Resultat 1 till 13 av 13

Olagligt?

  1. #1
    Snowmans avatar
    Snowman Snowman är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    9
    Hej!

    Har en kund som har köpt en massa sponsrade ord på google för sin verksamhet. En del av sökorden som köpts är namn på konkurrenters företag/produkter.

    Nu har ett företag hört av sig och anser att detta är varumärkesintrång och är allmänt upprörda...

    Någon som vet vad som gäller kring detta?

    Mvh
    Snögubben
    svaronline.se (Juridik)

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Skicka ett PM till Nord du och be honom svara i tråden. Han brukar vara road av juridiska spörsmål.

    Men rimligen borde de väl höra av sig till Google. Eller? Det är ju Google sida som publicerar annonsen.

    Jag är väldigt intresserad av att få ett enkelt svar på var Googles ansvar för annonser börjar och slutar.

  3. #3
    Trådlösts avatar
    Trådlöst Trådlöst är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Cyberspace
    Inlägg
    23
    Jag råkade ut för ett sökord som var under varumärkesskydd i Sverige. Problemet var att det är en etablerad trebokstävers förkortning på ett kontaktdon. Underligt att nötterna inte jagar användningen på de stora grabbarnas sidor. Jag vill se dem skicka hotbrev till D-Link, Cisco och Netgear där de förklarar att manualerna innehåller deras varumärke och de ska sluta genast.

    Men använder man konkurrentens firmanamn eller ett annat varumärke som är känt får man skylla sig själv lite.

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jo men om man själv inte använder det på sin sida. Har Google ändå inte huvudansvaret här genom att det är de som publicerar annonsen?

  5. #5
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Genom att annonsera via adwords på varumärken drar man givetvis nytta av deras varumärke. Google är bara det medium som står för de tekniska lösningarna och kan omöjligt hålla koll på detta.

    Det har varit ett liknande fall på WN. Google stödjer inte detta och jag är för trött nu för att läsa avtalet på adwords men där står säkert något om detta.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  6. #6
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    121
    Detta är en "höjdare". Google tar inget ansvar på om ord är varumärkesskyddade eller andra företags firmanamn. Det enda man kan göra är att höra av sig till företaget bakom den sponsrade länken som rider på ditt varumärke. Först vänligt och sedan med vapenskrammel om det första inte hjälper. Google försvara sig med att de inte vet vem som äger vad... Det är vanligt i försäkringsbranschen. Om man googlar trygg hansa eller if så kommer insplanet upp som sponsrad länk. Häpp!

    En riktig höjdare märkte jag för ett tag sedan. Ett företag med ä i sitt firmanamn (låt oss kalla dem Domän) hade registrerat men inte kopplat sitt "svenska" domännamn med ä i. När jag provade den så hittades inte domänen utan Google tog hand om den och sökte på "www.domän.se", dvs. det som jag skrivit i url:en. Döm om min förvåning när en konkurrent till "www.domän.se" visade sig som sponsrad länk... Det roligaste var att om jag sökte på domän så fanns naturligtvis inte den sponsrade länken. Utstuderat eller skickligt internetmarknadsförare? Ja vad tycker ni?

  7. #7
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av Snowman
    Hej!

    Har en kund som har köpt en massa sponsrade ord på google för sin verksamhet. En del av sökorden som köpts är namn på konkurrenters företag/produkter.

    Nu har ett företag hört av sig och anser att detta är varumärkesintrång och är allmänt upprörda...

    Någon som vet vad som gäller kring detta?

    Mvh
    Snögubben
    Vi har samma problem. Fast i andra ändan. Företag använder vårt företagsnamn. Varumärkesintrång kanske är att ta i men renomesnyltning tycker jag definitivt att det är.

    Google tar inte hänsyn till att det är ett varumärke om du själv inte skyddar det i Google. Det kan man göra genom AdWords Trademark Complaint Procedure – Trademark rights outside US and Canada eller direkt till formuläret GOOGLE ADWORDS TRADEMARK COMPLAINT FORM

    Så länge företaget inte vänder sig till Google så är det enligt dem fritt fram. Jag skulle sluta använda konkurrentens namn/varumärke om de ber om det. Mer proffesionellt tyckker jag personligen.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  8. #8
    Trådlösts avatar
    Trådlöst Trådlöst är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Cyberspace
    Inlägg
    23
    Jag har precis som alla andra inte läst igenom hela användaravtalet för Adwords ord för ord men Google friskriver sig säkert från ekonomiskt ansvar genom att lova att tillötesgå alla begäran om stoppande av nyckelord. Rent juridisk är det ändå på deras server annonsen visas från och med sannolikhet deras ansvar.

