Resultat 1 till 24 av 24

Lista över betalkataloger/portaler

  1. #1
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Eftersom jag driver en webbshop har jag många gånger blivit kontaktad av olika företag som har diverse kataloger/tjänster på nätet. Exempelvis Infodirekt.se som diskuterats i en annan tråd. Jag börjar här skriva en lista på de jag har någon erfarenhet av. Jag pratar nu alltså inte om länksamlingar eller kataloger i den bemärkelsen, mer den typ av portaler som drivs i större vinstdrivande syfte. Vissa är nischade mot enbart webbutiker.

    Vissa kan alltså ge värde i form av seo, andra i form av besökare. En del ger inget värde alls... Nu har jag inte tänkt att bli någon enväldig domare här, även om jag har åsikter. Kommer ge lite hintar om hur jag upplevt resultatet, men det behöver inte vara en sanning som överensstämmer med andra typer av verksamheter.

    Shoppingportaler:

    • Jello.se
      Började som "storstadsportal" för Stockholm, Göteborg och Malmö, med stora planer, tv-reklam mm. Har nu blivit en shoppingportal med både fysiska butiker och webbutiker.
      Seovänliga länkar: Nej
      Driver trafik: Knappt märkbar hos oss
      Prisklass: Mycket dyr (1000kr/mån, 12 mån i förskott)
    • Butiker.se
      Portal med webbutiker. Köptes upp av Jello 2006.
      Seovänliga länkar: Ja
      Driver trafik: Något. Statistiken klart försämrad sedan uppköpet.
      Prisklass: Tidigare ok, nu ingen uppgift på sidan men priset ska ha gått upp.
    • Shoppinghuset.se
      Mycket seriös shoppingportal där butikens hela produktsortiment kan läggas in och då får direktlänkar direkt till produktsidorna. Kunder kan leta både efter butiker eller produkter. Shoppinghuset uppdaterar butikernas produktfiler varje vecka, man behöver alltså inte göra det själv.
      Seovänliga länkar: Ja
      Driver trafik: Ja, i vårt fall
      Prisklass: Inte jättebilligt men man får bra service och valuta för pengarna.
    • Webbgruppen.com
      Samma ägare och liknande funktion som Shoppinghuset
      Seovänliga länkar: Ja
      Driver trafik: Något
      Prisklass: Ok
    • Hittabutik.se
      Seriös portal för webbutiker. Kommentarsfunktion där kunder kan kritisera/berömma butikerna. Möjlighet till utökad butikspresentation och snygg presentation av ett antal utvalda artiklar.
      Seovänliga länkar: Ja
      Driver trafik: Ja, lite i vårt fall. Fast vi ligger väldigt långt ner pga bokstavsordningen.
      Prisklass: Ok
    • Dinabutiker.se
      Shoppingportal med webbutiker
      Seovänliga länkar: Ja
      Driver trafik: Lite
      Prisklass: Ok
    • Moresale.se
      Shoppingportal där produkter kan läggas in.
      Seovänliga länkar: Nej
      Driver trafik: Vet inte
      Prisklass: Ganska dyr
    • Kassen.se
      Välj mellan olika paketlösningar i olika prisklasser. Ett urval produkter kan läggas till i en av paketlösningarna.
      Seovänliga länkar: Ja
      Driver trafik: Något
      Prisklass: Billigt
    • Gulapriserna.se
      Listar produkter ur produktfil. De ringde upp oss och erbjöd oss att ligga med för 995kr/mån. Jag tackade nej. Vid ett nytt samtal erbjöds vi ett lägre pris på 90kr/mån. Jag tackade nej. Nu är det enligt informationen på deras sajt gratis.



    • Butiksportalen.se
    • Internetbutiker.se
    • Abutiker.se
    • Annonsfynd.se

    • Butiksdatabasen
      Shoppingportal med butiker på nätet. Drivs av mshjelm som är medlem här på forumet.
      Seovänliga länkar: Ja, för betalande annonsörer.
      Driver trafik: Inte så mycket till just oss.
      Prisklass: Varierar. 109kr/mån eller affiliateprogram.



