Resultat 1 till 24 av 24

Tips för nylanserade sidor

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Låt oss säga att du just ska bygga och lansera en webbplats för din webbyrå i Göteborg.

    Efter lite research har du kommit fram till att det bästa nyckelordet att ligga på topp är webbdesign (som ett exempel).

    Men, du vet att det kommer ta lång tid - framförallt på Google - och du är otålig och behöver få in kunder.

    Tipset här vilket även Matt Cutts har skrivit om på sin blogg är att börja med mindre ord och sedan bygga ut och ta svårare ord efter hand.

    Så i detta fall, vilket vore det bästa?

    webbdesign göteborg

    Den frasen borde inte vara svår att komma i topp med och kan förmodligen även göras ganska snabbt om man har tur. SEOn i detta exempel kan då börja dra nytta och förmodligen få in kunder medan sidan puttrar med att få inlänkar, domänen får ålder och nytt material läggs till på webbplatsen.

    Sedan efter kanske ett halvår kan det vara dags att stryka göteborg från optimeringen och börja köra på endast webbdesign och jobba för att komma i topp med det nyckelordet.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    Anders Granströms avatar
    Anders Granström Anders Granström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    202
    Det var ett bra tips, tack! Men frågan som dyker upp i mitt huvud är om man ska strunta i de andra nyckelorden eller ska man fortfarande använda dem?

    En helt annan fråga också kring nystartade sidor; metataggar med nyckelord finns men texten till första sidan ligger i en i-frame (och då i en annan länk ex hem.html), kan sökmotorerna fortfarande hitta nyckelorden i texten eller måste texten finnas på index.html för att detta ska funka?

    Förstår du vad jag menar? Tar tacksamt emot svar.

  3. #3
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Håller till fullo med detta påstående Jim.. En bra grej för kunder, då blir förväntningarna inte orealistiska heller och kunden blir lättare nöjd, samt det är ofta knappt möjligt att ranka i topp på kort tid, men en mindre bra hemsida..

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    En helt annan fråga också kring nystartade sidor; metataggar med nyckelord finns men texten till första sidan ligger i en i-frame (och då i en annan länk ex hem.html), kan sökmotorerna fortfarande hitta nyckelorden i texten eller måste texten finnas på index.html för att detta ska funka?
    Meta keyword taggen används inte längre (eller i en väldigt liten grad) av sökmotorer nuförtiden. Du ska undvika alla slags ramar så mycket det bara går. Går om sidan utan ramar.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    Anders Granströms avatar
    Anders Granström Anders Granström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    202
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Meta keyword taggen används inte längre (eller i en väldigt liten grad) av sökmotorer nuförtiden. Du ska undvika alla slags ramar så mycket det bara går. Går om sidan utan ramar.
    Ok, varför varför bör man undvika ramar?

  6. #6
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Läs kära vän .. Frames, eller ramar som vi säger här i sverige, är det sämsta man kan tänka sig ur SEO-perspektiv. Google måste leta och besöka säg 5 olika sidor, som för den normala besökaren syns som en enda sida. Google ser dock inte sammanhanget - och hela poängen blir förstörd.

    Ramar är utan tvekan riktigt dåligt, och det är endast sådana som min webbdesignlärare som håller på med sånt..

  7. #7
    cabdirazzaqs avatar
    cabdirazzaq cabdirazzaq är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nya Lödöse - den sanna huvudstaden
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Låt oss säga att du just ska bygga och lansera en webbplats för din webbyrå i Göteborg.

    Efter lite research har du kommit fram till att det bästa nyckelordet att ligga på topp är webbdesign (som ett exempel).

    Men, du vet att det kommer ta lång tid - framförallt på Google - och du är otålig och behöver få in kunder.

    Tipset här vilket även Matt Cutts har skrivit om på sin blogg är att börja med mindre ord och sedan bygga ut och ta svårare ord efter hand.

    Så i detta fall, vilket vore det bästa?

    webbdesign göteborg

    Den frasen borde inte vara svår att komma i topp med och kan förmodligen även göras ganska snabbt om man har tur. SEOn i detta exempel kan då börja dra nytta och förmodligen få in kunder medan sidan puttrar med att få inlänkar, domänen får ålder och nytt material läggs till på webbplatsen.

