Resultat 1 till 5 av 5

Reflektion om dublicerat data på samma sajt med Google

  1. #1
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Noterade en sak i samband med ett kvalitetsprojekt som vi genomför nu som ev. kan vara intressant.

    Fem artiklar identifierades som publicerats efter varandra där något mystiskt inträffat i början av 2006 i samband med att en uppdatering genomfördes. I Drupal finns olika typer av "artiklar" och bl.a. story och book. Book är för att skapa böcker (dock skapas dessa helt fel SEO-mässigt) och särskilt som vi har byggt tas de inte in i viss automatiskt intern länkning så som nyhets- och artikelarkiv, men dock för en annan typ av intern länk automatiskt.

    Det som hade inträffat med dessa fem artiklar var att de skapats både som story och book. D.v.s. de var dublicerade.

    Google hade detekterat detta och bara tagit med en av respektive artikel i index. Det som var intressant var den hade valt i samtliga fall den som var book. Det kan givetvis vara en slump men detta är också den som har tydligast sämst intern länkkraft. Och jag undrar om inte Google har lagt det så i algoritmen.

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Det kan givetvis vara en slump men detta är också den som har tydligast sämst intern länkkraft. Och jag undrar om inte Google har lagt det så i algoritmen.
    Kan jag omöjligt tro på. Det är svårt att isolera orsak och verkan i dessa fall men det finns en massa andra faktorer.

    Vilken internlänk fanns högst upp i källkoden?
    Vilket dokument hittade Google först?
    Fanns det extern länkkraft inblandat?

    etc etc
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Kan jag omöjligt tro på. Det är svårt att isolera orsak och verkan i dessa fall men det finns en massa andra faktorer.

    Vilken internlänk fanns högst upp i källkoden?
    Vilket dokument hittade Google först?
    Fanns det extern länkkraft inblandat?

    etc etc
    Inga externa inlänkar utanför huvuddomänen. Story har alla de länkar som boknoderna + artikelarkivet. Boknoderna var aldrig heller på första sidan vilket story var.

    Men det kan ju mycket väl vara något sådant att den helt enkelt hittade de här först och tog med dem men struntade i eller tog bort de övriga sedan. Eller uppfattade dem som äldre.

    Frågan är hur vad som avgör vilken Google väljer när den detekterat att de är dublicerat men att det inte ska bestraffas. Troligen finns det någon regel.

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Frågan är hur vad som avgör vilken Google väljer när den detekterat att de är dublicerat men att det inte ska bestraffas.
    Google ger ingen bestraffning på en sajt som endast har dup content inom själva den egna sajten.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    jmns avatar
    jmn jmn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Det som hade inträffat med dessa fem artiklar var att de skapats både som story och book. D.v.s. de var dublicerade.
    Vild gissning... Book var den som indexerades senast och därför bedömdes som färskast?
    Antar olyckan berodde på att nån råkat pilla på storyns outline-flik.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Översättning av sajt, ny domän eller samma?
    Av Niklas i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 22:21
  3. En teori värd att diskutera
    Av Hjalmar i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 17:03
  4. GahooYoogle- Google och Yahoo i samma sökmotor
    Av Anton Johansson i forum SEO-verktyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 08:13
  5. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 09:23