Resultat 1 till 18 av 18

index.php?itemid=373 vs ?itemid=373 ???

  1. #1
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Nu är jag lite konfunderad. Har jag missat något?

    Google har indekserat min blogg och tex följande sida:

    [bortmodererad länk]

    Varför har denna sida (ovanför) inget PR medan omskriven i formatet nedan har den PR 4?

    [bortmodererad länk]
    Senast redigerat av Bernt Johansson den 2007-04-14 klockan 23:54. Anledning: Tagit bort länkarna och url:erna med hänvisning till paragraf 1 i reglerna

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det är väl väldigt uppenbart och självklart och du med din bakgrund bör väl veta alldeles utmärkt vad det beror på? Eller jag jag helt missuppfattat frågan?

  3. #3
    Masterminds avatar
    Mastermind Mastermind är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    92
    Det generella svaret är att google ger pr till den sida man länkat in. Att sidan råkar vara tillgänglig på fler url-er är bara ett tekniskt problem. Det där har jag sett ofta, samma sak som att domän.com och www .domän.com skiljer sig åt i pr. Man bör bygga bort det där tekniskt.

    Eller är sanningen att Suominen ville lägga 2 blogglänkar här på forumet? Jag har också länkat lite konstigt, får jag visa?

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Mastermind
    Det generella svaret är att google ger pr till den sida man länkat in. Att sidan råkar vara tillgänglig på fler url-er är bara ett tekniskt problem. Det där har jag sett ofta, samma sak som att domän.com och www .domän.com skiljer sig åt i pr. Man bör bygga bort det där tekniskt.

    Eller är sanningen att Suominen ville lägga 2 blogglänkar här på forumet? Jag har också länkat lite konstigt, får jag visa?
    Så himla attraktivt är väl inte ett par forumpostningar tycker man. Men det är väl just nyckelorden kanske ibland. Men Jim gjorde ju faktiskt en tråd där man kan posta länken som man lagt upp på de sociala nätverken. De fungerar säkert lika bra som någon annan tråd för det på forumet (givetvis undantaget trådar som har djupinlänkar och medan de ligger på första sidan).

    Tycker i alla fall att det är underligt att just den här medlemmen inte skulle förstå vad orsaken är. Han bör ju vara kompetent kring sådana frågor tycker jag. Särskilt som det här är ganska självklart.

  5. #5
    Masterminds avatar
    Mastermind Mastermind är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    92
    Sämre kunskaper har jag iofs sett hos folk som kallar sig seo-proffs, så jag tog frågan som seriös. Märkligt omogen bransch egentligen...

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Mastermind
    Sämre kunskaper har jag iofs sett hos folk som kallar sig seo-proffs, så jag tog frågan som seriös. Märkligt omogen bransch egentligen...
    Jo men just han tror jag kan nog SEO och problemet var ju ganska uppenbart.

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Jo men just han tror jag kan nog SEO och problemet var ju ganska uppenbart.
    Men jag var egentligen mer frågande kring om jag hade greppat frågeställningar. Det kan mycket väl vara så att vi har fattat frågeställningen helt fel.

    Kirng länkbytes sektionen är det dock bra att vi är mycket strikta med att hålla alla länkar borta. Så att folk inte postar länkbyten som de egentligen inte söker bara för att få en länk från forumet. Slösar bort folks tid.

  8. #8
    Christian Bolstads avatar
    Christian Bolstad Christian Bolstad är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    133
    Det finns ju inte så många sätt att tolka frågan Hans.

    Och att det enkla svaret att google ser de två urlena som två olika sidor borde rimligtvis någon som kallar sig "SEO-Proffs" veta.

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av kers
    Det finns ju inte så många sätt att tolka frågan Hans.

    Och att det enkla svaret att google ser de två urlena som två olika sidor borde rimligtvis någon som kallar sig "SEO-Proffs" veta.
    En liknande grej händ för oss på sökordet fläderbär av tekniska skäl som har att göra med Drupal plattformen (felskriva inlänkar "skrivs om" automatiskt där det går).

    Det Karl gjorde var att spärra den sida som hade dublicerats via den felaktiga inlänken så att Google inte kunde nå den. Då försvann den efter en tid.

    Jag vill mena att det är så man ska göra. Jag tycker att det är fel att låta en artikel indexeras flera gånger under olika URL:ar.