    Sedan efter kanske ett halvår kan det vara dags att stryka göteborg från optimeringen och börja köra på endast webbdesign och jobba för att komma i topp med det nyckelordet.
    Jag vet att det enbart var ett exempel men... undvik starta seo firma i GBG Jim ; )
    Vi goa gubbar förstår inte ett ord av vad ni Scania bor säger ^^

    För övrigt, tack för tipset. Lite rykte för den

  8. #8
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Citat Ursprungligen postat av cabdirazzaq
    Jag vet att det enbart var ett exempel men... undvik starta seo firma i GBG Jim ; )
    Vi goa gubbar förstår inte ett ord av vad ni Scania bor säger ^^

    Hehe

  9. #9
    cabdirazzaqs avatar
    cabdirazzaq cabdirazzaq är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nya Lödöse - den sanna huvudstaden
    Inlägg
    70
    Haha, jag vet att ni 08: or har minst lika svårt o hänga med när en malmö bo pratar, eller hur rundkvadrat?.

  10. #10
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Då har ni inte hört en pitebo ösa på med piitmål

    Men viss har även vi norrlänningar lite svårt att hänga med i den grövsta skånskan

  11. #11
    Mactims avatar
    Mactim Mactim är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    73
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Så i detta fall, vilket vore det bästa?

    [I]webbdesign göteborg
    hehe. exakt detta gjorde jag på min egen sida
    sök på webbdesign västerås så får ni se

  12. #12
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Optimera för:

    "Göteborg SEO" (eller enligt exemplet tidigare).

    Och: SEO.

    Ev. optimering för "SEO" som kommer att ta förstärker optimering 1. Och optimering 1 förstärker optimering 2 för framtiden.

    Men det var naturligtvis underförstått i tidigare postningar.

  13. #13
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Sökmotoroptimering är, tycker jag, ett bättre ord att ranka bra på än SEO när det gäller Sverige. Söker man sig utåt, så är självklart "SEO" en bättre fras än sökmotoroptimering....

    SEO-konsult är också ett ord som skulle kunna ersätta sökmotoroptimering till en början. Eller SEO nu då, som Hans skrev.

    Det gäller att välja ut sina ord. "Sökmotoroptimering" kan vara lite overkill, minst sagt.

  14. #14
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Nej precis. Eller om vi ser det som A som nationell potential och B som regionellpontial.

    Så har vi optimeringen AB, samt även att optimering på A ger för AB (tror jag).

  15. #15
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Läs kära vän .. Frames, eller ramar som vi säger här i sverige, är det sämsta man kan tänka sig ur SEO-perspektiv. Google måste leta och besöka säg 5 olika sidor, som för den normala besökaren syns som en enda sida. Google ser dock inte sammanhanget - och hela poängen blir förstörd.

    Ramar är utan tvekan riktigt dåligt, och det är endast sådana som min webbdesignlärare som håller på med sånt..
    Detta må vara sant men oftast påverkar inte det någonting alls. Använder du frames så har du olika prioriteringar på sidorna som visas i frame. Vissa av sidorna kommer antagligen inte ens ha någon betydelse om de blir indexerade eller ej medan andra är viktigare.

    Jag skulle vilja påstå att jag kan optimera en sida och få den att ranka lika bra med frames som utan frames. Det gäller att utnyttja <noframes> väldigt flitigt, på så sätt kan du nå ut till dina undersidor på samma villkor.

    Det finns faktiskt fördelar med sidor som används i frames också om vi ser ur SEO-perspektiv. Inhållsidorna slipper innehålla alla grafiska element och sidans storlek optimeras efter innehållet och slipper allt krimskrams som inte har med den aktuella sidan att göra.

    Frames är väldigt kraftfullt om det används vid rätt tillfälle och på rätt sätt. Det som simpla webbdesignlärare lär ut är oftast fel sätt

    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Då har ni inte hört en pitebo ösa på med piitmål

    Men viss har även vi norrlänningar lite svårt att hänga med i den grövsta skånskan
    Inte ens vi skåningar förstår varandra. Det finns stora skillnader här here och åker jag ut mot österlen så får jag anstränga mig för att förstå deras dialekt.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  16. #16
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Visst kan man optimera en framessite vad gäller on-page, men det största problemet har inte med relevansen att göra. Den största utmaningen är att få till en bra intern länkstruktur som på ett naturligt men effektivt sätt fördelar "länkjuicen" från relevanta innehållssidor. Länkar i noframes har som sagt sina begränsingar.

