Resultat 1 till 15 av 15

Pressade ord

  1. #1
    Mattiass avatar
    Mattias Mattias är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    46
    Kan man på något vänster klura ut ifall ett ord, eller en fras, är hårt pressad?
    Svenska ord känns mindre svårt, men engelska har riktigt många resultat.
    Jag som person tänker "Men 10 miljoner träffar kan säkert vara enklare än en med 1 miljon", beroende på hur pressat det är.

    Har ni några tips, tricks eller guider?

  2. #2
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Om en fras ger 10 000 000 träffar så är det ju 10 ggr så stor sannolikhet att den är "pressad" än en fras med 1 000 000 träffar.
    Enklast är att analysera de 10 första resultaten. Titta på PR, Intern och extern länkstruktur, hur träffar siterna på sina andra sökord, etc.etc.

  3. #3
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Mycket riktigt, webguide. Men du glömde en sak.

    Onpage optimimering. Innan man tittar på PR och länkstrukturer måste man utgå ifrån förutsättningarna. En site med PR0 kan lätt slå en PR5 sida om den har en bättre onpage optimisation.

    Ett bra sätt att kolla det är
    1. Domänen(eller URLen)
    2. Titeln
    3. Keywords i största H-taggen på sidan
    4. Text(innehåller sidan en lång artikel eller bara en titel? upprepas det aktuella nyckelordet ett lämpligt antal gånger)

    Jag brukar dock bara gå igenom 1-3.

  4. #4
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Nja, det är nog lite svårt att piska en PR5 om inte hela siten har en bra PR. Tittar man hur siten träffar på sina andra ord så får man en uppfattning om dess inneboende styrka. Att enbart titta på onpagefaktorer har inget större värde om vi pratar om konkurrensutsatta ord.

  5. #5
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Att enbart titta på onpagefaktorer har inget större värde om vi pratar om konkurrensutsatta ord.
    Inte enbart, men man måste definitivt börja där.
    I nästa fas är det sajtstrukturen och interna länkar.
    Sedan tycker jag att det är dags att ta itu med externt länkarbete.

    Men för att återgå till den initiala frågan, så kan man förutom att ränka sökresultat följa upp med att kolla hur dyrt det är att köpa AdWords-klick på orden. Det brukar ge en väldigt bra fingervisning.

  6. #6
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Jo, men nu handlade det väl om att analysera hur de som ligger på topp-10 träffar och deras styrka. Då väljer jag alltid att börja med en länkkörning för att kolla vad eller vem som länkar till dem. Det ger en bra fingervisning om hur de har jobbat, jobbar de med medvetna länkstrategier? Har skaffat många spammlänkar?
    Har de ett eget nätverk av siter som länkar till varandra?
    Är det lätt att hitta kopplingarna mellan siterna?
    Har de många relevanta länkar från starka siter, stora nyhetssiter och universitet t.ex?
    Sen tittar jag på onpagefaktorer, hur är sidorna optimerade, har de snygg kod, bra copy, bra intern länkstruktur osv.

  7. #7
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Jo, men nu handlade det väl om att analysera hur de som ligger på topp-10 träffar och deras styrka.
    Visst. Jag kom in fel i diskussionen här. Jag håller med. Och vill tillägga att det kan vara bra att titta på åldern på sajterna på position 1-10 (20, 30..)

    Jag har i ett projekt slagits mot kommunala domäner och offentligt ägda sajter över huvud taget. Det är ett tungt av just de anledningar du nämner.

    Det rör sig ofta om jättelika sajter, ofta med sidor som har legat på plats i åtskilliga år och som väldigt ofta har en väl fungerande sajtstruktur.
    Dessutom har de, såsom varande äkta aktoritetssajter väldigt många naturliga inkommande länkar.

    Men! Genom att man koncentrerar sajtens struktur kring färre begrepp och arbetar hårt med on-page-faktorer så går det att spöa dem ändå. För det är faktiskt oftast där det brister på de allra flesta sajter.

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Håller med latehorn här.
    En nästan ny PR0* sida kan piska sidor med PR7 som dessutom funnits i åratal med en just url och onpageoptimering. Dessutom i ett inlänksläge där underläget är 11.000 mot 40. Där dessutom alla inlänkarna är mycket seriösa.
    Åtminstone går det på ett nyckelord och då även en del flerordssökningar.
    Sidan ligger inom samma konkurrensområde som Nikke Lindqvist pratar om.
    Och ja det är min signatursida jag pratar om.

