Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 56

Garantera 1a sidan på sökord!

  1. #1
    alltimalmos avatar
    alltimalmo alltimalmo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    3
    Ett företag säger sig kunna garantera oss en plats på 1a sidan på google på ett av de tyngsta orden.
    33 500 000 träffar.
    Idag ligger vi väldigt långt ner.
    Är det möjligt eller är det ett blåsningsförsök?

  2. #2
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Allt är möjligt, att garantera något är dock väldigt riskabelt och nästan lite korkat.

    Skriv avtal på det så kan du sitta lugnt.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Garanti utan förpliktelser från SEO-företaget är precis som per_r säger inte mycket värt.
    Själv brukar jag ibland ge kunden några månader på sig för att se hur väl jag lyckas före avtalet börjar gälla och jag tar betalt.

  4. #4
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Med rätt mängd inlänkar är allting möjligt, men om jag misstänker att de inte uppger något tidsintervall när denna garanti ska bli förverkligad.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  5. #5
    J-Ms avatar
    J-M J-M är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    35
    Citat Ursprungligen postat av alltimalmo
    Ett företag säger sig kunna garantera oss en plats på 1a sidan på google på ett av de tyngsta orden.
    33 500 000 träffar.
    Idag ligger vi väldigt långt ner.
    Är det möjligt eller är det ett blåsningsförsök?
    förstasidan? det ger nada. ni ska vara i topp 3

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Tid. Resultat på en bra optimering kan börja visa sig inom en vecka. Sedan kan det studsa en hel del. Men inom två till tre månader kan man i princip säga att resultatet är säkerställt. Lite beroende på hur det har rört sig i serpen under den första tiden.
    Fast det behöver underhållas även efter det.

    Bland de tre första, visst men 1:a är bäst sedan faller besökarna snabbt. Men å andra sidan har jag sett att en skillnad från plats 11 till 10 kan ge ungefär 20% fler besökare.

  7. #7
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Förstasidan är det man till en början får inrikta sig på. Åtminstone på konkurrenskraftiga ord, något annat kan man aldrig garantera.

    Topp tre kan vara möjligt med mycket tid, men det smartaste är väl att ge garanti på topp 10 till en början - något annat vore dumdristigt.

  8. #8
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av alltimalmo
    Ett företag säger sig kunna garantera oss en plats på 1a sidan på google på ett av de tyngsta orden.
    33 500 000 träffar.
    Idag ligger vi väldigt långt ner.
    Är det möjligt eller är det ett blåsningsförsök?
    Vad menar du med "tyngsta orden"? Att antal träffar säger något om "tyngsta orden" är inte en sanning. Det kan vara svårare att positionera för ett sökord som har 1 000 000 träffar än ett som har 50 000 000 träffar ...

    cya,
    /PatrikB

  9. #9
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Det är en del aktörer idag som erbjuder top 10 eller motsvarande (topp 5) garantier. Visst är det väl bra om de kan garantera detta.

    Det handlar om att kunna inse sin egen förmåga. Jag tror mig även veta att det är väldigt vanligt med aktörer i branschen som arbetar med egna länkportaler och andra mer elle mindre etiska metoder.

    Min stora fråga är egentligen denna: Om man kan garantera en topp 10 placering på ett visst sökord, hur länge gäller denna garanti? Vad händer om jag avbryter avtalet?

    Om jag själv hade en webbplats som jag satsade seriöst på och som jag ville skulle ranka bra så skulle jag även vilja att denna rankade bra av egen kraft. Alltså av innehåll och länkar som inte går upp i tomma intet när jag vill byta leverantör av sökmotoroptimering.

    Jag menar inte att trampa på några tår här, så ta inte illa upp.

  10. #10
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Visst har du rätt där Bernt. Att det man som optimerare skall göra är att se till att kundens webbplats får en bra och korrekt on page optimering samt länkar från oberoende väsentliga länkkataloger, etc.

    Men i många fall räcker inte det för att nå ända fram. Då behövs någon form av länkbygge.
    Att det länkbygge tas bort när kunden avslutar avtalet är naturligt och inte speciellt konstigt. Tvärtom naturligt. Slutar du betala för Adwords så visas dina annonser inte längre. Om du inte vill betala din lokala tidning för reklam så, blir det ingen reklam.
    Varför skulle vår bransch vara annorlunda mot andra inom marknadsföring?
    Sedan vilken effekt det får när ett länkbygge upphör kan vara lite olika.