    Dessutom har en webbsida baserad på frames egentligen bara ett noframes utrymma att optimera i. Vilket gör att man blir väldigt begränsad, ungefär som om man bara optimerade en enda sida på en hel site. Börjar man skapa flera olika framesfiler för att få fler noframes areor att fylla med optimerat content så är man genast på gränsen till vad som är okej enligt olika guidelines (En tolkningsfråga såklart, men ändå). Dessutom blir det helt plötsligt jobbigt att underhålla en lösning som har en massa olika framesset som ska laddas en hit och en dit. Risken finns att en oinvigd uppdaterar sidan utan att ändra i noframes och då är det nästan att betrakta som cloaking.

    Sedan har noframes missbrukats så länge nu att det förmodligen finns filter som enbart appliceras på framessiter. Ser det bland annat på en site jag håller ögonen på som tappar ca 15 placeringar varje gång nåt händer i SERPEN för att återta sin topp 3 placering igen efter en dag eller två.

    Vad gäller fördelen med att man inte behöver lägga in grafiska element som påverkar storlek mm så går det precis lika bra med gedigen css design.

    Så om ni frågar mig så borde man skrota framessiter en gång för alla, och börja bygga webbsidor som det är tänkt att de ska byggas.

    Nu ber jag väl om att få en massa ilskna kommentarer, men det kan jag nog hantera

  17. #17
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Ja nu kommer de ilskna kommentarerna

    Du behöver bara en <noframes> I denna börjar du på samma sätt som på en sida utan <noframes> att bygga upp den interna länkstrukturen. Helt enkelt placerar man förstasidans innehåll gjort för de personer som inte har frames stöd/samt för sökmotorerna, samt länkar som vanligtvis skulle funnits i någon form a meny. De interna sidorna kan sedan länka hur de vill även om de bara är en del av massa frames, precis som om det skulle varit en vanlig sida. Så den interna länkstrukturen går lika lätt att åstadkomma med eller utan <noframes>.

    Du ska givetvis hålla dig till ett frameset. Hela meningen med frames försvinner om du börjar bygga upp olika frameset.

    Du slipper oftast hela designstrukturen på de interna filerna i frames som annars skulle funnits, vilket gör filstorleken mindre och dess innhåll optimeras bättre. En CSS filer hjälper dig men skillnaden blir ändå stor. Nu är detta egentligen en piss i mississippi men ändå En fördel var jag tvungen att nämna.

    Där finns egentligen bara en riktigt dålig nackdel med frames och det är att länken i addressfältet pekar aldrig på inhållet man navigerat sig fram till. Det finns ful-lösningar för att komma runt detta men då tappar frames den charm som den har. Så har man en sida där man vet att sidan och dess innehåll kommer spridas av dess användare så ska man hålla sig borta från frames.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  18. #18
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Det var ju inte så ilsket

    Visst, det sätt du beskriver fungerar, men om man ska bygga nytt så finns det bättre tekniker att arbeta med.

    Om man har sin länkstruktur i en enda noframes och inte på de enskilda sidorna så blir det ju inte heller så bra. Vitsen är ju att ha relevanta länkar från relevanta innehållssidor även internt. Visst kan man lägga dessa länkar som ett komplement längst ned på varje unik sida, men då faller ju också en del av vitsen med att använda frames.

    Dessutom blir det svårare att använda och tolka statistikverktyg på en site som använder frames.

    Börjar bli lite OT, så för att komma tillbaka till trådens syfte: Ett tips till sidor som skall lanseras, använd inte frames

  19. #19
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Börjar bli lite OT, så för att komma tillbaka till trådens syfte: Ett tips till sidor som skall lanseras, använd inte frames
    Och nu håller jag, tidigare en stor framefantast, med dig Bernt.

    (Edit: Och oj, vilka diskussioner du och jag haft om det tidigare. Det är väl i åratals vi hållit på? Du vann till slut kan man säga)
    Senast redigerat av Urban G den 2007-03-21 klockan 15:02.

