Resultat 1 till 8 av 8

Lustlig sak med PR

  1. #1
    kleins avatar
    klein klein är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31
    Min huvudsida har pr5, dock har nu även undersidor börjat få pr 5. Det är för sej angenämt, men skulle vara kul och veta vad de bero på. Jag har inga inlänkar till dom sidorna förutom från huvudsidan.

  2. #2
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Du har länkar till dem från huvudsidan. Min erfarenhet är att det räcker i vissa fall, speciellt om siten inte är särskilt stor.

  3. #3
    kleins avatar
    klein klein är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31
    Enligt google så har sajten ca 7000 sidor indexerade. Men det kanske inte är så mycket..

    Citat Ursprungligen postat av Waldo
    Du har länkar till dem från huvudsidan. Min erfarenhet är att det räcker i vissa fall, speciellt om siten inte är särskilt stor.

  4. #4
    ställans avatar
    ställan ställan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    114
    En av mina sidors huvudsida hade PR 5 innan PR exproten, nu har ca 20 sidor till på den domänen fått PR 5 utan någon större jobb med djuplänkning från andra domäner... Hemsidan har ca 220 sidor, tror inte antalet sidor spelar så stor roll utan mer hur man byggt upp sidan när Google fördelar ut PR från starsida till undersidorna.

  5. #5
    kleins avatar
    klein klein är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31
    Hoppas det bara sprider sej till undersidorna, så t.e.x alla produkter få pr 5..

    Citat Ursprungligen postat av ställan
    En av mina sidors huvudsida hade PR 5 innan PR exproten, nu har ca 20 sidor till på den domänen fått PR 5 utan någon större jobb med djuplänkning från andra domäner... Hemsidan har ca 220 sidor, tror inte antalet sidor spelar så stor roll utan mer hur man byggt upp sidan när Google fördelar ut PR från starsida till undersidorna.

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Något är annorlunda i den här exporten mot tidigare tror jag. Kanske inte så underligt i så fall om udda och kanske felaktiga världen är mer förekommande än tidigare som ju då också förekom.

    Jag vet inte om man devalverat PR som någon skrev. Jag skulle för oss hellre kanske spekulera i att man inför exporten gjort en färsk spindling av hela sajten och den interna länkstrukturen.

    Sedan har väl ett antal generella "PR-källor" som varit vanligt förekommande minskat i betydelse under året vilket ju torde ge en allmän sänkning även för sajter som inte själva arbetar med dem.

  7. #7
    Bengts avatar
    Bengt Bengt är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsör
    Inlägg
    38
    Ja, det ser i vissa stycken annorlunda ut mot tidigare. Jag har inte haft tid för djupare analys, men erfarenhetsmässigt så skiljer det en del. Det verkar som det att ligga med i DMOZ har fått mindre betydelse, jag fick en oförmodad sänkning på just en sådan sida. En positiv sak är att nu verkar samtliga DC ha blivit uppdaterade på en gång, om jag inte har sett fel, något som inte har varit fallet i ett år minst.
    "Devalvering" kanske är ett bra ord - kanske blir med PR-värde som med penningvärden. Det är ju så att inget är statiskt på nätet. Antalet webbsidor totalt ökar hela tiden, det kan bli som om riksbanken trycker mera sedlar och ger ut, det kan man inte utan vidare göra utan att det ger inflation. "Inflation" i webbsidor kan nog leda till viss nedskrivning av PR-värdet på en viss sida även om ingenting har hänt specifikt med den sidan.

    /Bengt

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Att DMOZ minskat i betydelse har jag märkt i SERP:arna i tre omgångar. Och jag kan se detta ganska bra genom att vi finns i väldigt många (små) SERP:ar. Och det finns flera sajter som har gamla DMOZ listningar och i övrigt bara spontana inlänkar och utan KTH.

    Först en gång mitt under lång dansandet under slutet av 2006. Sedan mot slutet av långdansandet precis före jul. Sista gången under perioden efter förra exporten.

    KTH har ju kanske också minskat i betydelse i samband med att de bytt domän. Men jag har inte märkt detta. Jag har fortfarande mycket svårt att gå förbi en sajt som ligger etta med KTH registrering för en domän som är nyckelordet. PR på deras första sida är emellertid bara PR6 nu medan jag vet att de innan flytten hade PR6 på de kategorier där vi fanns med.

    Köpet av gamla sajter med inlänkar som man gör redirect från sägs ju också ha minskat i betydelse. Jag kan inte bedöma det men vi har ju en del inlänkar från sådana sajter genom att scrapers ofta köper dem och skapar kataloger m.m. från sökresultat.

    Däremot har jag fått för mig att Google värderat upp länkar från Blogger. Det är ju mycket olyckligt genom att Blogger har ett brutalt spamproblem som de inte hanterar bra. Wordpress är ju där bättre. Ofta t.ex. när man kontaktat dem kring spam runt narkotika klassade läkemedel har de upptäckt det själva samtidigt och redan tagit bort bloggen.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)