Resultat 1 till 18 av 18

Infodirekt.se

  1. #1
    Rejns avatar
    Rejn Rejn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    18
    Hur pass vettigt är det att ligga med i Infodirekts katalog?
    Nu tänker jag både Seomässigt och generellt. Förutsättningen naturligtvis att man hör hyfsat till deras målgrupp (60%företag).
    De tar ca 3000 per år för att ligga med.

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag tycker att det låter väldigt dyrt om man inte får någon trafikgaranti. Jämför med vad du kan få ut på Adwords respektive Adsense för några relevanta och bra nyckelord. Eller jämför med t.ex. vi som säljer icke-sökmotorvänliga länkar för mellan 1000 - 3000 kr / år där vi ofta ligger högt på sökmotorerna. Eller vad du får om du köper fasta framhävda länkar i länkkataloger och liknande sajter för årsbudgeten för det här (36 000 kr).

    Men hur skaffar tjänster som dessa trafik? De måste ju rimligen köpa in den själva eller?
    Lite OTP men inte så himla mycket egentligen genom att det i så fall pekar på att du egentligen borde ha kunnat köpt trafiken själv även det nog kan kräva kunskap det också.

  3. #3
    Rejns avatar
    Rejn Rejn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    18
    Det var lite av mina tankar det också.

    Ett problem är ju hur pass köpstarka personer som söker på de olika ställena är. Några tips om hur man kan gå tillväga för att klura ut det?

  4. #4
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Själv har jag inta haft någon nytta av liknande tjänster.

    SEO-mässigt tycker jag det är en ganska värdelös länk.

    Marknadsföringsmässigt låter det bra om man tänker sig att om två till tre företagskunder anlitar dig eller köper något för lite över en tusenlapp vardera så är din kostnad betald. Dock av den erfarenheten jag har så har liknande tjänster inte gett några kunder.
    Letar en potentiell kund efter en ny tjänst eller vara går de i första hand till sökmotorerna och inte till Infodirekt eller liknande tjänster.

    Dessa tjänster skaffar mycket trafik, som hans99 säger, genom att köpa in trafiken med hjälp av AdWords och likande tjänster. Och jag instämmer med hans99, då kan du lika gärna köpa den trafiken själv (och antagligen höja kvaliteten på trafiken), eller spendera pengarna på SEO-tjänster.

  5. #5
    Rejns avatar
    Rejn Rejn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    18
    flera åsikter och tankar?

  6. #6
    Kockens avatar
    Kocken Kocken är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    BD
    Inlägg
    63
    Jag tittade på Infodirekt för en av mina siter och jag tror inte att det blir speciellt många klick från sådana kataloger.
    Men jag konstaterade att det finns billigare sätt att få trafik. Adword till exempel borde du kunna köpa mellan 1000-10000 klick (beroende på ord) för dessa pengar.
    Du kan säkert köpa nån/några länkar som ger minst lika mycket trafik som infodirekt, samt att det ger mer för "Seo" med köpta länkar än katalogen.

  7. #7
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Nej, jag fick rabatterat pris och testade. Det var definitivt inte värt en krona för mig. Men visst, det kan bero på verksamhet. Seo-mässigt var det inte värt det i varjefall.

  8. #8
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Värt att tänka på hos dom här är att det utan särskilt mycket kämpande går att pruta rejält. Det går säkert att få ner priset till hälften utan allt för mkt kämpande. Inte säker på att jag tycker att länken är värd 1500 per år heller däremot och trafik kan du inte räkna med.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Skulle inte någon kunna göra en tråd där alla de här tjänsterna samlas. Trådarna där respektive tjänst diskuteras kan sedan länkas in därifrån.

    Så har man det samlat när man vill titta över dem.

  10. #10
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770

  11. #11
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Och jag har en motsvarande, fast mer inriktad mot webbutiker, här:

    http://www.seo-forum.se/olika-katalo...-portaler.html

  12. #12
    Basticias avatar
    Basticia Basticia är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1
    Har gjort en studie gällande olika media på Internet.

    www. infodirekt.se är ett vägledande media vars syfte i första hand är att göra företag i olika branscher synliga för de som söker efter produkter och tjänster.

    Man säljer således inte länkar i första hand utan det är en av många produkter i tjänsten. Som vägledande media har man i uppgift att vägleda potentiella köpare tillbaka till rätt annonsör.

    Mer kring vägledande media finns att läsa här
    Senast redigerat av whyld den 2007-05-08 klockan 09:42. Anledning: Avlänkat inlägg

  13. #13
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Du bör kanske korrgiera mening två till: göra företag i olika branscher synliga för de som söker efter produkter och tjänster i katalogen.

    Det du skriver här är ganska intressant vägleda potentiella köpare tillbaka till rätt annonsör. Jag undrar om inte en del av de mindre katalogers problematik i detta segment har att göra med att man just tror på den definitionen.

