Resultat 1 till 19 av 19

.eu , är det värt?

  1. #1
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Ur seo synvinkel, hur bra/dåligt är en .eu domän?

  2. #2
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Rent rankingmässigt, lika bra som vilken annan domän som helst.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  3. #3
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Men för att se på den mer relevanta biten, hur pass bra en .eu-domän fungerar gentemot .se,.com,.net osv... Så måste jag nog säga att .eu är en av de starkare nya toppdomänerna som kommit. Betydligt bättre än .mobi och .travel osv.

    .eu fungerar bra, även om svenskarna är alldeles för ovana vid den för att kunna marknadsföra offline osv. Tror dock .eu står sig väl gentemot .net, .biz, .info och .name - .eu ser och låter så mycket mer seriös än dem.

    Tyvärr blev det en otrolig storm efter .eu-domäner så det finns få riktigt bra kvar att regga "vanligt". Men det finns en hel del godbitar kvar o dem är det ju bara att ta.

  4. #4
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Min högst personliga värdering är att .se och .com kommer först, sedan .nu och sist .eu. De är de enda som jag registrerar själv, överhuvudtaget.

  5. #5
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Alldeles riktigt Waldo, men jag tror att .eu kommer vara minst lika accepterat som .net inom en överskådllig framtid...

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag känner att många av de nya toppdomänerna i hög utsträckning har registrerats av sajter som folk i allmänhet uppfattar har ett mindre värde. Jag känner att de i högre utsträckning innehåller t.ex. MFA och satelitsajter av olika slag.

    Det ändrar väl sig kanske med tiden men lär väl också fördröja tiden innan de där domänerna känns mainstream.

    Om det gäller .eu kan jag inte svara på. Spontant känns det i alla fall för mig att .eu bör kunna ha bra potential jämfört med .info, .biz m.m. Det bör ju t.ex. passa väl för olika typer av företag som arbetar med tjänster mot EU byråkrati samt tjänster som säljs pan-EU.

    När det kommer till SEO tror jag att det är värt att tänka på att folk nog kan känna sig lite skeptiska till nya domäner och kanske spontan länka i mindre utsträckning. I alla fall känner jag så.

  7. #7
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Agaton: Antagligen kommer .eu bli ännu mer accepterat än .net eftersom det trots allt hänvisar till ett geografiskt område. I de fall mina leverantörer har europeiska kontor och använder .eu som komplement till .com har jag uteslutande börjat använda .eu när jag skriver in adressen och det känns helt naturligt.

    .net, .info, .biz innebär en väldigt stor psykologisk tröskel för mig, ska mycket till för att jag ska aktivt gå in på adresser som ligger på de toppdomänerna och jag tror många vanliga besökare reagerar likadant.

  8. #8
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Jag gillar eu. Kanske inte så känd idag, men den har framtiden framför sig.

    Edit: Oj, nu såg jag att frågar var hur den värderas ur seo-synpunkt. Jag vet inte säkert, men personligen så har jag bara bra erfarenheter.

  9. #9
    Solutionss avatar
    Solutions Solutions är inte uppkopplad Avstängd, anledning
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm, Kungsholmen
    Inlägg
    186
    Jag tror nog att en .eu toppdomän absolut skulle vara possitiv ur SEO-synpunkt. Jag värderar nog .com mest men sedan .se och sist .eu. Det är de ända domänerna jag skulle kunna tänka mig att registrera.

    Folk verkar se väldigt possitivt på .eu domäner. Om jag har förståt rätt så verkar inlänkar från exempelvis .edu med hög pr vara mer värda än en .se domän med samma pr. Stämmer det? I så fall vilken länkkraft skulle en .eu domän få om den skulle ha samma Pagerank? Skulle vara väldigt intressant att se! Om jag inte har missförståt just den grejen...

  10. #10
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av xhrone
    Folk verkar se väldigt possitivt på .eu domäner. Om jag har förståt rätt så verkar inlänkar från exempelvis .edu med hög pr vara mer värda än en .se domän med samma pr. Stämmer det? I så fall vilken länkkraft skulle en .eu domän få om den skulle ha samma Pagerank? Skulle vara väldigt intressant att se! Om jag inte har missförståt just den grejen...
    Det stämmer att länkar från universitet (.edu) väger mycket tungt. Det beror på att universiteten och andra högre instanser för utbildning har väldigt hög Trust hos Google. När såg du senast ett universitet länka till affiliate-spam?