    Det där med hur länge en garanti gäller för en topp tio placering gäller på hur avtalet är utformat med kunden.

  11. #11
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Tänkte precis som dig Urban när jag läste Bernts inlägg. Men Bernt beskriver just farhågan med att köpa dylika tjänster, vilket man får räkna med som konsument men som de flesta antagligen inte tänker på. Har man placerats topp-5 en gång så tror kanske många att det är något bestående.

    Genom att läsa Bernts sista stycke så fick jag en känsla av att hans tips är att försöka även på egen hand, så att inte allt eventuellt rasar om man avbryter/avslutar ett avtal med seo-firman.

  12. #12
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Jag tycker inte man kan jämföra seo med annonsering på adwords eller i en vanlig tidning. När man annonserar via adwords eller i en tidning, så betalar man pengar till ägaren av ett media. Ingen seo-konsult äger däremot Google. Att sälja en placering på Google är omöjligt, eftersom ingen av oss äger placeringen. Däremot kan vi sälja medlen som krävs för att uppnå en placering. Enligt mig bör dessa medel då fortsätta att tillhöra kunden, även efter avslutat arbete. Därefter kan det vara så att kunden behöver köpa till ytterligare tjänster som gör att denna kan behålla sin position.

    Jag tycker alltså att Bernt har rätt i det han skriver. SEO bör inte vara att ge sin kund en massa inlänkar från egna kataloger och att sedan ta bort alla länkar samma dag som kunden slutar betala för tjänsten. Istället bör man satsa på onepage-optimering, spridning av kundens url i viktiga kataloger, lite länkbyten och några satellitsidor. Det brukar ofta resultera i att kunden rankar bra på utvalda sökord. När kunden slutar betala seo-konsulten bör kunden få behålla allt det här. Dock kan man aldrig garantera att kunden får behålla själva positionen i serpsen. Vill kunden vara säker på att göra det, så måste denna självfallet â€prenumerera†på seo-tjänsten.

    Urban – Jag tror inte vi har olika åsikter om vad bra SEO innebär. Jag tror inte heller att vi har olika åsikter om vad kunder bör betala för. Däremot så tycker jag inte att man riktigt kan jämföra seo med annonsering i sedvanlig media. Som jag sade innan så anser jag det vara omöjligt att sälja en position i Google (liksom man säljer utrymme i en tidning), eftersom ingen seo-konsult äger positionen.

  13. #13
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Håller med dig Gustav. Ang inlänkar skrev jag i mitt tidigare inlägg att dessa skall placeras i bla oberoende kataloger. Vilket du också tycker, så vi är helt överens där. Samma sak gällande on page optimeringen, vilket jag också tog upp i mitt inlägg som en viktig faktor man som optimerare skall tänka på att göra för kunden.
    Man kan även lägga till bloggposter från egna bloggar och i samarbete med andra bloggare. Dessa åtgärder kan man kalla för bestående åtgärder som ligger kvar oavsett om kunden avbryter avtalet med sitt optimeringsföretag eller inte.

    Men som sagt det är inte alltid detta räcker, eller snarare i många fall räcker det inte för att nå dit man vill. Du måste använda dig av ett länknätverk, ditt eget eller i samarbete med andra.

    Om begreppet att sälja en position i Google så ligger som jag ser det frågeställningen när man som optimerare uppnått den en placering som var den överenskomna med kunden. Den placeringen kräver ofta en hel del arbete att behålla. På det sättet säljer du med ditt avtal till kunden en fortlöpande placering på, låt säga topp tio. Om du inte klarar av att upprätthålla den placeringen faller avtalet med kunden på sikt, hur lång tid är en avtalsfråga.
    Om då kunden säger upp avtalet så är det naturligt att ta bort de länkar som ligger i ditt eget länknätverk.
    Du äger inte positionen i Google på samma sätt som med ex Adwordsannonsering, så där har du rätt Gustav. Men med strategiskt arbete kan du behålla en uppnådd placering. Frågan här är vilken arbetsinsats/kostnad det krävs för att ständigt se till att placeringen upprätthålls.
    Så på det sättet sätter jag det i relation till annonsering. Inte helt korrekt jämförelse som du påpekar Gustav men då det krävs en ständigt aktivt arbete för att behålla positionen anser jag jämförelsen vara relavant på ett sätt.

