Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 35

Rankar en div-site bättre än en table-site?

  1. #1
    Frisses avatar
    Frisse Frisse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    16
    Jag har läst det nånstans, men kan inte riktigt förstå varför i så fall. Skulle W3C ha ett finger med i spelet?

  2. #2
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av Frisse
    Jag har läst det nånstans, men kan inte riktigt förstå varför i så fall. Skulle W3C ha ett finger med i spelet?
    Den rankar möjligen bättre på indirekta grunder. Logisk markup, och god separation gör att robotar och människor läser innehållet bättre. W3c har inget med saken att göra, i alla fall inte på det vis du nog avser här.

  3. #3
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Svaret är direkt nej. Om man jämför en optimalt optimerad sida med tabeller och en med div och samma innehåll så är det ingen skillnad. Det är bara struntprat från w3c elitister (som så mycket annat rörande fördelarna med css-p).
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  4. #4
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Finns även teorier gällande kod och innehåll "ratio". Dvs att man skall ha så lite kod som möjligt förhållande till innehållet. Om det stämmer eller ger några fördelar är dock svårt att säga.
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  5. #5
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Då det gäller "code to content ratio" så är det inga problem med tabeller så länge som man inte fastnar i layouter med massvis av nestade (skriver man nästade???) tabeller.

    Jag har sett siter med tabell layout som fastnat i "filtret för liknande sidor", som verkar vara den lägsta graden av duplicate content, pga att alldeles för mycket kod var exakt likada på varje sida (de 30 000 första tecknena!), med undantag för title. Detta löstes genom att se till att varje sida hade helt unik meta keywords och meta description tag. Så man måste inte skippa tabelllayouten av denna anledning.

    Dock är det en bra förutsättning för tillgänglighetsanpassning om man arbetar med div och css layout. Dessutom är tabeller inte menade att använda för layout. Och sist men inte minst är det enklare att skapa innehåll som fungerar i flera olika plattformar (alltså för mobil surfning mm mm..)

    Själv började jag med div och css layout för snart 3 år sedan, och jag har inte ångrat det en enda sekund.

  6. #6
    Mactims avatar
    Mactim Mactim är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    73
    Väldigt intressant fråga! INga andra SEO-proffs som har något att säga om den saken??

  7. #7
    John Ivarssons avatar
    John Ivarsson John Ivarsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    147
    Jag kan tänka mig att man har en ytterst marginell föredel med css mot tabeller.
    Men varför då inte använda den fördelen, få snyggare kod och snabbare webbsidor utan onödiga ettor och nollor som skickas med.
    CSS ja tack.

  8. #8
    Frisses avatar
    Frisse Frisse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    16
    Skälet till att jag frågar är att jag en gång i tiden gjorde en site med tabell-layout och att den numera är på cirka 700 sidor. Den är gjord i Dreamweaver och alla sidorna är kopplade till en template.

    Är det verkligen värt besväret att göra om hela siten ?

  9. #9
    John Ivarssons avatar
    John Ivarsson John Ivarsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    147
    Det är vid dessa tillfällen det gäller att ha gjort jobbet rätt från början med hur man kopplar samman sidorna. varje enskild sida jag gör idag har bara sidans text och optimering i filen. Resten ligger i designen som går att ändra på 1 sekund.
    Men krävs det mycket jobb skulle jag nog inte byta i ditt fall Frisse

  10. #10
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Instämmer med per_r där. Ingen skillnad. Tar man sig tid och tittar på filstorleken och jämför mellan en tabellsida och en utan, kommer man se att den är mycket marginell. Näst intill försumbar. Samma mängd text i båda alternativen.
    Sedan ang W3C så går det bra att använda tabeller för design, om man nu vill göra det, det är inte deras förslag på det som skall användas först men det står nämnt som ett alternativ.

    Så ser ingen anledning för dig att bygga om 700 sidor.

  11. #11
    Frisses avatar
    Frisse Frisse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    16
    Ok, tack. Det var det jag ville höra

  12. #12
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Tänk på att sidor med CSS-layout brukar ha bättre användning av H1,H2,P osv. Jag gissar att i ditt fall så är detta dåligt. Med CSS-layout kan du dessutom styra vilken information som ska komma tidigt i källkoden. Detta är mycket krångligare att göra med tabeller och ofta behöver man trixa sig fram utan garanti på att det faktiskt går.

    Jag var förut av åsikten att Code2Text-ratio var av betydelse, och är det lite fortfarande. Fast jag tror också att det beror just på följdeffekterna av hur man använder HTML-taggar när man går över till DIV.

