Resultat 1 till 11 av 11

SEO-feedback på re-design av portfolio

  1. #1
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Vanligtvis brukar jag slänga sånt här på designcommunityt, men nu när jag grävt ned mig en del i SEO vill gärna testa och se vilken feedback jag kan få här.

    httpx://www.untitled.se/demo/redesign/1/

    Design var det primära, men utan att ge avkall på SEO (snarare att förbättra givetvis), och att driva onpage SEO hårdare. Mina mål är:

    - En ordentlig designuppryckning med expressinfart till exempel på vad jag gör.
    - Bättre SEO-mässigt, t ex att försöka utnyttja absolut positionering och placera saker logiskt i koden, och kanske lite annorlunda layoutmässigt.

    Problemet på indexsidan är att få ihop relevansen över spridda ämnesområden. Min plan är: Logiska nivåer; rubriker, keywords i navigationen och subindelning när man går in på undersidorna. Jag tänker mig också, nederst på sidan, att ge en kort översikt inom de olika områdena och blanda in ämnesrelevanta ord/uttryck.

    En annan viktig fråga är huruvuda jag egentligen ska gå från engelska till svenska, och hur det kan påverka min sida SEO-mässigt. Känner att skrivandet blir lättare på svenska. En stor del av trafiken kommer utanför Sverige, men genererar inget speciellt intressant. Åsikter?

    Åså det petiga:

    Webb AD (två b) ser bra ut på svenska, Web Art direction (ett b) funkar bäst när man skriver ut det.

    Spontana reflektioner enligt ovan och utifrån skissen, annat, eller på design också då jag vet att det finns duktiga designers här också.

    Planen är att tvinga wordpress hantera sajten, men tips på andra enkla SEO-positiva (!) CMS mottages gärna. Joomla har jag tidigare upplevt som användarovänligt.

  2. #2
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Ok, nu har jag avvaktat ett tag, men inget har hänt på uppåt 80 visningar. I brist på gensvar börjar man teoretisera:

    - Fel forum
    - Onpage SEO intresserar inte
    - Det ses som att man fiskar gratis-SEO
    - Konkurrens
    - "Design har inget med SEO att göra"
    - Ovana att resonera om SEO, utifån en designskiss
    - Ointressant inlägg/design/medlem

    ..?

    Vill absolut inte tvinga fram något, utan är mest nyfiken på anledningen alltså.

  3. #3
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av Jan Sandahl
    Vanligtvis brukar jag slänga sånt här på designcommunityt, men nu när jag grävt ned mig en del i SEO vill gärna testa och se vilken feedback jag kan få här.

    httpx://www.untitled.se/demo/redesign/1/

    Design var det primära, men utan att ge avkall på SEO (snarare att förbättra givetvis), och att driva onpage SEO hårdare. Mina mål är:

    - En ordentlig designuppryckning med expressinfart till exempel på vad jag gör.
    - Bättre SEO-mässigt, t ex att försöka utnyttja absolut positionering och placera saker logiskt i koden, och kanske lite annorlunda layoutmässigt.

    Problemet på indexsidan är att få ihop relevansen över spridda ämnesområden. Min plan är: Logiska nivåer; rubriker, keywords i navigationen och subindelning när man går in på undersidorna. Jag tänker mig också, nederst på sidan, att ge en kort översikt inom de olika områdena och blanda in ämnesrelevanta ord/uttryck.

    En annan viktig fråga är huruvuda jag egentligen ska gå från engelska till svenska, och hur det kan påverka min sida SEO-mässigt. Känner att skrivandet blir lättare på svenska. En stor del av trafiken kommer utanför Sverige, men genererar inget speciellt intressant. Åsikter?

    Åså det petiga:

    Webb AD (två b) ser bra ut på svenska, Web Art direction (ett b) funkar bäst när man skriver ut det.

    Spontana reflektioner enligt ovan och utifrån skissen, annat, eller på design också då jag vet att det finns duktiga designers här också.

    Planen är att tvinga wordpress hantera sajten, men tips på andra enkla SEO-positiva (!) CMS mottages gärna. Joomla har jag tidigare upplevt som användarovänligt.
    Snygg sajt och jag tycker du har lyckas med det du förutsatt dig. Att besökarna skall hitta snabbt in till det du håller på med.

    Svårt att prata mer om SEO då man inte ser koden. Men jag är övertygad om att du vet vad du gör där.

    Ett stort lyft mot den som ligger idag som är alldaglig tycker jag. Den nya sticker ut och visar vad du kan.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Lite rätt och lite fel Jan
    - Det är fel forum för att få en webbplats granskad ur designsynpunkt
    - On page intresserar de flesta seriösa av oss
    - Gratis SEO, tja lite kanske men som några har påpekat, det finns ingen kod
    att titta på.
    Samtidigt är det inte meningen att man skall lägga upp en komplett sida och be om råd och synpunkter för optimering. Specifika frågor ja.

  5. #5
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Urban G:

    Tack först för att du svarar!

    Design har alltså inget med SEO att göra, inte ens den onpage SEO man kan uppfatta ur en skiss?

    Mitt huvud är packat med SEO när jag designar nuförtiden, så ur mitt perspektiv skulle jag kunna säga att jag helt saknar förståelse för den utsagan. Men det säger jag givetvis inte, jag hade bara hoppats på att någon skulle reagera positivt på en designers ingång till SEO, vilken jag mer än gärna bjuder på och diskuterar vare sig det är åsikter eller raka frågor. Jag tror att jag på ett positivt sätt representerar en lite ovanlig blandning av kompetenser där mitt övergripande fokus heter "marknadsföring". Kanske genomsnittet härinne har en mer begränsad syn på sin profession. Jag kan i alla fall lätt se att dessa olika yrkesroller gärna krockar och de facto försvagar ett skarpt projekt. Jag vill gärna förena disciplinerna i mitt arbete - därför la jag ut en sån "designkrok" just här. Lite för att hitta likasinnade alltså.