  14. #14
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av alltimalmo
    Ett företag säger sig kunna garantera oss en plats på 1a sidan på google på ett av de tyngsta orden.
    33 500 000 träffar.
    Idag ligger vi väldigt långt ner.
    Är det möjligt eller är det ett blåsningsförsök?
    Att hyra en garanterad position i Google måste ju vara den absolut bästa typen av SEO ur köparens perspektiv, snarast en garnati för att inte bli blåst. Jag förstår dock hur du tänker, det låter kanske "lite väl bra" för att vara sant.

    Om du kan betala i efterskott och har läst och förstått avtalen så ser jag inte var risken att bli blåst finns. Att Urban, Bernt och Gustav tycker att "bra SEO" inte går ut på positionering utan på något annat (länkar i "oberoende länkkataloger", bloggspam och att konstruera spamsajter som kunden sedan "äger") har nog mest att göra med att de driver SEO-företag som inte har möjlighet att sälja den här typen av garantier.

    En positionsgaranti utesluter ju inte att kunden sedan äger till exempel satellitsajter eller att länkar läggs till där det är svårt för SEO-konsulten att sedan ta bort dem. Tvärtom är det troligt att en viss procent av de länkar som SEO-konsulten skapar för att uppnå den garanterade positionen blir permanenta, speciellt vid konkurrensutsatta termer. Inget nu existerande SEO-bolag har ju så många kunder att sitemap-spamma, eller så många egna spamsajter/sbloggar, att de med egna temporära länkar kan leverera en position på någon av de "tyngsta orden", om vi talar om Sverige.

    Det jag tycker verkar viktigast är som sagt när pengarna ska in. Att teckna med krediteringsklausuler och liknande är såklart riskabelt om motparten är ett nystartat aktiebolag. Kolla därför gärna deras soliditet och gör en kreditbedömning i övrigt. Det är också viktigt att veta att förskottsbetalning förskjuter risken från oss som leverantör, till dig som kund. Vill du stämma en SEO-leverantör som du betalat i förskott till så ligger bevisbördan hos dig, istället för motsatsen (som gäller när konsulten vill ta betalt i efterhand via faktura).

    Edit: Jag kanske också talar i egen sak då jag brukar lämna positionsgarantier till mina kunder.
    Senast redigerat av Nord den 2007-04-25 klockan 06:12.

  15. #15
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Tänkte nästan att mitt inlägg skulle skapa lite snack. Bra. Det var huvudsyftet.

    Det jag fiskar efter och som jag inte ville skriva i mitt tidigare inlägg är att jag anser (talar till viss del i egen sak här) att den bästa SEO handlar om att hjälpa kunden skapa en så bra webbplats som möjligt för att den på egna vägar ska generera en naturlig länktillväxt som räcker för att ge dem de placeringar de eftersträvar. Se till att deras webbplats förtjänar att ligga högt upp helt enkelt. Ibland kräver detta en del innovativa tekniska lösningar, och ibland handlar det om att se hur man kan använda kundens egna kontaktytor (leverantörer mm).

    Att förstöra bloggsfären med spambloggar ligger inte i mitt intresse.

    Att man sedan måste arbeta med katalogregistreringar är väl självklart. Även att man skapar ett par länkar från ett eget nätverk av siter. Men att till absolut största del förlita sig på länkbyggen från eget nätverk, som sedan tas bort när kunden avslutar kontraktet känns hårt. Självklart tillåtet, men vet kunden att det är på detta sätt arbetet genomförs?

    Som det har spekulerats tidigare av bland annat webmoney så tror även jag att framtiden kommer att bli tuff för de som förlitar sin SEO till länkbygge via länkkluster (läs: sitemap länkar), länkfarmar, s.k. fullänkar, länkbygge via eget nätverk och andra artificiella metoder.

    Dessutom handlar bra SEO om att kunna utnyttja "den långa svansen", vilket man inte gör enbart genom att garantera och leverera topp 5 eller topp 10 placering på ett visst antal sökord.

    Att kalla det för garanti måste till sist bero på att man vill att det ska vara ett bra säljargument. Varför inte utforma det hela som en försäkring?