    Tyvärr används ofta CSS endast i det visuella syftet. Man använder t.ex "<div class='header1'>Header</div>" (dåligt) istället för "<h1>Header</h1>" och sen sätta global eller områdesformatering på H1. Gör man på det dåliga sättet så tappar man mycket.

    Jag tror att du kommer tjäna på att göra om din sajt.

  13. #13
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Finns idag många fördelar med html/css-desgin över en html/tabell-design som jag ser det.

    1. Första tumregel vad jag förstått för en person som jobbar med SEO är att att viktigaste sakerna ska komma så tidigt som möjligt. Via html/css så kan man jobba med absolut-positionering och få h1-taggen att bli det första läses efter några få div-taggar. Och sedan då följa den med text, meny och sist alla bilder. En bra html/css som man tar bort css:en för blir en vit sida med ett långt snyggt textstycke med huvudrubrik, underrubriker och brödtext som alltså är det som sökmotorerna läser.

    2. En tabell-design är svårare att underhålla vilket man märkte av problemet med 700 sidor.

    3. Man kan via html/css återskapa mycket av vad många idag använder java-menyer till. Alltså att få grafiska fält att flyta fram och massa fina grejer som många sökmotorer har svårt att läsa länkar ur. Detta går dock att implementera i en tabell-design också så är inget negativt mot en sådan.

    Däremot att göra om alla 700 sidorna verkar väldigt otympligt men jag skulle rekommendera det, om du är duktig på att koda och kan göra en spindel som spindlar ut länkstrukturen och innehållet och bygger dina rena upptaggade html-sidor åt dig. Något som säkerliggen inte är lätt men som nog inte tar lika lång tid som att göra om alla 700 sidorna från början. Om du fixar detta så kan du iaf känna dig stolt , det hade jag gjort iaf.

    Mycket av arbete med att göra store befintliga siter optimerade måste ju vara att man automatiserar arbetet med olika robotar/script som gör jobbet åt en och bara ger dig kontrollen ifall de får problem.

  14. #14
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av Feldon
    Finns idag många fördelar med html/css-desgin över en html/tabell-design som jag ser det.
    Nu är det ju inte så att han väljer mellan css och tabeller, utan mellan div-taggar (float, alt abosolute position) och tabeller. Detta är en konst i sig och vissa fall inte alls rekommenderat. Tabellernas element kan också ha stylesheet, detta är inget unikt för div-taggar.

    För att kommentera på dina punkter:
    1. Jag har läst om samma saker som du, men jag tror de har en obetydlig påverkan. Det skadar inte att placera headern med absolute-position och lägga den i slutet av koden men lägg inte själva innehållet som absolute-position. De flesta använder fortfarande IE6 och en "bugg" i IE6 gör det omöjligt att markera texten om den är placerad med aboslute-position och väldigt många föredrar det när de läser en text för att lättare kunna följa med.

    2. Varför skulle en tabell-design vara svårare att underhålla än en som är byggd på div-taggar?

    3. Han har inte sagt att han inte använder CSS, Men jag antar att du missförstått detta

    Själv blandar jag table/div när jag "utvecklar". Detta är väl främst för att jag tycker det är bökigt och ibland omöjligt att få en div-layout att se likadan ut i alla webbläsare.

    Mitt tips är att jobba för att få innehållet så högt upp som möjligt i källkoden och unvik så mycket onödig källkod som du kan. Sträva alltid efter detta men känn dig inte tvingad att använda div-layout på grund av det.

    Edit: Lite korrigeringar
    Senast redigerat av Fredrik Eriksson den 2007-04-28 klockan 11:13.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  15. #15
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av FredrikMH
    2. Varför skulle en tabell-design vara svårare att underhålla än en som är byggd på div-taggar?
    För att förändringar i tabellbaserade layouter är mer komplexa att hantera, speciellt på större siter, än en struktur som helt separerats från presentationen.. se csszengarden för överväldigande exepel på vad jag menar.

  16. #16
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av Björn
    För att förändringar i tabellbaserade layouter är mer komplexa att hantera, speciellt på större siter, än en struktur som helt separerats från presentationen.. se csszengarden för överväldigande exepel på vad jag menar.
    Ja i en tabellbaserad-layout räcker det inte att ändra i css för att få så radikala ändringar men jag har aldrig varit med om att det medfört ett problem. Jobbar man inte med templates så ser jag poängen med detta men i annat fall ser jag bara att man får presentationen samlad. Men jag köper det.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  17. #17
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av FredrikMH
    Själv blandar jag table/div när jag "utvecklar". Detta är väl främst för att jag tycker det är bökigt och ibland omöjligt att få en div-layout att se likadan ut i alla webbläsare.
    Detta är inget påhopp men: Det beror snarare på att du inte är tillräckligt duktig. Det är minst lika svårt att få sidor exakt likadana med TABLE (med eller utan css).