    "Startsidor" och företagsregister:
    • Uppslaget.se
      Startsida med allt möjligt, bla shopping.
      Seovänliga länkar: Ja
      Driver trafik: Ja
      Prisklass: Prisvärt
    • Limeway.se
      Företagskatalog med egen avdelning för e-butiker.
      Seovänliga länkar: Nej
      Driver trafik: Lite
      Prisklass: Beror på tillval
    • Infodirekt.se
      Företagsregister.
      Seovänliga länkar: Nej
      Driver trafik: Nej, inte för oss överhuvudtaget
      Prisklass: Enbart registrering utan länk gratis. Tillval är ganska dyrt för vad man får
    • Yreg.se
      VARNING!
    • Prokat.se
    • Gyllenesidor.se
      VARNING! Samma upphovsmän som Prokat
    • 100.nu
      Verkar för tillfället omöjliga att få kontakt med
    • Eniro.se (Shopping, Köp & Sälj osv)
    • Casell.se
      Startsida/alltialloportal
      Seovänliga länkar: Ja
      Driver trafik: Lite
      Prisklass: Låg. Kör även affiliateprogram.
    • Hittaforetaget.se
      Företagsregister.
      Seovänliga länkar: Ja, från infosidan om man betalar för en sådan.
      Driver trafik: Vi fick en gratis prövoperiod med utökad presentation, men det gav bara 1 träff som kom från dem själva. Möjligt att det fungerar bättre för andra branscher.
      Prisklass: Enbart registrering utan länk gratis.


    • Foretagsfakta.se
    • Internetsidorna.se



    Utländska/internationella

    • Europages.com
      Engelkspråkigt företagsregister för Europa. Kan inte bedömma om det är bra för stora export/importföretag men för svenska webbutiker lär kostnaden på runt 10 000/år inte löna sig.

    • Eurobusinessguide.net
      VARNING!!
    • Averter.no
      Shopping/produktsajt typ Kelkoo mfl. Ca 500kr/månad. Gav inget som helst resultat för oss, men för rätt produkter som är mycket billigare i Sverige än Norge kan det eventuellt fungera.

    • Dinpris.no
      Samma funktion som Averter.no, men de hävdar själva att de är större och har mer trafik. Har ingen erfarenhet av dessa mer än att jag tackat nej i telefon.


    Nischade för vissa produkter
    Och drivs av medlemmar på Seo-forum.
    • Shoppa - Hälsa
      Webbutiker med hälsorelaterade produkter. Här säljs dock inte utrymme på traditionellt sätt utan enbart noga utvalda länkar tas med. Rekommenderade länkar är seo-vänliga, betalda länkar är det inte. Drivs av Hans99 som kan kontaktas via PM för mer info.

    • Lev livet nu
      Portal för upplevelser och aktiviteter i Stockholm. Drivs av Anders G. Seo-vänliga länkar mot betalning eller annat utbyte.






    Kom gärna med input, och sajter jag missat. Kelkoo, Torget och motsvarande kommer redovisas för när vi kan se statistik därifrån.
    Senast redigerat av Elvis den 2007-05-14 klockan 22:05.

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Du kan ju göra en egen tråd med prisjämförelse sajter. Det har ju dykt upp en del.

    Ev. lite förvånande och ganska intressant får de en del (antaget) spontana inlänkar på forum och dyligt.

  3. #3
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Ja, faktiskt. De växer upp som svampar! Kan faktiskt behöva en egen tråd. Eller åtminstone de sajter där man kan registrera sitt produktsortiment, även om det inte är prisjämförande rent uttalat.

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Elvis
    Ja, faktiskt. De växer upp som svampar! Kan faktiskt behöva en egen tråd. Eller åtminstone de sajter där man kan registrera sitt produktsortiment, även om det inte är prisjämförande rent uttalat.
    Ja. Det tror jag är bra. Prisjämförelsesajten är ju ett underfall av produktsortimentssajten. Blir de många kan man ju alltid dela upp senare.

    Jag tycker förresten att du ska göra riktiga länkar. Det ligger ju innanför reglerna för det och underlättar när man vill titta på flera av sajterna. Att det kanske gynnar sajterna, varav några ev. har en prissättning som kan uppfattas som dyr, tror jag inte man ska oroa sig över. Alla sajterna delar ju på länkokraften som jag har svårt att tro är särskilt stor för en forumpostning.