  16. #16
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Jo visst är det lättare att sälja SEO om det finns någon slags resultat förknippat med investeringen.

    Jag hoppas också att Google börjar rensa upp lite i de svenska skräplänkarna. Tyvärr verkar det dröja. Sitemapspammade sajter har ju dominerat totalt i 3,5 år nu. :-/

  17. #17
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Självklart ska det finnas ett resultat förknippat med investeringen. Det som är den stora frågan är definitionen av resultat.

    X antal topp 10 placeringar på x antal sökord?
    X% ökning av besökare från sökmotorerna?
    X% ökning av besökare generellt?
    X antal fler prenumeranter på nyhetsbrev?
    X antal fler kunder?
    X kr mer i försäljning?

    Vad resultatet ska vara är beroende från fall till fall. Det enda jag kan säga säkert är att "x antal topp 10 placeringar på x antal sökord", inte nödvändigtvis är bra för kunden.

    En annan aspekt som dyker upp är varför man ska lägga sina pengar på SEO och inte på PPC, om det endast är en hyrlösning där jag tappar min ranking om jag avslutar samarbetet. För motsvarande pengar kan jag ju istället köpa till exempel adwords och då vara garanterad en viss trafik, inte en viss placering.

    Om det ska vara värt att satsa 100 tusentals kronor på SEO så måste det ge långsiktiga resultat.

    Citat Ursprungligen postat av Nord
    Jo visst är det lättare att sälja SEO om det finns någon slags resultat förknippat med investeringen.

    Jag hoppas också att Google börjar rensa upp lite i de svenska skräplänkarna. Tyvärr verkar det dröja. Sitemapspammade sajter har ju dominerat totalt i 3,5 år nu. :-/

  18. #18
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Att Urban, Bernt och Gustav tycker att "bra SEO" inte går ut på positionering utan på något annat (länkar i "oberoende länkkataloger", bloggspam och att konstruera spamsajter som kunden sedan "äger") har nog mest att göra med att de driver SEO-företag som inte har möjlighet att sälja den här typen av garantier
    Det där förstår jag inte Nord. Hur det är med Bernt och Gustav vet jag inte, men för egen del är det postitionering som jag arbetar med. Det är det mina avtal bygger på. Kan du inte se till att kunden kommer upp till topp tio/fem och ligger kvar där under hela avtalstiden skall du inte syssla med optimering. Vägen för att nå ditt är bla de faktorer som vi tre nämner samt att bygga från ett eget kontrollerat nätverk.

    Att se till att kunden får naturliga länkar. Javisst det är det optimala för en kund. Men det är i många fall en helt orimlig lösning. Du får inte speciellt många naturliga länkar om du är ett kommersiellt företag och säljer, låt oss säga, vattenreningsverk för tung processindustri. Oavsett hur bra webbplatsen är i alla avseenden.
    Jag har följt några kunder i över sju års tid inom icke glamorösa branscher, de naturliga inlänkarna för dessa företag har varit färre än ett dussin över hela tiden.
    Så att förlita sig på att en välbyggd, informativ etc webbplats skall dra naturliga inlänkar är att göra kunden en otjänst.

    Med rätt optimering kan man även dra nytta av den långa svansen så det finns inget motsägelsefullt där med att "garantera" topp 10 eller topp 5 placeringar.

    PPC och SEO. Både ock skulle jag vilja säga. Även om du ligger på plats 1 med ett nyckelord/begrepp ger exempelvis AdWords besökare på samma ord.
    Där pratar jag lite i egen sak då jag sysslar med det också, skall bara göra Googles test så snart jag får tid, så jag kan sätta upp deras logo.

    Visst är det resultat för kunden som i slutändan är det mest intressanta. Det är dock inte alltid vi som optimerare får komma in och påverka där. Där är det faktorer som utformningen av webbplatsen, kundens förmåga att hantera ordrar, förfrågningar etc som avgör konverteringsgraden.
    Primärt skall vi leverera in kvalitativ trafik till en webbplats. Får man sedan möjlighet att påverka det andra också så är det en fördel. Men det är inte alltid givet att den möjligheten ges.
    Senast redigerat av Urban G den 2007-04-25 klockan 11:49.

