Resultat 1 till 9 av 9

Kan det vara negativt att skriva om url?

  1. #1
    Kockens avatar
    Kocken Kocken är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    BD
    Inlägg
    63
    Jag sitter och pular på omskrivning av mina urleer till en oscommerce webbshop. Jag använder mig av ett färdigt contrib för det.
    Shoppen ligger redan bra till på de flesta nyckelorden och har fått pr på många av undersidorna.
    Det färdiga skriptet använder sig av redirect 301 på de gammla urlen till den nya omskrivna.
    Men då slog mig en tanke att kan det vara negativt att göra det?

  2. #2
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Bör väl inte vara det om de gamla redirectas.

  3. #3
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    I längden har du en del att vinna på att skriva om URLerna. Och med ovanstående talare instämmer jag att en 301-redirect är mycket viktigt för att inte förvirra sökmotorspindlarna (använder du något av de vanliga tilläggen till osCommerce som skriver om URLen så brukar det vara fixat så att de gamla redirectas).

    Kortsiktigt kan du dock förlora en del trafik från sökmotorerna och är du mycket beroende av sökmotortrafiken så råder jag dig att fundera ytterligare på saken.
    Har du dock utrymme för att förlora en del sömotortrafik under en kortare period så är det värt att skriva om URLerna.

    Är nyckelorden som du redan ligger bra till på det enda som är viktigt för dig, så är det kanske inte värt en omskrivning av URLerna, men vill du i längden placera dig bättre på varje enskild produkt är omskrivningen av värde.

    Kanske värt att läsa:
    SEO för en webbutik och försäljningen

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Man kan ju också göra som vi gör nu. Ta det i lugn takt. Någon sida i taget. Och för sidor som ger trafik också ta en tur och tipsa lite sidor och kanske få en ny inlänk till den nya sidan.

    Känns som man minskar ner riskerna.

  5. #5
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Precis. Rent generellt brukar jag säga att man förlorar på det kortsiktigt men vinner på det långsiktigt. Det är alltid bäst att göra rätt från början ...
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  6. #6
    kleins avatar
    klein klein är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31
    Jag är skeptiska till demobutiken.com/kulspruta.2.html modellen.

    Jag har kört med omskrivna URL:er i ca 2 år nu, det ger ingen direkt skillnad. Jag tro framtiden kommer detta har mindre betydelse, då fler och fler börja missbruka det här sättet.

    Nästa webbutik jag skall göra, kommer jag försöka köra med så korta URL:er som möjligt istället.

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av klein
    Jag är skeptiska till demobutiken.com/kulspruta.2.html modellen.

    Jag har kört med omskrivna URL:er i ca 2 år nu, det ger ingen direkt skillnad. Jag tro framtiden kommer detta har mindre betydelse, då fler och fler börja missbruka det här sättet.

    Nästa webbutik jag skall göra, kommer jag försöka köra med så korta URL:er som möjligt istället.
    Ja men det kanske kan ge Google information som är relevant även där Google accepterat att sajten är seriös. T.ex. att man med en sådan om skrivning "flaggar" att sidan strikt ska handla just om det ämnet?

  8. #8
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Namnet i adressen har inte så stor betydelse. Det viktigaste är att sökmotorerna enkelt kan krypa sidans innehåll utan att stöta på parametrar och sessions-id i addressen.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  9. #9
    ställans avatar
    ställan ställan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    114
    En fördel som många bortser från när man skapar urler med nyckelord är att man har större chans att få länkar med sina nykelord i då många länkar med filnamnet/urlen som ankartext, tex:

    http: //www. somesite.se/verktyg/skiftnyckel.html

    som ankartext istället för

    http: //www. somesite.se/index.php?cat=6587&pid=985145.

    Vilken ankartext väljer ni?

    En fördel till är att det är större chans att få klick i SERPEN med en snygg url med nyckelord än med en lång och idbaserad url.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Ska jag bara vara Glad??
    Av midas i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 20:10
  2. Byta server och skriva om koden samtidigt.
    Av Gustav i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 14:18
  3. Olika sätt att skriva en meta-keywords-tagg
    Av latehorn i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 10:31
  4. Får väl också skriva en rad här
    Av MattiasN i forum Introduktion
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 01:34
  5. Kul att vara ombord!
    Av Niclas Strindell i forum Introduktion
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 09:26