Resultat 1 till 4 av 4

Google och dynamiska länkar

  1. #1
    Stellans avatar
    Stellan Stellan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    1
    Hejsan
    Jag har varit borta från it svängen ett tag och har en fråga. För några år sedan var det värdelöst med dynamiska länkar och indexering av sökmotorer.

    Tex

    www.mindoman.se/produkt.asp?id=1

    var en länk som inte följdes av google men fick göra om den till någit liknande:

    www.mindoman.se/produkt_ID1.asp

    ...för att sidan skulle bli indexerad.

    Men nu har det ju gått några år och jag undrar om det förtfarande gäller eller om motorer som google har blivigt smartare och kan följa dynamiska länkar.

    Ha en bra dag

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    De (sökmotorerna) är generellt sett smartare och kan förlja de länkaran utan större problem. Grundregeln kvarstår dock att man ska undvika dem om man kan, men om man måste ha dem ska man hålla ned antaler parametrar.

    Att man skall undvika dem beror i första hand på att url:en påverkar relevansen för sidan. Så om urlen innehåller det eftertraktade sökordet blir relevansen för sidan på just det ordet lite bättre.

    I ditt fall skulle man alltså helst ha www.minsida.se/produktkategori/produktnamn/ eller nåt liknande.

  3. #3
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Sökmotorerna följer dem. En av mina siter har inte UrlRewrite, men ganska många parametrar i urlerna, de sidorna rankar rätt hyffsat, beroende på sida

    cya,
    /PatrikB

  4. #4
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Tror google mer eller mindre alltid har följt länkar med bara en parameter enligt exemplet i första posten.. Men brukade choka på 2 eller fler. Men iom att man vill ha deskriptiva urler ur seo synv så är variabler i urlen inte bra.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-09-14, 13:32
  3. Matt Cutts nya post "Indexing Timeline"
    Av Jim Westergren i forum Google
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 17:28
  4. Google indexerar title-attributet på länkar
    Av Gustaf i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-22, 16:26