    Jag testar alltid med www. browsercam.com och det om något är ett ultimat sätt att testa på och jag har hittills aldrig stött på något som varit omöjligt. Jag tror att det är snarare de grundläggade begränsingarna i TABLE som man har i åtanke och därför inte ens försöker något experimentellt.

    Sen är det faktiskt så att t.ex. <SPAN> och <P> kan bete sig annorlunda även om de har identiska CSS-attribut (och då menar jag att ALLA attribut är definierade). Detta gör att något som verkar "omöjligt" blir enkelt om man byter HTML-tag. Detta sista beror på webbläsarnas ibland dåliga stöd för CSS.



    Vad gäller göra om 700 sidor så stämmer det nog inte riktigt. Det mesta går att göra med Search and Replace.

  18. #18
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Hmm ser att Björn redan svarat på vad jag menade

    Vad gäller table så är det min personliga åsikt att det är väldigt svårt att hålla tungan rätt i munnen när man nästlar och har colspans och rowspans att hålla reda på, utöver alla avstånd etc.

    Och det dåliga stödet för css så är det väl bara IE som idag inte har bra stöd för det och de flesta som jobbar med css:er har idag en uppsättning IE-bugg-lösningar för att komma runt i stort sett alla buggar för IE. Ofta bygger man en IE-css och en css för alla andra.

  19. #19
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av Feldon
    Och det dåliga stödet för css så är det väl bara IE som idag inte har bra stöd för det och de flesta som jobbar med css:er har idag en uppsättning IE-bugg-lösningar för att komma runt i stort sett alla buggar för IE. Ofta bygger man en IE-css och en css för alla andra.
    Att ha en css per läsare är ett steg från browsersniffning imo.

  20. #20
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av Marcin
    Detta är inget påhopp men: Det beror snarare på att du inte är tillräckligt duktig. Det är minst lika svårt att få sidor exakt likadana med TABLE (med eller utan css).
    Hur kan du påstå att det är min kunskap som brister när du inte hört mig argumentera?

    Jag kan ett väldigt vanligt scenario där man vill att en div-tagg ska agera precis som en tabell gör men det misslyckas. Har du någon gång surfat in på en Wordpressblogg och funnit sidebar under/efter alla posts?

    Du har två kolumner gjora av div-taggar och är placerad innuti en annan div-tagg med fast bredd och centrerad mitt på skärmen. Låt säga 768px vilket är optimalt för 800x600. Dessa två div-taggar har alltså 768pixlar att dela på och vi säger att den högra är en sidebar på 150 pixlar. den andra får vara övrig bredd vilket är 618px.

    Om nu innehållet skulle bli bredare än 618 pixlar i den vänstra, hur får du båda divtaggarna att ligga bredvid varandra? Det var ett tag sedan jag undersökte det men ingen hade en bra lösning på det när jag undersökte det och jag har själv aldrig funnit en lösning.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  21. #21
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av FredrikMH
    Du har två kolumner gjora av div-taggar och är placerad innuti en annan div-tagg med fast bredd och centrerad mitt på skärmen. Låt säga 768px vilket är optimalt för 800x600. Dessa två div-taggar har alltså 768pixlar att dela på och vi säger att den högra är en sidebar på 150 pixlar. den andra får vara övrig bredd vilket är 618px.

    Om nu innehållet skulle bli bredare än 618 pixlar i den vänstra, hur får du båda divtaggarna att ligga bredvid varandra? Det var ett tag sedan jag undersökte det men ingen hade en bra lösning på det när jag undersökte det och jag har själv aldrig funnit en lösning.
    Du definierar hur du vill hantera overflow i css:en. I det här fallet skulle jag välja att ha den på auto så div:en får en scrollbar. Går även att ställa in så denna alltid finns så man slipper att den "hoppar" fram.

  22. #22
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av Feldon
    Du definierar hur du vill hantera overflow i css:en. I det här fallet skulle jag välja att ha den på auto så div:en får en scrollbar. Går även att ställa in så denna alltid finns så man slipper att den "hoppar" fram.
    Man kan också ange att ord måste brytas om de är för långa.

    Men visst, det finns fall då grejjer hoppar omkring. Å andra sidan så handlar det om att de beter sig annorlunda än en tabell.