  19. #19
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av J-M
    förstasidan? det ger nada. ni ska vara i topp 3
    Jag skulle sträcka mej topp-2, om man betalar någon för SEO så skall man kräva topp-2 och inget annat! Det är fullt möjligt och vet de verkligen vad de pysslar med så skall de kunna fixa det också.

  20. #20
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Att se till att kunden får naturliga länkar. Javisst det är det optimala för en kund. Men det är i många fall en helt orimlig lösning. Du får inte speciellt många naturliga länkar om du är ett kommersiellt företag och säljer, låt oss säga, vattenreningsverk för tung processindustri. Oavsett hur bra webbplatsen är i alla avseenden.
    Jag har följt några kunder i över sju års tid inom icke glamorösa branscher, de naturliga inlänkarna för dessa företag har varit färre än ett dussin över hela tiden.
    Så att förlita sig på att en välbyggd, informativ etc webbplats skall dra naturliga inlänkar är att göra kunden en otjänst.
    Visst är det så att för vissa kunder i vissa branscher är det en större utmaning att arbeta med naturlig länktillväxt, dessutom är det ofta lågt söktryck i dessa branscher.

    Bara för att man arbetar med metoder för att kundens egen webbplats ska vara huvudanledningen till länktillväxten behöver man inte begränsa sig till att enbart ha en välbyggd, informativ webbplats. Det finns många olika kreativa tekniker till buds som gör att man kan skaffa en bra naturlig länktillväxt. Men visst kan det vara väldigt svårt ibland.

    Självklart jobbar man löpande med positionering, annars kommer man ju ingenstans. Men för den sakns skull måste man ju inte jobba med länkfarmar och egna länknätverk helt uteslutande.

  21. #21
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Jag skulle sträcka mej topp-2, om man betalar någon för SEO så skall man kräva topp-2 och inget annat! Det är fullt möjligt och vet de verkligen vad de pysslar med så skall de kunna fixa det också.
    Men...ja..i Sverige är det kanske det på vissa sökord. Eftersom det ännu inte finns så vansinnigt många svenska sajter. Om man jämför med antalet amerikanska osv. Men vad händer om 10 sajter betalar för seo - alla kan ju inte ligga på 1-3e plats?

    Har ni proffs hamnat i den situationen? Att ni har 2 kunder inom samma område? Eller tackar ni nej då? Eller prioriterar ni den som betalar mest eller på annat sätt är viktigast?

    Jag är givetvis en av dem som ALDRIG skulle köpa seo igen utan några garantier. (Ni ickemedlemmar som råkar hamna här kan läsa tråden om "missnöjd seo-kund" eller "seo-forum i Internetworld" så fattar ni hur korkad jag har varit och slipper göra samma misstag). Men som sagt, det finns ju bara 3 top 3 platser.

    Lite OT så tycker jag Google borde ha en separat sökning för butiker. Dvs om jag som användare söker efter fakta om något så gör jag en sådan sökning. Vill jag köpa det jag söker efter vill jag ju hitta butikerna. Det borde väl inte vara så omöjligt? Nu tänker jag i egenskap av användare/kund. Jag är ju faktiskt en sådan också.

  22. #22
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Elvis
    Men...ja..i Sverige är det kanske det på vissa sökord. Eftersom det ännu inte finns så vansinnigt många svenska sajter. Om man jämför med antalet amerikanska osv. Men vad händer om 10 sajter betalar för seo - alla kan ju inte ligga på 1-3e plats?
    Då "vinner" de som är bäst.
    Som jag sagt tidigare jobbar jag på den amerikanska marknaden, i ett av de absolut mest konkurrensutsatta områdena som finns och jag satsar bara på 1-2.

    För en site som är beroende av konvertering, t.ex. en webbutik är det absolut 1-2 som gäller. Säg att ett ord ger 100 besök/dag på förstaplatsen, då ger tredjeplatsen kanske 10 besök/dag. Med en konvertering på 2% innebär detta att förstaplatsen ger 2 beställningar/dag medan det i snitt tar 10 dagar för att få motsvarande antal ordrar på plats nummer 3.
    Ovanstående exempel förutsätter hög konkurrens och 3 relevanta träffar i serpen.