  20. #20
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    I så fall går åren fort

    Men visst, en del diskussioner har det blivit. Det är via dem man lär sig

  21. #21
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Vi kan väl säga såhär att kan man åstadkomma samma sak utan frames så ska man inte använda dem. Förr användes de i en mycket större skala och på fel sätt. Men det finns exempel där frames passar väldigt bra. Exempelvis Community och E-butiker (nu finns det bra exempel på e-butiker som inte använder frames också, komplett.se etc).

    Jag ville bara framhäva att de än idag har ett användningsområde.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  22. #22
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det som är lite störande är ju att Google räknar in sådant man har sajtvidd som relevant för sidan. Annars vore det ju logiskt att de subtraherade bort gemensamma element från artikelrelevansen.

    Men inte mer besvärande än att det gör det samma. Rent av att man kanske får någon extra besökare på någon skum kombination.

  23. #23
    dr phils avatar
    dr phil dr phil är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    50
    När det gäller ursprungsfrågeställningen hos den fiktiva kunden: att ranka bra på kort tid skulle jag göra följande:

    1. Skapa ett antal små sajter (10-15) inom ämnet, lokaliserade på olika IP:n givetvis. Det kan handla om awardspace, blogger, mina egna shared accounts här och var o.s.v. Sidorna kan gärna framstå som oberoende av uppdragsgivarens företag och kan bestå av (lätt omändrade) gratisartiklar och liknande. Antal går före kvalitet här.
    2. Ordna ett antal länkbyten, länkköp, få in i kataloger m.m för var och en av dessa, inget omfattande. Använd i stort sett samma relevanta länkpartners på alla, hitta sådana som länkar tillbaka och använd dem. Vissa länkbyten bör naturligtvis vara unika för varje sida för säkerhets skull, bra med lite variation för sinnesfridens fortbestånd. Lägg in ett par utgående länkar till auktoriteter, t.ex de som rankar bäst på området.
    3. Länka rubbet in till en huvudsida! Enkelriktat. Ankartexten är varianter på det svåra sökordet. Denna huvudsida skall vara lokaliserad hos t.ex wordpress för maximal trust & optimerad enligt konstens alla regler inklusive ett par tre utlänkar till akutoriteter.

    Pang! Huvudsidan åker upp högt i resultaten. Den kan vara en lätt omarbetad variant av företagets normala webbsida. Syftet är att få kontakt med presumtiva kunder. Inte att ranka bäst med just den officiella sidan.
    Ovanstående teknik har självklart beskrivits på ett starkt förenklat sätt. Jag använder den själv med framgång i affiliatesammanhang, det hela fungerar mycket effektivt på termer som anses rätt svåra. Jag använder mig då gärna av färdiga white labelsajter i nätverket för att spara tid. Det jag kallar huvudsidan hamnar oftast i sandlådan efter några veckor, och då är redan en lätt omarbetad uppföljare på gång på Googles förstasida. Samma länknätverk används här, och förstärks fortlöpande.

    Om några dagar (?) ska jag utveckla resonemanget kring eget länknätverk och affiliateprylen på min lätt sliriga och sällan uppdaterade blogggg.

  24. #24
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    hej,

    Angående sökord och korta fraser har jag lagt olika fraser på alla sidorna i titel och keywords, grundkeywords är mykonos, hotell, luxury accommodation, greece... var det det du menade.. med detta inlägget?? ska jag då kanske toppa alla sidor med samma sökord, typ mykonos greece??

    jag skulle även vilja veta vad ni tror om en SWFObject flashfallback på en ny kunds sida jag lanserat nyligen.. det sägs ju att detta ska vara helt ok för Flash och att sökmotorerna läserdet som finns bakom flashen.

    Vad tror man det blir för effekt i sökmotorerna, jag har i det mesta lagt länkar ich keywords texter som ni kan se i view source..

    känsligt med att ange URL men jag testar om ni vill ta en titt

    www.cavotagoo .gr

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Nyfiken på SEO, på dynamiska sidor
    Av moriax i forum Optimering
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 23:26
  2. Klubb med endast PR4 sidor
    Av Anton Johansson i forum Länkbyten
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-11, 16:42
  3. Sidor som saknar PR (fast de borde ha).
    Av Gustav i forum PageRank
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 12:08
  4. Sidor som inte är cachade
    Av Gustaf i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-23, 20:17
  5. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 15:59