    Det samma gäller varken för .eu eller .com, som står öppna för var man att regga (du måste ha en adress i EU för att kunna regga .eu dock). Vad en domän har för tld ska inte spela någon större roll, även om .se kan tänkas få en liten fördel på svenska Google. Motsvarande gäller naturligtvis för andra nationaliteter och deras sökmotorer. Om allt annat är lika, så ska det inte spela någon roll överhuvudtaget om du får en länk från en .eu eller en .com domän.

  11. #11
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av xhrone
    Jag tror nog att en .eu toppdomän absolut skulle vara possitiv ur SEO-synpunkt. Jag värderar nog .com mest men sedan .se och sist .eu. Det är de ända domänerna jag skulle kunna tänka mig att registrera.

    Folk verkar se väldigt possitivt på .eu domäner. Om jag har förståt rätt så verkar inlänkar från exempelvis .edu med hög pr vara mer värda än en .se domän med samma pr. Stämmer det? I så fall vilken länkkraft skulle en .eu domän få om den skulle ha samma Pagerank? Skulle vara väldigt intressant att se! Om jag inte har missförståt just den grejen...
    Jag vet inte om du blandar ihop edu och eu.

    edu länkar har en stor trust eftersom bara universitet och utbildningsinstutitioner i USA kan få dem. Regler för edulänkar finns här
    http://www.educause.edu/edudomain/policy.asp
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  12. #12
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av Gustav
    När såg du senast ett universitet länka till affiliate-spam?

    Senast idag faktiskt, skrev och klagade:

    We have been getting a lot of spam from this Subdomän.binghamton.edu/. Hopefully you can deal with this.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  13. #13
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Vill återuppta denna tråd igen eftersom jag precis är i valet och kvalet mellan att köpa en .eu domän eller inte. Det finns alternativ, men tyvärr varken .com eller .se.

    Skulle ni då hellre välja en .eu istället för en .info, .net, .org osv...???

    Det ska också tilläggas att sajten är med svenskt innehåll och är helt relaterad till Europa på något vis. Även om det rent konkret självklart hade varit bättre med .se även för denna domän.

    Själv är jag nog inne på att .eu ser bättre ut i serparna än en .net, .info eller .org. Men jag är lite osäker, .info skulle kanske också kunna fungera till viss del.

  14. #14
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Info och Eu är likvärdiga just nu skulle jag säga. Men jag tror att Eu är framtiden. Eu kommer om några år förmodligen att ha ganska många tunga domäner under sig, medans Info alltjämt kommer att vara sökmotorspam.

  15. #15
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    jag skulle nog kika lite på vilken målgrupp som är tänkt för sidan. är det bara EU regionen då funkar ju .eu toppen ska USA osv också vara med hade jag nog valt .net eller .org beroende på typ av sajt...

  16. #16
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Det är Europarelaterat, men egentligen inte EU-relaterat som union på något sätt.

    Jag tror mer på Eu, även om jag är lite osäker just för den här sajten.

    Tack för svaren, köper nog .eu-domänen idag.

  17. #17
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Citat Ursprungligen postat av Gustav
    Info och Eu är likvärdiga just nu skulle jag säga. Men jag tror att Eu är framtiden. Eu kommer om några år förmodligen att ha ganska många tunga domäner under sig, medans Info alltjämt kommer att vara sökmotorspam.
    Tycker .eu är klart bättre än info för ett bolag eller affärside med säte i Sverige.
    Info känns så spammigt.

  18. #18
    xarphs avatar
    xarph xarph är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    7
    Så ni menar att .eu fungerar utmärkt för en svensk sida?

    Vad är skillnaden i rankningen hos Google när det gäller toppdomänerna, kommer t.ex. min .eu-domän ranka sämre än en .se-domän förutsatt att det är precis samma förutsättningar (förutom domänen då).

  19. #19
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Rent generellt, nej, ni kommer ha samma förutsättningar. Fast det är en sanning med modifikation, Google gillar .com/.se mer än t.ex. .info. Däremot är det så små skillnader att det inte gör så stor skillnad. Om det nu är någon skillnad.

    .Eu har inte någon spam-stämpel på sig och fungerar bra för europeiska sajter, även om det inte är optimalt om du inte har ett jäkligt brett spann över europa. Eller som samlingssajt för olika länders sajter m.m.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Wordtracker tjänst värt?
    Av eidos- i forum Sökordsanalys
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-08, 21:56