Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 62

PageRank export 28 april 2007

  1. #1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Och nu är stunden kommen igen Hoppas detta inte är tillfälligt bara men jag ser ändringar på ett flertal datacenter på alla mina domäner.

    http://livepr.raketforskning.com
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  2. #2
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Google exporterar just nu PR till toolbaren. Jag har några sidor som visar riktigt konstiga värden. Ska bli spännande att se hur det slutar

  3. #3
    Magnus-SEOs avatar
    Magnus-SEO Magnus-SEO är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    227
    Jag verkar ha åkt ner ett pinnhål på de flesta av mina webbplatser. Hoppas inte det är den slutgiltiga siffran för denna uppdatering.

    Hur har det gått för er andra?
    Senast redigerat av Magnus-SEO den 2007-04-28 klockan 07:05.

  4. #4
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Oförändrat på samtliga utan en verkar det som i dagsläget, och den åkte ner ett steg.

  5. #5
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Uppåt på 20-talet siter men stillastående på de mer stabila. Skönt att den här exporten äntligen kom.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  6. #6
    Anders Granströms avatar
    Anders Granström Anders Granström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    202
    Hade noll innan, ligger på fyra just nu...håller tummarna för att den stannar där

  7. #7
    Anders Granströms avatar
    Anders Granström Anders Granström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    202
    Citat Ursprungligen postat av FredrikMH
    Tydligen så finns det en hel del sidor (framför allt undersidor) som fått förändrade PR-värden på ett ett par datacenter. Om det blir som förra året så borde allting vara exporterat inom en vecka. Sjävla exporten tar inte så lång tid, nu väntar vi bara på att Google ska påbörja den igen
    Det var en korrekt uppskattning
    Nu händer det grejer!

  8. #8
    robbanfs avatar
    robbanf robbanf är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Gick från 6 till 4 på en site.. det svider! Och helt oförklarligt känns det som.

  9. #9
    Magnus-SEOs avatar
    Magnus-SEO Magnus-SEO är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    227
    Ja det är jhu grymt jobbigt jag gick från 5 -> 4 på en sajt som jag verkligen tycker att jag gjort ett bra jobb på. Nåja som jag sa tidigare... vi får hoppas att det inte är de slutgiltiga siffrorna. ja ja.. solen skiner ute iallfalll

  10. #10
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Jag är inte riktigt nöjd. Jag hade hoppats på två PR7 men de blev bara PR6. Jag får trösta mig med att undersidorna i alla fall också blev PR6 på den ena.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  11. #11
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Bekräftar. Det håller på att uppdateras nu.

    Värt att nämnas:
    statcounter: 10 till 9
    digitalpoint: 7 till 6

    Generellt verkar värdena gå nedåt, eller att det var svårare än förra uppdateringen.

    Återkommer med mer info.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2007-04-28 klockan 15:37.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  12. #12
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Har flyttat inlägg från 3 trådar om denna uppdatering till denna tråd.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  13. #13
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Värdena som exporteras är från 2/4. Länkar placerade mellan 2/4 till idag räknas inte med i denna export.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  14. #14
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Jag har en domän som fått PR1 (från 0). Alla inlänkar går till domänens förstasida. Undersidorna har dock fått PR2. Det spelar egentligen ingen roll för min del, men det är lite märkligt.

  15. #15
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Gustav, det har hänt innan. Är lite märkligt.

    Generellt förlorade jag på detta. Många 5or blev 4 och många som jag trodde skulle öka stannade kvar. Jag har dock kvar min PR6 på min blogg. Vissa sidor där inlänkarna endast har ökat förlorade även sitt värde. Statcounter och digitalpoint som jag nämnde lär ju heller inte förlorat massa inlänkar - snarare tvärtom.

    Jag har en teori om detta. Det kan vara så att totala mängden PR på internet är ett konstant värde. Låt oss säga det tillkom 100 tusen hemsidor sedan förra exporten, då borde alla få en mindre del generellt. Vad tror ni om den teorien?

    Eller att Googles nya länkalgo har nervärderat många inlänkar?

    http://www.blogglista.se fick förresten PR4.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  16. #16
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Jepp, nu ser även jag att det börjar röra på sig.

    Viktigaste siten ligger tyvärr kvar på PR 4 ...

    En rolig sak är att en av mina bloggar går från PR 1 --> PR 2 och där blogginläggen gått från PR 0 --> PR 2 ... endast ett fåtal sidor som har PR 0 - 1

    cya,
    /PatrikB

  17. #17
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Jag har en teori om detta. Det kan vara så att totala mängden PR på internet är ett konstant värde. Låt oss säga det tillkom 100 tusen hemsidor sedan förra exporten, då borde alla få en mindre del generellt. Vad tror ni om den teorien?