    Hellre om man startar en sådan katalog vore det intressantare att försöka hitta ett nytt, bättre, snabbare och/trevliga bättre sätt att vägleda användaren till den produkt eller det företag han söker efter.

    I båda definitionerna går det ju förövrigt att innefatta även vanliga kataloger med sökmotorvänliga utlänkar. Hur länkarna är utformade behöver inte påverka katalogen syfte för besökaren. Man kan även vända på det och säga att de sökmotorvänliga länkarna är vägledande för de allra flesta som ju söker via sökmotorer.

  14. #14
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av Basticia
    Som vägledande media har man i uppgift att vägleda potentiella köpare tillbaka till rätt annonsör.

    Mer kring vägledande media finns att läsa här
    Trist att det inte ger några som helst resultat då. Jag har stött på ganska många som har hävdat samma sak som Elvis:

    http://www.seo-forum.se/olika-katalo...-portaler.html

    Ingen trafik alls. Jag har dessutom blivit uppringd av en säljare från infodirekt när jag arbetade åt en av konkurenterna och denne hävdade att deras katalog var sveriges 3:e största. När jag bad honom visa någon form av bevis gav han mig en länk till en topplista, ingen av de som används förstås utan en jag aldrig hört talas om. På den fanns tre länkar, en till Eniro, en till Hitta och en till infodirekt.

    Intressant också att ni på Media Operator säger att ni skyddar folk från att bli bluffade och sen inte nämner något om att Gyllenesidor (Vilka ni visar upp på er site) är ett av de företag svensk handel gått ut och varnat för.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  15. #15
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av Basticia
    Har gjort en studie gällande olika media på Internet.

    www. infodirekt.se är ett vägledande media vars syfte i första hand är att göra företag i olika branscher synliga för de som söker efter produkter och tjänster.

    Man säljer således inte länkar i första hand utan det är en av många produkter i tjänsten. Som vägledande media har man i uppgift att vägleda potentiella köpare tillbaka till rätt annonsör.
    För oss med webbrelaterad verksamhet fungerar inte kataloger av den här typen, där man söker efter något på en speciell ort osv. Jag ska inte uttala mig om huruvida det ger resultat för andra verksamheter. Detta hävdar jag gång på gång i telefon, men säljarna är alltid av annan uppfattning givetvis.

    Detta är en undersökning jag själv har gjort. Har mycket praktisk erfarenhet av detta.

    Sen när det gäller länkar så kan det vara så för oss som sysslar med seo att vi kan eventuellt tycka att en seovänlig länk kan vara värt priset för att ligga med. Får man varken det eller kunder så är det bortkastade pengar.

    Är det så svårt för er som driver tjänster som denna att förstå det? Ni vill väl inte heller slänga pengar i sjön?

    Mitt råd i all enkelhet till er är att vara helt uppriktiga och ärliga mot oss "webbfolk" eftersom ni kan räkna med att vi kommer märka om det vi betalar för ger avkastning. Svårare för andra verksamheter att bevisa. Dessutom kan ni också räkna med att om ni säljer på oss saker för högre pengar än det är värt så kommer det diskuteras i forum som detta.

    Infodirekt var väldigt trevliga i telefon vill jag tillägga. Vi körde en testperiod, det gav 0 besökare, jag tackade sedan nej och det förstod säljaren ifråga. Tror i det här fallet att de "vill mycket, men har inte kommit dit ännu". Inte att det är en "bluff". Stor skillnad i varjefall i min värld, även om resultatet för köparen dessvärre inte skiljer så mycket för tillfället.

  16. #16
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    För dyra saker kan man ju tänka sig ett värde även med liten trafik.

  17. #17
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    För dyra saker kan man ju tänka sig ett värde även med liten trafik.
    Ja, då kan det ju räcka med 1 kund per år. Självklart. Men då gäller det i detta fall produkter i klassen 10 000kr och uppåt.

  18. #18
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Elvis
    Ja, då kan det ju räcka med 1 kund per år. Självklart. Men då gäller det i detta fall produkter i klassen 10 000kr och uppåt.
    Nej precis. Det är ju ok att betala även väldigt mycket om de pengarna effektivt omsätts till besökare hos katalogen och därifrån till dig som köpare. Mer effektivt än om man själv köper trafik t.ex. därför att katalogen får stordriftfördelar, rabatter o.s.v.

    Att bygga katalogerna och driva dem är ju trivialt och bör just inte innebära någon kostnad.

    Jag kan tänka mig att det kan vara en utmaning att finansiera försäljning samtidigt som det blir tillräckligt mycket pengar över för att köpa trafik och därmed att katalogen ger ett konkret värde för kunderna. Där naturligtvis undantaget är de kataloger som har varumärke.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)