Resultat 1 till 14 av 14

Böja nyckelord

  1. #1
    rhuses avatar
    rhuse rhuse är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    7
    Hej, jag är som ni säkert redan gissat ny på ämnet men jag tycker det är väldigt intressant och en fråga jag gärna skulle vilja ha svar på är om man måste böja nyckelord?

    Låt säga att man ska sälja cyklar och då självklart vill ha träffar på ordet cykel och ordet cyklar, måste man lägga till båda? Bör man lägga till ordet cykel utan pluraländelse? Hur funkar det?

    Finns det för övrigt något lämpligt maxantal för sökord och hur viktigt är det att få med så många synonymer som möjligt?

    Låt säga att man ska starta en musikaffär, ska man då rada upp allt från cd-skiva till olika band eller bör man försöka hålla det kort och koncist och bara koncentrera sig på ett par sökord som "musik"?

    Med sökord hoppas jag för övrigt att ni menar "keywordtaggen" och inte det som återfinns i själva texten även om det är bra att det som näms i taggen också dyker upp där.

    Mvh
    Magnnus

  2. #2
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Pluraländelsen har bland annat med konkurrensen på ordet att göra, det kan funka bra med att använda ord cykel i titeltaggen, men diskutera cyklar i texten.

    Keywordtaggen kan du skrota, den fyller ingen egentlig funktion.
    Du ska skapa snygga klickvänliga titlar och på sidan skall du börja med en h1:a som antingen är identisk med titeln, eller som innehåller de viktiga orden från den. Sen skall du ha en text på sidan som handlar om det som titeltaggen indikerar. Samt en descriptiontagg som innehåller en bra beskrivande snippet som innehåller orden från titeln.

    Du skall dela upp sökorden mellan flera sidor och inte fylla titeln med en massa keywords. Tänk hela tiden på hur dina besökare beter sej, skulle de vilja klicka på titeln du skriver?
    Tänk också på den interna länkstrukturen, den skall vara så tät som möjligt. Dvs, så så många sidor som möjlligt skall länka till varandra.
    Senast redigerat av webguide den 2007-04-15 klockan 07:23. Anledning: Felstavning

  3. #3
    rhuses avatar
    rhuse rhuse är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    7
    metataggen keywords spelar alltså ingen roll längre?

    Upplägget jag filar på är följande:

    Header med logotyp och <h1>sidans namn</h1> och sen under det en liten slogan på ett par ord (självklart kommer några av de viktigaste sökorden finnas med) inom <h2>.

    Meny i <h3>. Yepp, eftersom menyn och sidan består av 4:a huvudkategorier som var och ett är ett väldigt eftertraktat sökord så känns det som ett bra upplägg. (Jmf. kategorierna Bil, Cykel, Flygplan, Båt)

    Sen rubrik i <h4> och självklart lite brödtext. För de två senare tänkte jag nog egentligen SEO:a lite mindre och helt enkelt bara se till att skriva bra inom ramen för hemsidan (och därmed nyckelorden).

    Finns det någon rekommendation om hur man bör använda h-taggarna? T.ex:
    <h1> = sidans titel
    <h2> = sidans slogan
    <h3> = meny
    <h4> = rubrik på artiklarna
    ...som är mitt tänkta upplägg. Är det måhända bättre att använda h2 på flera ställen och på så sätt kanske slippa använda h4? Eller spelar siffran ingen roll för rankningen?

    När det gäller hela strukturen så kommer ju sökorden bli uppdelade i de olika kategorierna och på så viss spridda över hela sidan. Och om jag förstod det sista rätt så är det bra med korsreferenser och det ska väl gå att ordna.

    Något mer jag bör tänka på?

  4. #4
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Nope keywords slultade användas för flera år sedan.
    glöm inte <title> den tillsammans med h1 är de 2 viktigaste taggarna.

    Sen spelar rubrikerna inte så stor roll. Du bör sätta h1 som huvudrubrik på varje sida/artikel och sen kan du köra h2 rakt igenom som underrubriker om du vill.
    Jag kör oftast bara h1 sedan kör jag <b> på underrubriker.
    I menyer skall du inte använda h-taggar alls, du kan ju om du vill förståss, men det har ingen direkt betydelse.

    Ja, korsreferenser är bra!

  5. #5
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Keyword har ingen direkt inverkan på resultatet, men jag använder dem fortfarande ia alla fall. Av två huvudsakliga anledningar.

    1 - Vem vet hur det ser ut imorgon? Rätt vad det är så värderas dessa igen. Och i dagsläget ger det iaf inte någon negativ effekt (förutsatt att man inte spammar den full med en massa ord) Dessutom får man själv ett bra sätt att påminna sig om vilka sökord den aktuella sidan faktiskt är optimerad för.

    2 - Även om keyword taggen inte används för ranking så finns det, enligt vad jag erfarit, indikationer på att den används för relevansbedömning. Dessutom har den, vad jag erfarit, en viss påverkan av filtrering av duplicate content i vissa nivåer.

    Blir många "vad jag erfarit", men det kändes viktigt att poängtera att detta inte är några absoluta sanningar, utan endast slutsatser jag dragit baserat på olika optimeringsprojekt och resultaten därav.