    Eller att Googles nya länkalgo har nervärderat många inlänkar?

    http://www.blogglista.se fick förresten PR4.
    Då skulle det alltså i teorin vara så att det bara får finnas ett maxantal sidor på nätet enligt Google? Annars kommer ju PR enbart att sjunka över tiden. Det är mer troligt att mängden dokument kommer att öka hela tiden.

    Nej, jag tror mer på att Google blir duktigare på att se länkars rätta värde och rankar ned alltför uppenbara (och mindre uppenbara) SEO-insatser. Jag har kvar min PR6 på min portfolio, och årsnya bildlosningar . se har gått upp från PR 0 till PR 5. IDN-varianten med "ö" är dock kvar på PR 0.

    Hade bara önskat se förändring på IDN-fronten.

    Trots det: nöjd...

  18. #18
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Nästan alla mina webbplatser gick ned ett snäpp eller höll positionen. Konstigast tycker jag det är för min blogg (tidigare 5) som eventuellt verkar landa på en 4:a trots drösar med, i mitt tycke relevanta, nya inlänkar.

    Vi får se.

  19. #19
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Frågan är om det inte bara var förra uppdateringen som blev lite snurrig. Ni som har tappat en pinne på era webbsidor - hade ni även det högre PR-värdet innan den förra uppdateringen? Min uppfattning efter den förra uppdateringen var nämligen att Google hade blivit väldigt generös med de högre PR-värdena. Framför allt så kunde man hitta en drös med PR5 sidor som hade väldigt dåligt med inlänkar. Kan det inte vara så att allt bara har återgått till det normala nu?

    Efter förra uppdateringen var i stort sett alla nöjda. I alla forum som diskuterade PR så pekade alla smily'sar uppåt. Nu drar munnen på många smily'sar istället neråt.

  20. #20
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Dagens uppdatering verkar ju också i så fall vara "snurrig", då jag hittat ett par st PR 4 med ca 2 - 300 inlänkar, ingen av inlänkarna med högre än PR 3 ...

    Jag höjde en PR 3 -> PR 4 förra vändan och den verkar hålla i sig ... dock ca 5k inlänkar i Y!

    cya,
    /PatrikB

  21. #21
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Citat Ursprungligen postat av Gustav
    Frågan är om det inte bara var förra uppdateringen som blev lite snurrig. Ni som har tappat en pinne på era webbsidor - hade ni även det högre PR-värdet innan den förra uppdateringen? Min uppfattning efter den förra uppdateringen var nämligen att Google hade blivit väldigt generös med de högre PR-värdena. Framför allt så kunde man hitta en drös med PR5 sidor som hade väldigt dåligt med inlänkar. Kan det inte vara så att allt bara har återgått till det normala nu?
    Även om det är hårt att acceptera har du nog fullständigt rätt här. Har man lagt en stor budget på länkbygge är det dock inte så skoj ... Nåja jag får bättre nästa gång.

    Ni som hänger på DP såg kanske att Chris Hoffman fick 0 -> 7. Men kolla inlänkarna, hehe.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  22. #22
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av Gustav
    Frågan är om det inte bara var förra uppdateringen som blev lite snurrig. Ni som har tappat en pinne på era webbsidor - hade ni även det högre PR-värdet innan den förra uppdateringen? Min uppfattning efter den förra uppdateringen var nämligen att Google hade blivit väldigt generös med de högre PR-värdena. Framför allt så kunde man hitta en drös med PR5 sidor som hade väldigt dåligt med inlänkar. Kan det inte vara så att allt bara har återgått till det normala nu? .
    Hmmmm, jag är fortfarande purfärsk inom SEO, och har verkligen inte mycket att bygga länkar med. Min PR 5 på bildlosningar t ex har eg bara en inlänk (PR 6) från mig själv och sidorna ligger på samma host och konto. Jag hoppas och tror att Google kommer att bli bättre på att själv klura ut relevans och vad vanliga surfare/människor skulle anse vara en relevant sida.
    Senast redigerat av Jan Sandahl den 2007-04-28 klockan 18:52.

  23. #23
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jag tror nog att Janos ligger nära sanningen om PR.
    Helt enkelt att Google har börjat titta över inlänkar mer noggrant nu. Vilket iof är rätt så naturligt med tanke på att de själva använder dessa som en viktig del att bedömma en sida. Eller snarare de har ökat värdet på dem jämtemot hur det var för några år sedan.
    Resultatet blev ju att många började fokusera på att skaffa inlänkar, i en del fall på bekostnad av hur sidan såg ut.
    Mantrat har ju varit för en del, att bara man skaffar starka och bra inlänkar så löser sig allt. M.a.o strunta i att on page optimera sidan, skapa relevans, etc, allt kan lösas med inlänkar.

    Det där med länkbygge. Om man bygger det för att bara skaffa sig en hög PR lär det vara negativt. Men om det är det resultat kunden skall ha, är ju faktiskt PR-värdet rätt så oväsentligt. Det är resultat som räknas för en kund. Inte vilken PR hans sida har eller vilken PR sidorna har som länkar till honom.

