Resultat 1 till 7 av 7

Flera kataloger med samma databas?

  1. #1
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Jag har ju min länkkatalog spaceboys.com. Jag tänkte eventuellt sätta upp en eller flera länkkataloger till och funderade då på att låta all data komma från samma databas... finns det då risk att de nya länkkatalogerna klassas som duplicate content?

  2. #2
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av seattlegrunge
    Jag har ju min länkkatalog spaceboys.com. Jag tänkte eventuellt sätta upp en eller flera länkkataloger till och funderade då på att låta all data komma från samma databas... finns det då risk att de nya länkkatalogerna klassas som duplicate content?
    Mina tankar har gått åt att om man har flera kataloger och en databas så kan man ganska enkelt skapa naturlig länktillväxt utan att lägga in allt för mycket arbete.

    Om man i sin databas kan lägga in 10 olika description och ser till att de snurrar runt på katalogerna så att alla kataloger inte har samma beskrivning och länk till min sida. Om man dessutom ser till att variera så att alla beskrivningar blandas så skall det mycket till att få duplicated content.

    Nu har jag inga kataloger men så tänkte jag när jag tittade på fenomenet.

    Jag vet inte om det finns några färdiga system som klarar detta.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  3. #3
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Tack för dina tips MattiasN...
    Nu är det så att phpLD inte har den funktionalitet inbyggd som du nämner, men jag skulle själv kunna skapa nåt liknande genom att ändra i mallarna/koden på den ena katalogen, bara för att lägga till en extra textsträng på varje description och textsnutt på sidan. Det borde ju göra susen.
    Kom att tänka på en annan grej, och det är att tillbakalänkar till katalogen antagligen bara kommer att gynna den ena katalogen, ursprungskatalogen... eller så får jag hitta på ett system som slumpar ut tillbakalänk-url:en eller nåt.

  4. #4
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av seattlegrunge
    Tack för dina tips MattiasN...
    Nu är det så att phpLD inte har den funktionalitet inbyggd som du nämner, men jag skulle själv kunna skapa nåt liknande genom att ändra i mallarna/koden på den ena katalogen, bara för att lägga till en extra textsträng på varje description och textsnutt på sidan. Det borde ju göra susen.
    Kom att tänka på en annan grej, och det är att tillbakalänkar till katalogen antagligen bara kommer att gynna den ena katalogen, ursprungskatalogen... eller så får jag hitta på ett system som slumpar ut tillbakalänk-url:en eller nåt.
    Det borde fungera att ha ett enda CMS och databas i botten och ha flera olika domäner. Sen bygger man upp katalogen med olika mappar och kopplar de inlagda annonsörerna till de olika mapparna. Vi har (nästan) samma funktion i vårt CMS och sajterna fungerar grymt bra.

    Ett bildarkiv som alla delar på m.m.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  5. #5
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Också en idé om jag förstod din lösning rätt. Jag får titta på det hela... just nu är inte fler kataloger prio ett, utan att kunderna får sina sajter

  6. #6
    John Ivarssons avatar
    John Ivarsson John Ivarsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    147
    Sen är frågan hur unikt innehållet egentligen blir om enda skillnaden är att man byter beskrivningen av webbsidorna. Jag tror inte att google ser helt genom fingrarna om man bygger upp det så. Det kan funka om man byter ut all text överallt och har alla bilder under rätt domän och fördelar allt på olika ip.
    Så när allt kommer kring så blir det mycket jobb ändå

  7. #7
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av mephites
    Sen är frågan hur unikt innehållet egentligen blir om enda skillnaden är att man byter beskrivningen av webbsidorna. Jag tror inte att google ser helt genom fingrarna om man bygger upp det så. Det kan funka om man byter ut all text överallt och har alla bilder under rätt domän och fördelar allt på olika ip.
    Så när allt kommer kring så blir det mycket jobb ändå
    Det är lite jobb i början men helt klart är att när man har satt upp det rätt så fungerar det.

    Det krångligaste och dyrast att lösa är IP frågan.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 10:59
  2. Bra länk trix och tips för kataloger.
    Av Sundream Estate i forum Länkbygge
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-25, 15:54
  3. Indexering av flera URLs på samma gång
    Av Marcin i forum SEO-verktyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 01:01
  4. Flera domäner under samma IP
    Av Marcin i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 16:13
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 18:03