    Vår katalog har vi funderat en del vad vi ska göra med och den blir produktbetonad, och byggs för de sajter som har rekommenderade länkar, d.v.s. kostnadsfri. Kategorier blir med andra ord sådant som blodtrycksmätare, grönt te, rooibos, choklad o.s.v. Det jag hoppas att det leder till är:
    1) Mervärde för läsaren som kan hitta alla länkar till webbutiker samlat.
    2) Mervärde för oss genom att den kan dra inlänkar och som propageras till huvudsajten där konverteringen sker via länkar till respektive köpguide eller annan huvudsida för varje produktsida.
    3) Mervärde för webbutik genom extra möjlighet till trafik samt djupinlänkad länkkraft från en mycket relevant sida.

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Anmäler:
    Shoppa - Hälsa
    Kostnadsfri för webbutiker som finns i nättidningen vilket i princip gör det helt kostnadsfritt.

  6. #6
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Håller på att fylla på för fullt. Hjälp till om ni har input!

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Ett förslag som jag tror är bra är att länka in profilen om någon på forumet har ansvar för en tjänst. Det som är bra med det är att det kan underlätta kontakter.

  8. #8
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Bara att skicka PM så gör jag det isåfall.

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Anmäler:
    Shoppa - Hälsa
    Kostnadsfri för webbutiker som finns i nättidningen vilket i princip gör det helt kostnadsfritt.
    Vi är väl i och försig som jag skrev kostnadsfria men det är likväl här kataloger hör hemma. Därför motprestation krävs alltid just för webbutiker för att de ska komma med i nättidningen.

    Dock så tar vi inte i nättidningen betalt för sökmotorvänliga länkar. D.v.s. där länkarna är sökmotorvänliga är fallet vanligen att det det är produkter som testats och där länkbyten tillåtits efter det när produkten visat sig vara bra.

    Det förekommer dock att vi också tar betalt för rekommenderade länkar om de ska placeras ut i många artiklar eller om de inte vill länka tillbaka. I dessa fall är de dock inte sökmotorvänliga.

    Ett givet mått av godtycke gör med andra ord att den hör hemma här.

  10. #10
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Jag har använt detta verktyg för att kolla om länkarna jag är osäker på är sökmotorvänliga:

    http://www.webconfs.com/redirect-check.php

    Men jag tycker den säger att nästan alla redirects jag testat är det. Stämmer det verkligen? Så att jag inte sitter här och ljuger för er...

  11. #11
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Vill höja ett varningens finger gällande Gyllene sidor och Yreg.

    Realtid.se

    Passagen Forumtråd
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  12. #12
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Butiker.se gav mig pris på 2 kr per klick ex. moms sist de försökte sälja på mig ett paket. Och de vill ha betalt i förskott...
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  13. #13
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Johan W
    Butiker.se gav mig pris på 2 kr per klick ex. moms sist de försökte sälja på mig ett paket. Och de vill ha betalt i förskott...
    Hum. Om man stämmer av med Kelkoo som botten mått genom att de är stora, bör ha god trafik därför att de rankar bra på Gogole och funnits länge. Vad tar de? Att ligga lägre än Kelkoo bör ju vara svårt genom all gratis trafik som de har.

    Kelkoo tycker jag förövrigt ska tas med.

  14. #14
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Ok. Tar med det. Lite klurigt då många olika varianter och avtalspartners finns, men jag får berätta om min erfarenhet via avtal med Annonsfynd. Problemet är att de inte kunnat lägga in min produktfil ännu, så jag har ingen statistik på trafiken. Gäller även Pricerunner och Msn Shopping tror jag.

    Jello rekommenderar jag inte till någon, de har hybris. Och den åsikten står jag för. Borde nästan beläggas med varningsstämpel.

    Läste någonstans på WN att någon hade blivit erbjuden att ligga på Butiker.se för 2000kr/mån eller liknande. Houston, we have a problem... Synd, jag var väldigt nöjd med Butiker.se innan de bytte ägare.

    Listan kommer fortsätta uppdateras, jag är inte färdig!

  15. #15
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Elvis
    Ok. Tar med det. Lite klurigt då många olika varianter och avtalspartners finns, men jag får berätta om min erfarenhet via avtal med Annonsfynd. Problemet är att de inte kunnat lägga in min produktfil ännu, så jag har ingen statistik på trafiken. Gäller även Pricerunner och Msn Shopping tror jag.

    Jello rekommenderar jag inte till någon, de har hybris. Och den åsikten står jag för. Borde nästan beläggas med varningsstämpel.