  24. #24
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Efter ett litet tag är nog min uppfattning att den här exporten helt enkelt bjuder på lägre siffror. Gick från PR7 till PR6 utan rimlig anledning, på en site som haft PR7 ett tag, alltså längre än förra exporten.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  25. #25
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Vad som kanske ytterligare backar upp min känsla är att SEO-branchen formligen har exploderat, kanske tidigare i USA än här men ändå. Google tjänar på att se all extern optimering, framförallt artificiella länkbyggen (som all aktiv, yrkesmässig SEO bygger mycket på ) som just manipulering. Och om jag arbetade för Google skulle jag t ex tycka att även ämnesrelevanta ensidesartiklar fullt med länkar till olika delar till en och samma slutkund är att se som manipulering (en av alla metoder som infann sig i mitt huvud fn).

  26. #26
    Christian Bolstads avatar
    Christian Bolstad Christian Bolstad är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    133
    Enbart upp för mig där det har rört sig, ett trettiotal domäner. Dessa har bara fått helt naturligt inflöde av länkar helt av sig själv utan handpåläggning.

    De siter som jag aktivt jobbat med och som enligt webmaster tools ökat ligger underligt nog kvar på samma nivå som tidigt.

    Jag ska till göra litet serpanalys och se om det finns någon vettig koppling eller om det bara är så att denna update till stor del är blå dunster. Kan det vara så extremt att google via någon algoritm/filter håller tillbaka den publika infon (TBPR) på siter som de tycker får för mycket seo-kärlek?

  27. #27
    Frukts avatar
    Frukt Frukt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av Janos
    Min PR 5 på bildlosningar t ex har eg bara en inlänk (PR 6) från mig själv och sidorna ligger på samma host och konto.
    Förstod jag dig rätt, du har alltså bara en inlänk och har fått PR5? Då faller ju all trovärdighet för Google...OK om du fick PR3 för en enda inlänk som är väldigt relevant och har PR6 men att få en femma för den länken låter absurt...så oseriöst och oproffsigt av Google. Men grattis till dig!

  28. #28
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Eller så har jag gjort något rätt, och länkbygge är överdrivet (om man bara stirrar på PR alltså)?

  29. #29
    Frukts avatar
    Frukt Frukt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    51
    Ja du har säkert gjort mycket rätt och varit skicklig vad gäller untitled (nu syftar jag bara på PR och inte på placering i serpen för det är ju inte det saken gäller här). Den sajten har många bra inlänkar. Men att bildlosningar får PR5 så lätt känns konstigt och borde vara omöjligt att få med en enda länk som har PR6, hur rätt man än gör. Det tycker iaf jag....sen hur bra du listas på den sajten i indexet vet jag inte men det hör egentligen inte hit. Det märkliga är att man kan få PR5 så lätt.

  30. #30
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    PR är enligt min mening långt ifrån någon exakt vetenskap. Jag tror inte att Google själva bryr sig så mycket om den och därför blir det ibland fel. Som jag nämnde tidigare så har jag domäner där undersidorna fått högre PR än förstasidan, trots en total avsaknad av djuplänkar. Jag tror att Google förr eller senare kommer att lägga ner hela konceptet med PageRank. Mycket därför att det bidrar till försäljning av länkar, vilket Google nu har sagt sig vilja motarbeta. Det blir svårare att ta betalt och att hitta rätt pris om man inte har PRén i toolbarén att gå på. Som det ser ut idag så brukar man utgå från PR när man sätter priset på en länk. PR är även relevant att titta på när man gör länkbyten, för att bytet ska bli någorlunda rättvist.

    Kort sagt:
    PR -> Länkköp och länkbyten
    Vad var det Google ville motarbeta nu igen? Just det ja... länkköp och länkbyten.
    Självklart så anser Google det fortfarande vara ok att byta länkar och att köpa annonsering. De vill dock inte att man ska kunna byta eller köpa sig till en bra plats i serpsen.
    En sådan här utveckling är naturligtvis lite tråkig för alla som säljer och köper länkar. Men fenomenet som sådant kommer Google aldrig kunna stoppa. En länk som kan få mina sidor att ranka bra i spersen är lika mycket värld, med eller utan PR. Det blir bara lite mer komplicerat att handla med länkar i fortsättningen, om man inte kan lita på vad toolbarén visar för siffra.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Vad är PageRank?
    Av Jim Westergren i forum PageRank
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-10-19, 12:35
  2. Vilken pagerank räknas?
    Av Frukt i forum Länkbygge
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-10-21, 13:21
  3. Westberg´s pagerank tool tråd!
    Av Marcus Westberg i forum PageRank
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 18:11
  4. PageRank uppdateras
    Av Jim Westergren i forum PageRank
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-03-13, 03:07