Resultat 1 till 5 av 5

struktur i kod

  1. #1
    Solutionss avatar
    Solutions Solutions är inte uppkopplad Avstängd, anledning
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm, Kungsholmen
    Inlägg
    186
    Som nybörjare undrar jag lite hur man får en bra och strukturerad kod. Jag vet att man ska tänka på att skriva man ska ersätta <TABLE> taggarna med CSS alltså <div> och inte ha för "ostrukturerad" kod. Vad menas då med ordet ostrukturerad i detalj?

    Jag har inga tankar på att koda om våran sida eftersom vi har redan riktigt bra XHTML-struktur på den i grunden med CSS men jag undrar hur man gör det eftersom det inte är jag som har gjort allt på sidan utan det har även funnits andra personer med i projektet. Jag tror att det kan vara nyttigt för oss dödliga att lära oss lite mer specifikt om hur man bygger strukturerad kod från grunden.

    Jag hoppas verkligen att det är någon som vill dela med sig med kunskaper. Kanske bara lite nybörjar tips som kan vara bra att veta? Jag antar att det finns flera där ute som inte är så duktiga på SEO men som kanske kan lära sig något i den här tråden.

  2. #2
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Du skall ersätta table-taggar som används för design med div, inte table-taggar generellt .

    Iden är att använda så lite markup som möjligt och utnyttja css för formatteringen.

    Det absolut bästa tipset är att lära dig CSS ordentligt först, framförallt hur klasser, stilar och arv fungerar. En bok är nog ett bra tips.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  3. #3
    Solutionss avatar
    Solutions Solutions är inte uppkopplad Avstängd, anledning
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm, Kungsholmen
    Inlägg
    186
    Det har du rätt i! Man ska ju förstås använda <table>-taggar till exempelvis tabeller så klart. Jag kan CSS OK men jag skulle nog behöva läsa en bok också. Har dock läst från http://www.webdesignskolan.com/ (under CSS-Layout vilken var den som jag läste ur) vilket jag kan rekomendera till alla som vill lära sig om CSS. Sidan är även väldigt bra för annat som HTML, XHTML, tutorials etc.

  4. #4
    Magnus-SEOs avatar
    Magnus-SEO Magnus-SEO är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    227
    jag tycker inte böcker ger något...

    Reversed engineering är det som gäller , Ta en webbplats som du tycker ser bra ut och titta på källkoden och css.

    Har du inte installerat webdeveloper toolbar för Firefox, så är det hög tid att göra det!

    Två bra webbtips är
    http://w3csites.com/
    http://www.csszengarden.com/

    Lycka till

  5. #5
    Solutionss avatar
    Solutions Solutions är inte uppkopplad Avstängd, anledning
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm, Kungsholmen
    Inlägg
    186
    Grymt bra tips på sidor! Har submitat första sidan ska nog också submita den andra! Mycket bra för vår SEO! TACK!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hur ser mitt strukturförslag ut? [ Bild ]
    Av David i forum Domänen
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-01-24, 18:51
  2. struktur för "portal" - flera url
    Av l00zekk i forum Optimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-20, 12:41
  3. CNN Ny Struktur
    Av Elias KAI i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-31, 19:46