    Läste någonstans på WN att någon hade blivit erbjuden att ligga på Butiker.se för 2000kr/mån eller liknande. Houston, we have a problem... Synd, jag var väldigt nöjd med Butiker.se innan de bytte ägare.

    Listan kommer fortsätta uppdateras, jag är inte färdig!
    Det är ett bra jobb som du har gjort. Sådana här samlade trådar är väldigt värdefulla.

  16. #16
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Elvis, har du någon statistik över vilka besökare som köper? Besökare som bara går in och sen ut ger inte särskilt mycket.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  17. #17
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av per_r
    Elvis, har du någon statistik över vilka besökare som köper? Besökare som bara går in och sen ut ger inte särskilt mycket.
    Nej, jag har inga exakta statistiska siffror för detta tyvärr. Men jag tror att besökare från relevanta kategorier i shoppingportaler är ganska köpbenägna, eftersom man knappast slösurfar runt på måfå i på en sådan sajt utan att ha ett mål med sitt surfande.

    På sidor där man har bannerannonser och liknande är nog andelen "oj, vad är det här för sida som annonserar?"-besökarna ganska stora. Det ser man inte minst om man har ett affiliateprogram. De affiliates som driver sidor som handlar om shopping eller något annat relevant leder till en betydligt större andel sales än sidor som handlar om vad som helst och har all möjlig reklam på sin sida.

    Sen ser jag ju också vilka portaler/kataloger som placerar sig bra i serpen på mina sökord. Då kan man också utgå från att dessa besökare aktivt är på jakt efter något.

    Sist men inte minst, om en katalog skickar ca 2 besökare i månaden så spelar det inte riktigt så stor roll om konverteringsgraden därifrån är 100% eftersom det ändå handlar om så få sales.

    Och så ännu mer sist...eeh..(?).. Är målgruppen rätt så kan det vara bra att visa upp sig. Förhoppningsvis lägger de butiken på minnet och återkommer i framtiden även om de inte har behovet av att köpa just nu. Just vår verksamhet bygger ju inte så mycket på spontanköp, även om det förstås inträffar.

  18. #18
    Madelaines avatar
    Madelaine Madelaine är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    1
    Hej!
    Har inte liten fråga bara..varför varnar ni för prokat.se?
    Jag försökte gå in på länken och läsa men det blev något fel..
    (inte den bästa datoranvändaren direkt)

  19. #19
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Ja du

    läs på denna länk så förstår du

    http://www.cint.se/debatt//ShowPostF...x?PostID=41437

    Riktiga skojare

    Finns även med på Svensk Handels varningslista
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  20. #20
    andan490s avatar
    andan490 andan490 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    34
    Är det någon som vet något om www.riksdelen.se? Seriösa och privärda? Genererar de någon trafik?

  21. #21
    seo4es avatar
    seo4e seo4e är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av MattiasN
    Ja du

    läs på denna länk så förstår du

    cint.se
    Finns det någon företag cint inte klagar på
    Ser ut som rena klagomuren

  22. #22
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Om nu cint.se inte räcker för dig så borde ju Svensk Handels varningslista säga en del om hur seriöst företaget är
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  23. #23
    hummelgards avatar
    hummelgard hummelgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    81
    Är lite osäker om jag är i rätt tråd men vill gärna att min betalkatalog också nämns i listan. Vet bara inte under vilken kategori...
    Den heter northerngalactic och fungerar som en vanlig artikelkatalog men med undantaget att alla artiklar är skrivna av mig. De skrivs o publiceras inkl länk på beställning av kunden.
    Senast redigerat av SEOJonas den 2013-03-17 klockan 12:37. Anledning: Korrigering av namn på katalogen

  24. #24
    MiniAntons avatar
    MiniAnton MiniAnton är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    32
    lägg till: butiksjakt (.se)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lista på engelska sökmotorvänliga kataloger
    Av Jim Westergren i forum Kataloger
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-04, 16:52
  2. Lista över företag Google köpt
    Av JohanSe i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-08-28, 11:20
  3. Lista på engelska sociala nätverk
    Av Jim Westergren i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 14:46
  4. Nytt verktyg jag kom över
    Av Jim Westergren i forum PageRank
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-03, 11:53
  5. Subdomäner tar över SERPen
    Av Marcin i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-30, 18:30