Resultat 1 till 4 av 4

301 av PDFer

  1. #1
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Vi har flyttat över an sajt till ny domän och allt har gått enligt plan.

    Sidorna på den gamla sidan har flyttats med hjälp av 301 och inga sidor finns kvar på den gamla domänen.

    Så långt allt lugnt och problemfritt.

    Nu kommer vi till problemet.
    Vi har x antal produktblad i PDF som ligger på den gamla sidan. Dessa har inlänkar till sig från andra sajter och jag tänkte att jag skulle utnyttja detta.

    Nu till frågan.
    Hur tusan gör jag 301 på PDF filer? Vi har tidigare bara jobbat med ASP sidor och använt en 404 variant. Servern är en IIS så .htaccess fungerar inte om den nu hade haft detta stöd.

    Vi har administratörstillgång till servern.

    Någon som har gjort det tidigare eller har någon idé?
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Har ni testat att konfigurera IIS att hantera .pdf som vilken asp fil som helst? I så fall kan man skapa asp filer som heter .pdf och göra vanliga 301or i dem.

    Ett annat alternativ är att göra en custom 404 som inte levererar ett 404 utan istället gör en 301 redirect baserat på vilken fil som efterfrågades. Detta förutsätter i så fall att man tar bort pdf:erna så att requests till dem hanteras av custom 404:an.

    Jag har aldrig implementerat detta själv, men det borde fungera.

  3. #3
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Har ni testat att konfigurera IIS att hantera .pdf som vilken asp fil som helst? I så fall kan man skapa asp filer som heter .pdf och göra vanliga 301or i dem.
    Osäker på om det går då det ligger saker som skall ligga kvar på den gamla domänen.

    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Ett annat alternativ är att göra en custom 404 som inte levererar ett 404 utan istället gör en 301 redirect baserat på vilken fil som efterfrågades. Detta förutsätter i så fall att man tar bort pdf:erna så att requests till dem hanteras av custom 404:an.
    Detta är nog rätt väg att gå. Skall kolla närmare på det.

    Tack Bernt
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  4. #4
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Återkom gärna med resultatet. Alltid intressant att höra hur det slutligen fungerar.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)