Resultat 1 till 5 av 5

domänens betydelse

  1. #1
    funtrixs avatar
    funtrix funtrix är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    24
    Hejsan!
    Jag sitter här och funderar på toppdomänens betydelse, alltså .nu/.se osv..
    Det är som så att jag funderar på att starta upp en helt ny sida där jag äger .com/.nu i både IDN form och vanlig form men inom .se äger jag bara IDN domänen men nu är det som så att tjänsten/hemsidan jag vill starta skulle passa bra med .nu domänen eftersom det är något man ska göra nu så IDN domänen .nu skulle vara jättebra att indexera enligt namnet men frågan är hur bra det är att tänka så här. Det här är något jag ska göra nu alltså skriver jag in göra.nu i webbläsaren eller skriver man hellre in göra.se ? så ska jag indexera .se domänen som jag bara äger "halva" (idn domänen) eller ska jag kanske lämna mitt spår totalt och köra på .com domänen?
    Vilket är den bästa lösningen, privat så skriver jag nästan alltid in min domän i webbläsare med en .se adress, var inte det rätt så skriver jag in en .com.. fungerar ingen utav dem så får man tänka till lite, kanske t.o.m. använda sig utav en sökmotor.
    Så frågan är alltså vilken domän ska jag indexera hos sökmotorerna och vilken domän ska jag göra en 301 redirect till?

  2. #2
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Ajdå, vilket dilemma att inte äga .se domänen. Jag skulle ta .com adressen, ej idn. .com = mest känd bland massorna. Idn är inget att köra på, man stöter på en massa problem på vägen med dem bara... mail, googlessite:, backlink checker m.m.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  3. #3
    funtrixs avatar
    funtrix funtrix är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    24
    jo jag känner också att det är lite sorgligt att inte äga den "vanliga" .se domänen. Dock används inte den vanliga .se domänen så jag har funderat på att kontakta ägaren till domänen och fråga om han kan tänkas sälja den, tyvärr är inte min budget så stor att jag kan erbjuda dem några drömbelopp precis så hur mycket kan vara skäligt att erbjuda för en domän som inte verkar användas till något och ett namn som visserligen är rätt bra men ändå inte som hus.se osv...

    Om man vänder på det hela och säger att jag bara äger den vanliga domänen men inte IDN domänen, kan det anses vara bättre än att bara äga IDN domänen?
    med IDN domänen så har man rätt ord, med den vanliga domänen får man ett internet ord...

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    internetord. Menar du något i stil med aa eller?

    På sikt lär inte IDN-domänerna vålla några större problem, om man håller sig strikt inom Sverige. Men som per_r påpekar en del problem blir det.
    Tycker nog att man kan säga att det är bättre att äga den "vanliga" domänen än en IDN-domän. Åtminstone inom en överskådlig framtid.
    Fast på lång sikt är båda två det bästa. Så du har ett problem hur du än vrider och vänder på det.

    Så pers com-förslag verkar vara det bästa, utifrån det här läget.

  5. #5
    funtrixs avatar
    funtrix funtrix är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    24
    Tror du att man kommer att lösa mailproblemen med IDN domäner eller kommer vi alltid få dras med att man inte kan skicka ett mail till t.ex. info@örådet.se?

    Ni säger att man hela tiden ska köra på den vanliga domänen, men jag vill ju dra nytta utav att det min sida handlar om står rättstavat i domänen då man exempelvis söker på google. Söker jag exempelvis på örådet vill jag att man ska få att det står örådet.se och inte oradet.se eller något liknande, det känns mer seriöst om det rätta ordet står i domänen, dessutom fetmarkerar google det man söker på även i domänen vilket gör att min sida får mer uppmärksamhet där.

    Med internetord menade jag hur man traditionellt stavat orden på internet, med ett o istället för ett ö exempelvis.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Har meta name subjekt någon betydelse?
    Av Kocken i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 10:06
  2. Text vs kod - vilken betydelse har det?
    Av Tony Bolero i forum Optimering
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-10, 11:06
  3. Betydelse av registrering.
    Av midas i forum Domänen
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 10:28
  4. Har storleken på CSS-filen betydelse?
    Av Marcin i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 17:55
  5. Har okända taggar betydelse?
    Av Axe i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-12, 17:28