  10. #10
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    En liknande grej händ för oss på sökordet fläderbär av tekniska skäl som har att göra med Drupal plattformen (felskriva inlänkar "skrivs om" automatiskt där det går).

    Det Karl gjorde var att spärra den sida som hade dublicerats via den felaktiga inlänken så att Google inte kunde nå den. Då försvann den efter en tid.

    Jag vill mena att det är så man ska göra. Jag tycker att det är fel att låta en artikel indexeras flera gånger under olika URL:ar.
    Vi hade samma fel i vår egna plattform men löste det med att felskrivna inlänkar 301as till rätt sida.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av MattiasN
    Vi hade samma fel i vår egna plattform men löste det med att felskrivna inlänkar 301as till rätt sida.
    Ja det är ju mycket bättre. Jag är inte säker på att det var så vi exakt gjorde. Men det verkar ju väldigt vettigt att göra exakt så.

  12. #12
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag modererade nfinlands första inlägg med hänvisning till första paragrafen i reglerna

  13. #13
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Vänliga veckan? :-)

    Frågan var alltså att varför har den URLen som indekserats Toolbar PR 0 och den som inte indekserats överhuvudtaget och inte äns finns i SERPen en Toolbar PR 4.

    Jag fick redan svar på frågan på ett annat SEO forum. Tips: läs frågan och kolla saken noga innan du svarar. Endel hade missat frågan totalt och därför var svaren helt irrelevanta. Synd att endel är så snabba på att tolka saker fel och svara så negativt, beskyllande och nedlåtande?

    Det generella svaret är att google ger pr till den sida man länkat in.
    Ja, men i min fråga var ju situation helt tvärtom. Det hade endel missat. Dvs den sida som länkats in hade PR 0 och den andra som inte länkats eller som inte fanns i SERPen hade PR 4.

    Att sidan råkar vara tillgänglig på fler url-er är bara ett tekniskt problem. Det där har jag sett ofta, samma sak som att domän.com och www .domän.com skiljer sig åt i pr. Man bör bygga bort det där tekniskt.
    Jepp. Det brukar jag sköta med bl.a. robots.txt och .htaccess.

    Eller är sanningen att Suominen ville lägga 2 blogglänkar här på forumet?
    Nej det är inte sanningen, som jag nu försöker förklara här ovan.

    Summa Summarum: Jag skall försöka förklara mig lite tydligare i fortsättningen och hoppas att endel också lägger sig in i frågan för man beskyller andra för saker som inte har med frågan att göra. Peace!

  14. #14
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    De övriga som svarat får stå för sina åsikter och sitt agerande. Jag ville bara att vi skulle följa reglerna för forumet. Frågan är intressant och borde, precis som du påpekar, ha fått bättre respons.

    Jag trodde aldrig att du hade placerat länkarna avsiktligt, men det är ändå viktigt att vi tillämpar de regler som finns.

  15. #15
    Christian Bolstads avatar
    Christian Bolstad Christian Bolstad är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    133
    Tips: läs frågan och kolla saken noga innan du svarar.
    Ingenstans i din fråga finns det några detaljer om att om att den ena länken var indexerad medan den andra inte var det. Du skickade bara upp två stycken hårda länkar till och en och samma sida och frågade varför den ena "hade PR".

    http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html

  16. #16
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Jag ville bara att vi skulle följa reglerna för forumet.
    My mistake och ber om ursäkt!

    Hade förresten tänkt redigera länkarna själv efter att jag fått svar på min fråga för jag vill ju inte ha dem båda indekserade i onödan :-)

    P.S. Om någon är intresserad av vad saken beror på (enligt en som är mer bevandrad på server sidan än jag) så lär det vara Googles Toolbar PR som buggar eller visar fel pga mina server inställningar.

    Off topic, men Toolbar PR kunde man enligt mig glömma och begrava! Det finns knappast något annat inom SEO som skapat så mycket missförstånd och onödigt stirrande på en grön linje :-)

  17. #17
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Inget att be om ursäkt för...

    Jag har länge sällat mig till dem som anser att Toolbar PR (eller PR generellt för den delen) inte är annat än "green fairydust" som Google sprinklar lite som de vill.

    Väldigt OT: Ser framför mig kommande "boxoffice hits" från Hollywood.
    "The thin green line"

  18. #18
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Den period när jag gjorde de bästa 1 - 1 länkbytena var när jag inte kollade PR på sajten, utan bara tittade på hur de rankade + en del andra saker.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)