    Citat Ursprungligen postat av FredrikMH
    Hur kan du påstå att det är min kunskap som brister när du inte hört mig argumentera?
    Jag tolkade dig som att det generellt är svårare att få till det med CSS.

  23. #23
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Måste säga att diskussionen spårat ur, frågan var om det rankar bättre att använda en div-design än en tabell-design och svaret är att skillnaden är troligen marginellt till fördel för en div-site och utöver att den rankar marginellt bättre är den lättare att underhålla.

    Och ytterliggare en grej OT så går det att göra en flödande design med css. Alltså en design anpassad efter hur stor upplösning som besökare har och då använda sig av relativa avstånd etc. Använder man dessutom .svg formatet på sina bilder kan man nog åstadkomma väldigt vackra sidor (har inte testat svg speciellt mycket själv än men så här långt är jag imponerad).

  24. #24
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av Feldon
    Du definierar hur du vill hantera overflow i css:en. I det här fallet skulle jag välja att ha den på auto så div:en får en scrollbar. Går även att ställa in så denna alltid finns så man slipper att den "hoppar" fram.
    Inte denna lösning som jag beskriver. Du ska få den yttre div-taggen att ge vika och göra sig större istället för att lägga scrollbars eller tvinga ner den högra div-taggen under den andra.

    Jag kan få en design att se precis ut som jag vill genom att inte använda en enda tabell men om jag inte har inflytande på innehållet vilket skulle kunna tvinga utrymmet det befinner sig i att göra sig större så förstörs allting och designen ser inte längre ut som det är tänkt. En tabell kan aldrig tvinga ner en kolumn på nästan rad då hela tabellen är ett element i sig, precis som en bild eller en enskild div-tagg.

    Det finns lösningar på problemet men IE6 klarar det inte och då anser inte jag att det är en lösning. CSS är bra men det måste finnas ett bättre stöd. IE7 är väl en liten bit på rätt väg i alla fall.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  25. #25
    pisods avatar
    pisod pisod är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    52
    Jag har hört att CSS-sidor ger mer betalande adsense annonser än annonser på tabell-sidor. Lite ifrån ämnet jag vet, men har ni hört nåt liknande?

  26. #26
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Vad man ser skillnad på är ju den tidigare nämda semantic mark-up som helt enkelt strukturerar hela sidan innehåll och gör det enklare för sökmotorerna att förstå värdet mellan olika element. Så är det ju kanske inte tänkt för att hjälpa SEO men att se till så att exemplevis folk med nedsatt syn och som måste använda sig av screen readers för att få materialet uppläst. Absolut inget med SEO att göra men jag tycker mig se att det hänger ihop och jag ser ingen anledning att hålla sig fast i gammal teknik från 90 talet om det inte heller hjälper eller gör någon skillnad.

    Min åsikt är att det hjälper för informationsstrukturen i sidan och därmed förenklar för sökmotorerna att se vad som är intressant.

    semantic markup menas att man kodar sidorna och elementen för det koderna är avsatta för, h1 alltid första titlen, p alltid paragrafer för bröd text etc etc...

  27. #27
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Precis som Spagetti säger fast jag vill tillägga just en sak gällande den lilla egenheten att div-sidor betalar sig bättre.

    Med en div-sida så kan man utan manipulera Google's kod lägga deras annonser på ett sätt att man döljer faktumet att det är Google-annonser. Det är väldigt black hat men är nog ytterligare en anledning till att statistiken ser ut som den gör.

  28. #28
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Feldon, äntligen är vi överens om något. hehe kul

    intressant och jag har ju faktiskt testat det men inte lyckats få till det riktigt... är der margin-top:-1em; som fungerar... jag har inte lyckats trixa till det

  29. #29
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Hehe ja ibland så

    Jag har inte testat ens.
    Men jag skulle föra en div med adsense i som jag placerar i en annan div och sedan gör jag den div som annons-diven ligger i mindre än annonsen och sedan positionerar jag annons-diven så att man bara får upp länkarna.

    Typ...

  30. #30
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det här kanske inte har så mycket med tråden att göra eller möjligen är den väldigt intressant för kärnan i konceptet.

    Mitt intryck är ju att åtminstone för allt annat än *långa* artiklar så är Google:s analys av materialet i hög utsträckning ändmålsänlig men inte särskilt avancerad. Jag föredrar t.ex. där att inte arbeta med h2 rubriker utan strong och menar att det ger mätbart mer i värde.

    Så standarder o.s.v. Jag vet inte hur viktigt det är. Wordpress.com däremot är ju en elegant & troligen mycket värdefull källa för länkar för Google. Där liksom många andra fria bloggtjänster är rubriker strong.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)