    Nästa projekt är att försöka optimera det mest omtalade ordet i mitt "område" på en annan domän. Där närmaste konkurrenten (lite fel ord kanske men kommer inte på något bättre) har ett mycket snarlikt namn och redan nu ett inlänksläge som är ruggigt bra.

    *PR0 lite osäker, den fick precis PR4 i toolbaren men alla kontrollsidor för page rank visar PR0.
    Senast redigerat av Urban G den 2006-04-05 klockan 14:15.

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Hm onpageoptimering ihop med nyckelord i domänen verkar vara synnerligen effektivt.
    Lade ut en ny sida på en helt ny domän i söndags. 22 plats av 1.100.000 sidor redan. 8 inlänkar enligt MSN (är i realiteten ungefär 15 st).
    "Konkurrenten" lade ut sin 3 dagar tidigare och ligger på 10:e plats, med ungefär 2000 inlänkar varav många PR7 sidor.
    Ok liten skillnad är det, mitt domännamn är den bestämnda formen av ordet och konkurrenten har den obestämnda formen av ordet och sökningen görs på den bestämnda formen av namnet.
    Söker man på den obestämnda formen av namnet så ligger jag däremot skrynkligt till. Men min ordform fungerar bra i det här sammanhanget.
    Googles vägar verkar vara outgrundliga.

    Frågan här är om jag skall onpageoptimera om lite mot den obestämnda formen av namnet (konkurrentens domänannamn) för att ha en chans där - Eller låta det vara så här ett tag till, några synpunkter om det?

    Edit: Lite information som kan ha ett visst allmänintresse. Nyckelordet innehåller bostaven å.
    Vi, (konkurrenten och jag) har valt ett donämnamn med endast a.
    Senast redigerat av Urban G den 2006-04-07 klockan 09:45.

  10. #10
    Mattiass avatar
    Mattias Mattias är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    46
    Hamen, det jag hittade nytt här var: Hur gammal domänen är och adwords kostnaden.

    Onpage mot PR5 osv är jag medveten om, har en sida som sparkat flesta större sidor. Men skulle denna sida välja att skriva med ordet lite extra är det ju jag som åker bort ur listan dock ^_^

    Tackar för tankar, svar.

  11. #11
    j0hans avatar
    j0han j0han är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    78
    Ursäkta mig. Men vad menar ni med "Pressande" och "Onpage-optimering".

  12. #12
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    pressade ord = såg att en sökning i google på uttrycket inom " " ger endast två träffar och då kommer man hit*
    Säg eftertraktade ord/fraser/begrepp som ex online poker, spel.

    Onpageoptimering = Allt som görs på själva sidan, dvs metataggarna, titeln, rubriker (H1 ex), alt-texter på bilder och länkar, interna sidlänkar, förekomsten av nyckelord, fraser i själva textmassan och hur ofta dessa förekommer (sökordsdensitet).

    I gränslandet ligger väl filnamn på undersidor och eventuella mappnamn.
    När onpage är klart är det dags för offpageoptimering dvs anskaffandet av inlänkar.

    Iof finns det ju ytterligare delar som valet av domännamn, fast det ligger ju före allting annat.

    (onpageoptimering skall väl antagligen särskrivas då det delvis är ett engelskt ord)
    Men har vi verkligen inga svenska ord för onpageoptimering resp offpageoptimering?

    Edit: * Så ordet pressade ord är verkligen inget pressat ord
    Senast redigerat av Urban G den 2006-04-14 klockan 13:20.

  13. #13
    j0hans avatar
    j0han j0han är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    78
    Tackar! Man lär sig något nytt som geten sa..

  14. #14
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    (onpageoptimering skall väl antagligen särskrivas då det delvis är ett engelskt ord) Men har vi verkligen inga svenska ord för onpageoptimering resp offpageoptimering?
    För on-page-optimering tycker jag relevansoptimering är det bästa svenska ordet. Man gör webbplatsen mer relevant helt enkelt.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  15. #15
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Tack Jim.
    Då tänker åtminstone jag i fortsättningen använda ordet relevansoptimering istället för den språkliga bastarden on-page-optimering/onpageoptimering/on-pageoptimering etc.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)