Resultat 1 till 24 av 24

Nyckelord för mobiler?

  1. #1
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Jag är ju finlandsvensk och muminsvenskan skiljer sig ju lite från svenskan. Vi använder inte text benämningar som nalle eller mobil. Har du tips och råd vilka är de populäraste sökorden för mobiltelefoner och allt relaterat så lägg ut dem här.

  2. #2
    KrukaaNs avatar
    KrukaaN KrukaaN är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    26
    juppi är ett bra slangord

  3. #3
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Förutom ordet mobiltelefon så är nog modellbetekningarna ganska bra. Och tillverkarna, tillverkarna + modell och tillverkarna plus ordet mobil.

  4. #4
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Några tillbehör:
    Mobilsignaler
    Mobilbilder
    Ringsignaler

    Jobbat med två av dem.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  5. #5
    Rockys avatar
    Rocky Rocky är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    58
    När jag skulle köpa ny mobil för några veckor sedan så sökte jag på orden "mobil nokia". Det blev till slut en Nokia 6030 som är en enkel och bra telefon.

  6. #6
    jmns avatar
    jmn jmn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    157
    Kan du precisera området lite?

    Är det själva telefonen, abonnemanget, nedladdbart (ringsignaler, spel, musik, bilder), SMS/MMS eller nåt annat du vill ha i fokus?

  7. #7
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Kan du precisera området lite?
    Egentligen allmänt dvs allt är intressant och nyttig information. Har själv jobbat med "mobil SEO" på engelska och finska i flera år. Närmat är jag nyfiken hur den svenska marknaden ser ut. Dvs vilka sökord som är populärast i jämförelse med varandra. Tex ringsignaler vs nokia mobil etc.

  8. #8
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av nfinland
    Egentligen allmänt dvs allt är intressant och nyttig information. Har själv jobbat med "mobil SEO" på engelska och finska i flera år. Närmat är jag nyfiken hur den svenska marknaden ser ut. Dvs vilka sökord som är populärast i jämförelse med varandra. Tex ringsignaler vs nokia mobil etc.
    Det går ju lätt att använda sig av något av de olika "keyword research"-verktygen som finns på nätet för att avgöra vad som är "bra eller inte bra" sökord/sökfraser.

    Har ju själv börjat "nosa på branschen" och ligger själv i samma "sits som du", och tror mig ha hittat några "guldkorn", dock lite "svårpositionerade" kan jag tycka för mig själv då jag inte är hjälpt av att äga många olika siter med höga PR och som riktar sig mot "marknaden", eller teknikmarknaden

    Om man ska ge några generella tips, som jag tror du redan provat, är att söka generellt (i något keyword-suggestion-tool) på ordet "mobil" och sedan även på diverse olika tillverkare av mobiler. Grundläggande, för just "mobiler".

    Sedan finns det ju diverse olika tillbehör, beroende på modell. Ska man optimera för dessa oxå? sedan finns ringsignaler, video ringsignaler etc, etc ... dvs, väldigt mycket att gå in på OM man ska ta ett "helhetsgrepp".

    Själv tänker jag gå in på "en del av marknaden" och jobba utifrån det .... när den väl "börjar ranka" bra kan den siten användas för att "trycka upp", utvidga själva "handeln" utav de andra "sub nischerna" så att säga.

    cya,
    /PatrikB

  9. #9
    John Ivarssons avatar
    John Ivarsson John Ivarsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    147
    Mobil / tillverkare är populärast. Därefter tillkommer området dvs. vill du ha ett spel så blir det:
    "mobil spel" / "nokia spel" ev om man preciserar mer så tillkommer modellen t.ex "sony ericsson z610 spel"

    Men det absolut hetaste är nog ändå ordet "gratis"
    Oftast vet konsumenterna att t.ex. jamba säljer ringsigaler och spel m.m. så de efterfrågar oftast "billiga" eller helst "gratis" saker.

    Några förslag:

    Gratis mobil spel
    Gratis ringsignaler
    Gratis sms
    nokia mobil
    nokia spel
    billiga mobilsignaler
    osv.

    Sen är relevansen ytterst viktig inom området. Använder du ordet gratis och besökaren inte uppfattar vad du har på sidan som är gratis fungerar det inte i längden.

    Utgå från innehållet och vinkla sökorden därifrån. Marknaden är relativt mättad, 22 miljoner indexerade sidor på mobiltelefon så det gäller att inte vara bland mängden av lyckosökare utan ha ett riktigt innehåll

  10. #10
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av mephites
    Utgå från innehållet och vinkla sökorden därifrån. Marknaden är relativt mättad, 22 miljoner indexerade sidor på mobiltelefon så det gäller att inte vara bland mängden av lyckosökare utan ha ett riktigt innehåll
    Och glöm inte! Vad är MERVÄRDET på just denna site för BESÖKAREN.

    cya,
    /PatrikB

  11. #11
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Tackar för fina inslag. Så det är mobil som man använder mest i jämförelse med nalle, mobiltelefon etc?