    Jag ville bjuda på insikt i hur jag tänker SEO under designfasen - och hur det sedan förlöper med resten av SEO-biten när den finns kodad. Ett hyfsat öppet visat projekt från scratch alltså.

    Hade nog hoppats på nyfikenhet snarare än slutenhet, men jag ville testa och nu vet jag temperaturen för den vinkeln på forumet. Jag förstår SEO-communityts slutenhet pga av att man inte vill avslöja sina exakta detaljer i sin egen framgång av konkreta konkurrensskäl, men ändå - det finns så mycket information om SEO på nätet att man kan bli teoretiskt mycket kunnig på kort tid. Det är i praktiken agnarna skiljs från vetet.

    Framförallt tror jag starkt på värdet i konceptet: bjuda på en del riktigt bra saker i sin kompetens, att det stärker ens personliga renommé och varumärke, och att man i slutet av dagen förlorar mer på att vara protektionistisk.

    Specifika frågor hade jag (om än med ordet "Åsikter" sist i meningen), om t ex språkbytet från engelska till svenska, där jag känner en osäkerhet och inte vet om det är en risk eller inte. Får väl lägga upp en poll på min sida och känna av temperaturen bland besökarna och väga det mot mina mål.

    Jag frågade också tydligt om SEO-vänliga CMS.

    Jag tycker nog att det är lite ovigt att inte kunna diskutera t ex hur jag tänkte kring att tajta till relevansen, bara för att jag inte uttryckligen skriver det i formen av en fråga. Känslan av att man måste tassa fram, för att inte trampa fel, på ett inte helt vänligt sinnat ställe infinner sig tyvärr.

    Men ok - jag har nog svårt att se exakt var gränsen går för vad som är ok att ta upp - och hur i forumet. Kanske pga min "designerprofil", vad vet jag. Men i och med att jag ser SEO som en subkategori till marknadsföring som sådan, tyckte jag att det kunde vara av allmänt intresse att diskutera hur väl sidan/skissen marknadsför mig (i detta fallet) - utan att jag "fiskar gratis SEO".

    I brist på feedback blev det visst en novell! Ursäkta om jag tråkar ut någon, vill bara ge lite bakgrund, och en inblick i hur jag tänker.

  6. #6
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av MattiasN
    Snygg sajt och jag tycker du har lyckas med det du förutsatt dig. Att besökarna skall hitta snabbt in till det du håller på med.

    Svårt att prata mer om SEO då man inte ser koden. Men jag är övertygad om att du vet vad du gör där.

    Ett stort lyft mot den som ligger idag som är alldaglig tycker jag. Den nya sticker ut och visar vad du kan.
    - Tack för feedback (Wohoo)!

    Man kan prata.....onpage SEO och relevans (utifrån skissen). Det finns ju annat än strikt kod som avgör värdet (som inte enbart består av SEO). Besökarvärden har ju å andra sidan potentialen att skapa goda SEO-effekter.

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Tja min kommentar var bara en tolkning av reglerna för forumet http://www.seo-forum.se/angaende-seo...ghlight=regler
    Att du lägger in andra tolkningar i mitt svar, får stå för dig. Även om jag tycker att det jag skrev inte skulle kunna ge upphov till den sortens kommentarer du kommer med.

  8. #8
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Ber om ursäkt om jag skenade iväg - vilket jag definitivt gjorde.

    Det var absolut inte meningen att vara otrevlig och jag förstår att det kan ses så. Det är jag som inte haft forumreglerna längst fram i huvet när jag skrev det, ledsen för det. Jag kan ju direkt se att det framförallt kan tolkas som reklam för egen verksamhet - inte heller meningen. Det är detta projektet som jag kan diskutera just nu, och jag var bara väldigt sugen på det.

    Du får ursäkta mig, Urban. Detta är inte mitt forum, utan Jims - och jag har gjort fel. Moderator får gärna låsa eller radera tråden, eller vad som är lämpligt. Jag svansar tillbaka och studerar forumreglerna resten av helgen.

    Hoppas ni kan se det för vad det var: ivrighet.

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jo men det är inte bara du som skall be om ursäkt. Jag var nog lite för tvär i min första kommentar, kunde ha uttryckt mig lite smidigare.
    Frågeställningen du tar upp är intressant, ang design och SEO.
    Är designen den som skall styra och SEO följa efter, eller tvärtom?
    När upphör SEO att vara SEO och går över till ren marknadsföring av en webbplats?
    SEO är till stor del att skapa relevanta besökare till en webbplats. Hur webbplatsen är utformad och konverteringsgraden. Är det SEO egentligen?
    Skapa en ny tråd om just den delen, kunskap, ideer och synpunkter verkar du ha.


    Här har du en tråd om sökmotorvänliga bloggsystem http://www.seo-forum.se/databas-och-...motorv%E4nliga
    Senast redigerat av Urban G den 2007-05-05 klockan 03:00.

  10. #10
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag tog fasta på Urbans ord och startade en ny tråd:

    SEO eller marknadsföring - var går gränsen?

  11. #11
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    "Nästa gång" kan väl någon vara snäll att be mig läsa forumreglerna, så jag slipper göra bort mig?

    Fint Bernt... Jag ska kolla in tråden.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Feedback på direktregg
    Av nomicon i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 12:49