Resultat 1 till 9 av 9

Betyg och röstning i kataloger

  1. #1
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Jag blir så trött... Men frågan är om man ska bry sig eller inte? Det är så uppenbart att så många sajtägare ger toppbetyg till sig själva och röstar ner andra sajter. Tror verkligen inte att särskilt många kunder bemödar sig om att rösta. Det finns vissa undantag, exv hittabutik.se som har en kommentarsfunktion som verkar fungera som den ska. Tror jag i varjefall... Vi har fått lite beröm där, och det känns ju helt fantastiskt roligt faktiskt!

    Själv orkar/hinner jag inte sitta och hänga med och rösta och klicka på egna länkar. Vet att mina syskonbarn betygsätter och klickar lite ibland dock.

    Ni som har kataloger. Vad är fördelen med betygsättning? Är det för besökarnas skull, eller är det för att sajtägarna ska vara aktiva så att sidan driver trafik?

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Elvis
    Ni som har kataloger. Vad är fördelen med betygsättning? Är det för besökarnas skull, eller är det för att sajtägarna ska vara aktiva så att sidan driver trafik?
    Det tror jag på Och ingenting annat.

    Men ibland kan det löna sig att vara aktiv. Sundream Estate skapade en tråd där han samlade tips om kataloger: Bra länk trix och tips för kataloger.

    I tråden berör han bl.a. att man kan få upp sin sajt på en bättre positioner ibland genom att utnyttja röstningssystem.

  3. #3
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Ja, det klart att det är anledningen till detta röstningskrig. Att hamna på fler sidor. Men jag tycker inte att det känns bra att rösta ner andra...

    Titta exempelvis här:

    http://www.sweshop. com/Ratings/

    Här har butiken Chamade lyckat ganska bra med det. Hmmm... Jag tror att jag ska lägga in länkar i fler kategorier och rösta lite!

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag kan ha fel men jag tror det ger dig mer att ta en katalog länk bara för en katalog länk och satsa på att lägga tid på att få andra typer av länkar som kompletterar varje nyckelord som du får från kataloger, snarare än att försöka optimera den kraft som du får från en given katalog.

    Men det är klart. I vissa fall får du ju en extra PR4 länk från en katalog och det är ju säkert något att ha.

  5. #5
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Elvis, du nämner hittabutik.se som har en kommentarsfunktion. Den suger hästpung! De verkar skriva "Inlägget skrivet av butiksägaren" under de flesta kommentarer! Vilket verkligen inte gynnar butiken...

    Visst, det finns nog befogade "Inlägget skrivet av butiksägaren", men jag har exempel på där det är helt åt helvete

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av seattlegrunge
    hittabutik.se
    Hur fungerar sådana sajter? Köper de in trafik?

    Eller är sådana som dessa bara sajter som är tillför att bygga lite innehåll + länkkraft med en mindre ansträngning och försöka kapitalisera länkkraften?

    Eller får sajter i sådana här grunkor verkligen trafik? För det är ju det som det hänger på när de inte har riktiga länkar.

  7. #7
    Sundream Estates avatar
    Sundream Estate Sundream Estate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Marbella, Spanien
    Inlägg
    170
    Ja, det klart att det är anledningen till detta röstningskrig. Att hamna på fler sidor. Men jag tycker inte att det känns bra att rösta ner andra.
    Du skall endast rösta upp dig själv och INTE rösta ner andra. Jag har sett att ett klart exempel där de drabbade gick samman och gemensamt totalt rösta ner killen.

    De viktigaste är inte att komma med i en massa kataloger och hamna på sidan 46 eller liknade under någon under rubrik o.s.v. Oftast är sidan inte indexerad och det ger inget. Skall man vara med i kataloger skall man noga välja vilka kataloger och sedan måste man jobba lite med dom. Resultatet blir både 2 - 3 eller 4 indexerad och bra page rankade sidor i retur från katalogen.

    Jag jobbar sedan en tid med ett projekt med och om kataloger och jag kommer inom en tid att redovisa resultatet.

    // Lennart

  8. #8
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    ett annat exempel är hundindex.se där ägaren endast betygsätter sina egna siter och affiliatelänkar som han lagt upp i katalogen. Seriöst? inte vidare. tog bort min länk till den katalogen när jag insåg "systemet".

    Har man ett "röstningssystem" där rankingen går ut på att premiera visningarna av de siterna med högst betyg, bör alla besökare kunna betygsätta siterna, och inte endast siteadmin.
    Sedan är det upp till siteadmin att se till så inte besökarna fuskar till sig placeringar/röstningar.

    cya,
    /PatrikB

  9. #9
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Hahaha! Suger hästpung!?? Ja inte vet jag, någon sån har jag aldrig sugit på... Fast just nu är det mesta väldigt roligt, och jag inser just hur skadad man är som kollar mail när man kommer hem från krogen kl 05.56...eller borde jag kanske ljuga och säga att jag just gått upp?

    "Vilken trevlig gås du har!"
    "Ja, det är en umgås!"

    Kommer säkert ångra detta inlägg imorgon... Natti-natti!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lista på engelska sökmotorvänliga kataloger
    Av Jim Westergren i forum Kataloger
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-04, 16:52
  2. Lägga till i Svenska Kataloger
    Av JED i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 22:19
  3. Bra länk trix och tips för kataloger.
    Av Sundream Estate i forum Länkbygge
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-25, 15:54
  4. Submita url till svenska kataloger
    Av Daniel i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 10:37
  5. Länka tillbaka till kataloger
    Av Frukt i forum Kataloger
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 01:11