gärna kunna ändra på utseendet av webshopen precis som jag vill ... med egen placering av marginaler, menyer osv...

    Skulle såklart vilja att den är seo-vänlig, alla råd och tips uppskattas.
    Senast redigerat av David den 2007-04-06 klockan 22:54.

  2. #2
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Nu är jag inte erfaren, vad gäller webshop. Men, håller på just med det nu.

    Om du tar osCommerce finns många olika templates att ladda ned och "labba med". Att köra allt från "DreamWeaver" är just en "Dream"

    Lite mer ån så får du nog lägga ned, för att få det som du vill, både designmässigt och SEO-mässgt ...

    Själv kör jag osCommerce, PHP 4.x, windows-server + UrlRewrite

    cya
    /PatrikB

  3. #3
    kleins avatar
    klein klein är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31
    OsCommerce. Det finns massor med färdiga moduler för OsCommerce, fungera med dom flesta betalninglösningar på marknaden.

    Ganska lätta SEO:ar om man så önskar.

    Citat Ursprungligen postat av David
    Hejsan jag har tänkt och starta upp en webshop.

    Det jag letar efter är:

    Någon plattform som är lätt att modifiera utseendet på, kan inte mycket kod alls utan har gjort nästan alla mina tidigare sidor i dreamweaver. Finns det någon som bygger på ett grafiskt gränssnitt vid skapandet av själva webshopen eller är det bara kodknackande som gäller?

    Vill gärna kunna ändra på utseendet av webshopen precis som jag vill ... med egen placering av marginaler, menyer osv...

    Skulle såklart vilja att den är seo-vänlig, alla råd och tips uppskattas.

  4. #4
    boenas avatar
    boena boena är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10
    Har själv osCommerce i min butik men kan inte rekommendera det direkt. Upplever det som rätt slött och det finns ju tyvärr lite väl mycket funktioner inbakat (kan vara bra för vissa men för de flesta är det nog ett minus). Har själv letat i djungeln efter ett bra men min slutsats blev att jag får koda ett eget för det finns inga heta kandidater...

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av David
    Hejsan jag har tänkt och starta upp en webshop.

    Det jag letar efter är:

    Någon plattform som är lätt att modifiera utseendet på, kan inte mycket kod alls utan har gjort nästan alla mina tidigare sidor i dreamweaver. Finns det någon som bygger på ett grafiskt gränssnitt vid skapandet av själva webshopen eller är det bara kodknackande som gäller?

    Vill gärna kunna ändra på utseendet av webshopen precis som jag vill ... med egen placering av marginaler, menyer osv...

    Skulle såklart vilja att den är seo-vänlig, alla råd och tips uppskattas.
    Jag tycker att du ska köra Drupal. Flexibel, har alla funktioner och trevlig.

    Dessutom får ju butiken flera länkar från PR7 katalogen över Drupalsajter.

  6. #6
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Citat Ursprungligen postat av boena
    Har själv osCommerce i min butik men kan inte rekommendera det direkt. Upplever det som rätt slött och det finns ju tyvärr lite väl mycket funktioner inbakat (kan vara bra för vissa men för de flesta är det nog ett minus). Har själv letat i djungeln efter ett bra men min slutsats blev att jag får koda ett eget för det finns inga heta kandidater...
    Om det är slött så beror det nog mest på webbhotellet.

    Var noga med att den lösning du väljer har ett stort stöd för både kortbetalning och faktura. Sånt kan öka ens webbutik trovärdgihet och därmed försäljning mycket.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  7. #7
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Jag kör OSCommerce på några av mina sajter och tycker det funkar bra även om det kan bli rörig kod när man kör många tillägg.

    Är dock sugen på att ge Drupal ett försök efter Hans99´s genomgående positiva inlägg om det. Får blir ett sommarprojekt.

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Skrev fel kring PR7. Ni får själva kolla aktuellt PR för Drupalsites.net.

    Drupal anses dock i allmänhet vara krånglig att lära sig. För långsiktiga projekt tror jag att den är alldeles utmärkt. Det är så utmärkt att man kan generalisera olika prototyper som man vill ha t.ex. som våra boxar som vi fått mycket beröm för:

    Två av de tre varianterna kan ses här:
    httpx://www.nyfikenvital.org/bar

    Så här ser vår kod ut för det i vårt metaspråk:


    <box title="Bär">
    <image name="Rubus_chamaemorus_close-up.JPG" position="box-top"/>
    <p>
    Här hittar du information om olika bär:
    <ul mode="menu">
    <li> <a href="?q=node/1667" title="Aroniabär">Aroniabär</a> </li>
    <li> <a href="?q=node/152" title="Blåbär">Blåbär</a> </li>
    <li> <a href="?q=node/1205" title="Fläderbär">Fläderbär</a> </li>
    <li> <a href="?q=node/1673" title="Goji och goji juice">Goji och goji juice</a> </li>
    <li> <a href="?q=node/882" title="Hallon">Hallon</a> </li>
    <li> <a href="?q=node/1650" title="Hjortron">Hjortron</a> </li>
    <li> <a href="?q=node/186" title="Jordgubbar">Jordgubbar</a> </li>
    <li> <a href="?q=node/406" title="Jujuba">Jujuba</a> </li>
    <li> <a href="?q=node/1253" title="Svarta vinbär">Svarta vinbär</a> </li>
    <li> <a href="?q=node/1638" title="Tranbär">Tranbär</a> </li>
    </ul>
    </p>
    </box>

  9. #9
    Trådlösts avatar
    Trådlöst Trådlöst är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Cyberspace
    Inlägg
    23
    Jag kör xcart. Med mina moddningar klarar den direktkoppling till banken, ekonomisystemet och postens PacSoft. SEO-vänlig om man behandlar den rätt och massa annat.

    Det viktigaste av allt är att man inte behöver skriva fakturor manuellt. När det ligger 50 ordrar i lådan efter helgen vill du inte sitta en hel dag med fakturering. Och sen tillbringa en kväll med att manuellt skriva in adresser till Posten.

    Sedan kör den med templatesystem så ändringar är väl inte helt lätta men att ge sig in i att starta webbhandel utan att kunna design eller vilja betala för hjälp är tyvärr omöjligt. Man kan alltid ta den template som finns att tillgå, de brukar vara hyfsade. Färg byter man i css men du måste lära dig lite.

    Min profil har länk till en körande shop. Hör av dig för mer info.

  10. #10
    kleins avatar
    klein klein är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31
    OsCommerce slött? Tro nog felet ligger hos den som driftar din server än hos mjukvaran. Kör man Oscommerce på en Vic20 med 1540 sekudärminne, visst då den nog slöö.

    Är man seriös webbutik innehavare, så lägger man sin webbutik på en egen server, och inte bland 500 andra kunder.

    Citat Ursprungligen postat av boena
    Har själv osCommerce i min butik men kan inte rekommendera det direkt. Upplever det som rätt slött och det finns ju tyvärr lite väl mycket funktioner inbakat (kan vara bra för vissa men för de flesta är det nog ett minus). Har själv letat i djungeln efter ett bra men min slutsats blev att jag får koda ett eget för det finns inga heta kandidater...

  11. #11
    tracers avatar
    tracer tracer är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    2
    xkart. kan man inplementera den i drupal, eller finns den för drupal ? Har försökt o hitta bra moduler för Drupal 5. Testar för tillfället ecommerce men får inte till det med kort betalningar och upplägget för produkterna.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)