    På engelska är ju tex cell phone vanligare (USA betonat) än mobile phone.

  12. #12
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Intressant. 22 mille, och förstasidan är fylld av rätt irrelevanta träffar.

    1 år och en del resurser så är det nog inte helt omöjligt att placera sig på framsidan, definitivt inte.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  13. #13
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    per_r, tyst nu, så inte fler av de "tyngre" drar till denna marknad .... vill ju inte få för "hård" konkurrens

    cya,
    /PatrikB

  14. #14
    John Ivarssons avatar
    John Ivarsson John Ivarsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    147
    Citat Ursprungligen postat av nfinland
    Tackar för fina inslag. Så det är mobil som man använder mest i jämförelse med nalle, mobiltelefon etc?

    På engelska är ju tex cell phone vanligare (USA betonat) än mobile phone.
    Ja mobil är det vanligaste av dem tre.


    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    per_r, tyst nu, så inte fler av de "tyngre" drar till denna marknad .... vill ju inte få för "hård" konkurrens
    Marknaden är fri
    Det gäller bara att hitta en del av den som inte är förbrukad. Ja menar: Jambas gratis ringsignaler = kört
    Inpocs gratis ringisignaler = kört
    Comviqs gratis kontantkort = dubbel kört

    Sen ligger ju operatörerna och tar stora vinster så att sälja egna grejjer är långt ifrån lönsamt om kundkretsen inte uppgår till en 1000+ per månad.

    Så vad finns kvar? google adsense kanske, fast antalet sådana sidor uppgår till många procent av ovanstående 22 miljoner sidor inom temat...

    Jag vet inte vad ni har för idéer men mitt personliga råd är att inte lägga ner själen i området om ni inte har en unik grej som ni tror hårt på.

  15. #15
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    mobbe
    en kanske inte så vanlig benämning, men förekommer dock.

  16. #16
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Marknaden är inte körd.. Det går att få upp sidor högt upp i SERPsen och dessutom tjäna pengar, det har jag bevis på..

  17. #17
    John Ivarssons avatar
    John Ivarsson John Ivarsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    147
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Marknaden är inte körd.. Det går att få upp sidor högt upp i SERPsen och dessutom tjäna pengar, det har jag bevis på..
    Det kanske gick innan du kom

  18. #18
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det som är intressant tror jag för alla att tänka på är att ju svårare det är att få upp något i en SERP desto intressantare blir kompetensdrivet SEO-arbete, vilket säkert gynnar de flesta på forumet.

    Fler som vill upp topp-tio == Mer kompetens krävs == Mer till forumets medlemmar.

  19. #19
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    De riktiga förlorare är de mindre sajterna som inte känner till seo. Det finns så många med bra upplägg och allt, men det här med naturliga länkar är.... svårt.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  20. #20
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Absolut. Men det dyker ju också upp fler mätpunkter på nätet som kanske verkar lovande. Sociala bokmärken m.m.

    Jag tror också att mycket skulle vinnas bara DMOZ minskade i betydelse. De snedvrider allt så enormt. För mycket inflytande över SERP per nyckelord samlat på en plats. Lite jämnt fördelad frihet mellan alla kvalitetskataloger tror jag skulle ge mycket för alla.

  21. #21
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av per_r
    naturliga länkar är.... svårt.
    Oh ja.

  22. #22
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Marknaden är inte körd.. Det går att få upp sidor högt upp i SERPsen och dessutom tjäna pengar, det har jag bevis på..
    Så är det. Glöm inte heller "Long Tail", som inte är utsatt för någon större konkurrens.

    P.S.

    Vi skall se när jag får mitt projekt ut på nätet. Skall registrera domänet först. Off topic men om ni har förslag till bra host i Sverige så skicka gärna förslag till mig.

  23. #23
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Vet inte om det fortfarande är aktuellt med synonymer i den här tråden men jag skulle vilja tipsa om en site jag brukar använda:

    http://www.synonymer.se/?query=mobil...itta+synonymer

    Synonymer på saker, i exemplet mobiltelefoner eftersom det var det tråden var om.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  24. #24
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Bra tips. Jag använder Office 2007 och Word 2007 har en inbyggd funktion för synonymer. Riktigt bra faktiskt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Variation på samma utlänk med olika nyckelord?
    Av John Ivarsson i forum Länkbygge
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-23, 22:01
  2. Matt Cutts bekräftar: nyckelord i URL hjälper
    Av Jim Westergren i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 19:31
  3. Fet stil på nyckelord
    Av moriax i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 23:18