  6. #6
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Anledningen till att de inte värderas är att de är alldeles för spamtacksamma, dvs. de syns inte för nån som tittar på sidan så det är bara att fylla på dem med massor av ord.

    Jag använder över huvud taget inte keywords och jag jobbar som sagt i _mycket_ konkurrensutsatta miljöer med topp1-2-placeringar.

    Däremot är det sant att det inte skadar, så visst kan man lägga dit den.

  7. #7
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Har du/ni genomfört några tester av hur användandet av keywordstaggen påverkar nyckelordsspecifik länkkraft som överförs från en länkande sida?

    Jag gjorde några liknande tester för ca 7mån sedan, dock ej fullständiga, så jag kunde inte dra några säkra slutsatser. Men de indikationer som jag kunde se var att en sida som länkade med ett visst ord gav större effekt om det ordet fanns i, bland annat, keywordstaggen (självklart om sidans hela huvudtema dessutom stämmer överens med det länkande ordet)

  8. #8
    rhuses avatar
    rhuse rhuse är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    7
    Jag tror vi har lite skilda termologier, er är troligen den rätta men när jag hör ordet titel tänker jag på det jag ska ha överst på själva sidan i sidhuvudet medans <titel> ju syftar på det som står högst upp i webläsaren.

    Med hjälp av föregående inlägg har jag nu gjort en revidering av min plan

    <titel> Cykel och bilportalen - din guide i galaxen
    ---------------------------------------------
    <h1>cykel och bilportalen
    <h2>din guide i galaxen <<< slogan
    <h2>cyklar, bilar, flygplan, båtar <<< menyn
    ---------------------------------------------------
    <h1> artikel-rubrik
    <h2> ev. underrubriker
    --------------------------------------------------
    <h2> FAQ, Information <<< sidfot

    Ser det bra ut? Jag kommer nog förövrigt att skriva med keywords. Har kommit fram till 5 st huvudnyckelord och om jag nu inte måste böja dem och hålla på så är det ju inget jobb alls och har det nu inte några positiva fördelar när det gäller SEO så hjälper det mig som sagt att hålla bra koll på sajtens inrikning.
    Senast redigerat av rhuse den 2007-04-15 klockan 10:14.

  9. #9
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Jag skulle inte ha både cykel och bil på samma sida.

    Cykel blir en sida och bilportalen blir en sida.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  10. #10
    rhuses avatar
    rhuse rhuse är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    7
    Jag är rädd att cykel och bilportalen inte är sidans rätta namn utan ett påhittat sådant för att såskådliggöra exemplet. För övrigt så är sidans upplägg inte det som ska diskuteras utan hur man bäst sökmotoroptimerar sidan. Själva konceptet, designen och upplägget anser jag mig väldigt nöjd med.

    För att klargöra: Om ordet cyklar inte nämns någonstans på sidan så kommer det ordet inte generera några träffar även om ordet cykel nämns, right?
    Senast redigerat av rhuse den 2007-04-15 klockan 10:48.

  11. #11
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av rhuse
    Jag är rädd att cykel och bilportalen inte är sidans rätta namn utan ett påhittat sådant för att såskådliggöra exemplet. För övrigt så är sidans upplägg inte det som ska diskuteras utan hur man bäst sökmotoroptimerar sidan. Själva konceptet, designen och upplägget anser jag mig väldigt nöjd med.
    Och det var det faktiskt hur bra det funkar med sökmotorerna jag gav feedback på, det är lättare att få bra positioner om du delar upp sökorden så att de får egna sidor. Oavsett vilka de är, förstod att de var exempel. Det som var poängen var att du vill ha -sökord- på en sida och -sökord2- på en annan för bästa resultat.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  12. #12
    rhuses avatar
    rhuse rhuse är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    7
    OK, trodde du gått på mina så fint uppradade exempel. Att dela upp sökorden är tyvärr inte aktuellt. Idén bygger på att samla 4:a kategorier och det hade jag tänkt att göra. Men tack för tipset. Ska försöka ha det i åtanke i framtiden.

  13. #13
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Om du med "böja nyckelord" menar singular och plural så verkar det inte spela någon större roll. Google drar dem över en kam tycker jag att det verkar som. Och när man gör en test av nyckelord (vilka som används, hur ofta mm) och söker på exv cykel så visas resultaten cyklar och cykel i samma post enligt exv Overture.

  14. #14
    rhuses avatar
    rhuse rhuse är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    7
    Bra, det var ju egentligen det jag ville veta. Tack så mycket.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Nyckelord för mobiler?
    Av nfinland i forum Sökordsanalys
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 08:07
  2. Nyckelord till länkportaler...
    Av Solutions i forum Sökordsanalys
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-14, 20:12
  3. Variation på samma utlänk med olika nyckelord?
    Av John Ivarsson i forum Länkbygge
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-23, 22:01
  4. Matt Cutts bekräftar: nyckelord i URL hjälper
    Av Jim Westergren i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 19:31
  5. Fet stil på nyckelord
    Av moriax i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 23:18