  23. #23
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Jag skulle sträcka mej topp-2, om man betalar någon för SEO så skall man kräva topp-2 och inget annat! Det är fullt möjligt och vet de verkligen vad de pysslar med så skall de kunna fixa det också.
    Vill du att jag ska posta lite siter där [din arbetsgivares] inte placerar sina sajter som topp 3? ;-)

    Well, dumt inlägg. Det finns trafik på hela förstasidan som kan vara värt att betala för i många fall, även i Sverige.
    Senast redigerat av Nikke Lindqvist den 2007-04-26 klockan 15:27. Anledning: Modererat företagsnamnet efter begäran. Det framgår för den som vill på andra sätt.

  24. #24
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    X antal topp 10 placeringar på x antal sökord?
    X% ökning av besökare från sökmotorerna?
    X% ökning av besökare generellt?
    X antal fler prenumeranter på nyhetsbrev?
    X antal fler kunder?
    X kr mer i försäljning?
    Det är olika från fall till fall vilket område man kan välja, och visst är det bra om SEO-företagen kan jobba lite mer på affiliate-basis.

    Problemen hittills har ju inte bara varit att SEO-konsulter tar betalt för tveksam och oetisk teknik. Det har också funnits mer affärsetiskt relaterade problem, som till exempel att man tar väldigt bra betalt för omätbarta resultat.

    Därför tycker jag att alla sätt att förknippa enkelt mätbara resultat med vad som står på fakturan är av godo i den här branschen. Allt för många kunder har hittills känt sig lurade, tyvärr.

  25. #25
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Nord
    Well, dumt inlägg. Det finns trafik på hela förstasidan som kan vara värt att betala för i många fall, även i Sverige.
    Det är klart att man kan tjäna pengar på att ligga topp 10 och man kan t.om tjäna pengar på att ligga på andrasidan. Men, det kan man oftast lösa själv och man köper ju inte en konsulttjänst för att få något halvdant. Om det dessutom är av ett företag som garanterar placeringar, ja då sätter man ner foten å säger:
    Fine, garantera mej 1:a-plats så köper jag.

  26. #26
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    då sätter man ner foten å säger:
    Fine, garantera mej 1:a-plats så köper jag.
    Jag tror vi har fått forumets första internettroll. Välkommen.

  27. #27
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Nord
    Jag tror vi har fått forumets första internettroll. Välkommen.
    Inte mer än någon annan tycker jag.

    Kring 1 och 2 sida o.s.v. beror det ju givetvis också på om man säljer något eller använder Adsense. Och om man säljer produkter vad vinstmarginaler och kostnaden på den är.

    Säljer man en teknisk grunka för 5000 kr per försäljning med en vinstmarginal på 20% kan givetvis en position på plats 12 fortfarande vara sajtens mest lönsamma nyckelord.

  28. #28
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Nord
    Jag tror vi har fått forumets första internettroll. Välkommen.
    Äsch då

    Nä, skämt åsido, jag skriver inte detta för att reta upp folk.

    Jag menar att man skall kräva detta av bolag som aktivt använder placeringsgarantier i sin marknadsföring.
    Om de inte gör det, ja då är det en helt annan sak.

  29. #29
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Äsch då

    Nä, skämt åsido, jag skriver inte detta för att reta upp folk.

    Jag menar att man skall kräva detta av bolag som aktivt använder placeringsgarantier i sin marknadsföring.
    Om de inte gör det, ja då är det en helt annan sak.
    Tänkte just att det var något sådant

  30. #30
    ställans avatar
    ställan ställan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    114
    Finns det någa fler "garantier" som seo bolag kan ge?

    Varför inte lova en ökning i trafik eller antal indexerade sidor?

    Att få upp en sida topp 5 på ett vältrafikerat sökord ökar naturligtvis besökarantalet, men säga att man istället får upp kunden på topp 5 på 10 mindre trafikerade mer specifika sökord (long tail). Detta ger ju kunden också ett värde som förmodligen kan slå en topp 5 på ett svårt ord då konverteringen är bättre då sökfrasen är mer specifik.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-02, 12:02
  3. Hur svåra är engelska sökord?
    Av LaoWang i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 13:23
  4. Trafik via sökord som inte förekommer på sidan
    Av Gustav i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-25, 23:29
  5. Lite sökord som folk faktiskt söker på
    Av vajpero i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 00:05