    Men frågan är sedan om man kan bli stämd om man utnyttjar otillåtna ord. Man kan alltid skaka på huvudet och skylla på sin SEO och samtidigt lova att se till att problemet åtgärdas. Sedan ska det finnas konkreta bevis i form av listor och dylikt. Att dra igång en process som för det första kanske inte ens ska drivas mot företaget utan mot Google, och sedan exponera sig som ett surt jävla rötägg som inte tål sund konkurrens (för det är så folk ser någon som stämmer konkurrenter), nä, långsökt men lustiga figurer finns överallt.

    Sedan har du aspekten av fair use också. Om du exempelvis säljer en produkt har man rätt att använda namnet i identifikationssyfte. Annars skulle annonsering bli omöjligt! "Vi säljer en svensk personbil byggd i Göteborg" istället för "Vi säljer Volvo". Du har också rätt att använda det vid rescensioner, tester och liknande.

    Nu är jag förstås ingen juridisk expert...

  9. #9
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av Trådlöst
    Jag har precis som alla andra inte läst igenom hela användaravtalet för Adwords ord för ord men Google friskriver sig säkert från ekonomiskt ansvar genom att lova att tillötesgå alla begäran om stoppande av nyckelord.
    Inte rakt av du måste bevisa att du äger varumärket eller namnet innan de tar bort annonser.
    Man kan också lägga till en trusted lista som gör att dina ÅF kan annonsera ditt varumärke utan att blockeras men inte dina konkurrenter
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  10. #10
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av FredrikMH
    Genom att annonsera via adwords på varumärken drar man givetvis nytta av deras varumärke. Google är bara det medium som står för de tekniska lösningarna och kan omöjligt hålla koll på detta.

    Det har varit ett liknande fall på WN. Google stödjer inte detta och jag är för trött nu för att läsa avtalet på adwords men där står säkert något om detta.
    Jo jo. Men det är Google som visar annonsen och oavsett hur de formulerar avtalet skulle det förvåna mig om det inte går att komma åt dem om de visar annonser för t.ex. hets mot folkgrupp. Sedan kan de givetvis friskriva sig bäst de vill. Fri avtalsrätt finns ju men det kan ju inte begränsa Googles egna ansvar reglerat i lag om än konsekvensen av det om de klarar av att driva in ev. kostnader för det. Eller är det min okunnig kring juridik som får mig att tänka fel?

    Det man visar på medium som man äger har man ett ansvar för. Eller är det fel?

  11. #11
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Jag upptäckte att en konkurrent (eller branschkollega som jag hellre kallar det) hade köpt vårt företagsnamn. Så jag köpte deras. Nu ligger vi där och puttrar och byter säkert kunder ibland.

    Visst konkurrerar vi, men framförallt tycker jag att vi webbutiker konkurrerar tillsammans mot de fysiska butikerna. Dvs istället för att försöka få varandra i konkurs har vi den gemensamma uppgiften att få folk att handla via nätet mer istället för på stan.

    Givetvis inser jag att detta synsätt inte alls är applicerbart för många av er, det beror ju helt på vilken typ av verksamhet man har.

  12. #12
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag gjorde en claim på detta till Google för ca 1 år sedan. En kund vars företagsnamn var varumärkesskyddat råkade ut för att en konkurrent köpte deras namn via adwords.

    Nu minns jag inte riktigt detaljerna, men för att google skulle agera och tvinga dem att ta bort annonsen måste det finnas en särskild form av skydd. Om man har detta skydd kan man ansöka om att Google agerar och förhindrar andra aktörer att annonsera på ordet.

    Men det kan ju ha ändrats sedan dess.

  13. #13
    Snowmans avatar
    Snowman Snowman är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    9
    Först, tack för alla svar!

    Fortsättningen på denna historia är att även flera konkurrenters företagsnamn fanns med i meta-keywords. Vi vet ju alla hur mycket keywords betyder för sökmotorerna idag men den underliggande frågan är:

    Är det olagligt att sökmotoroptimera en sida på konkurrenters företagsnamn/varumärken?

    Efter att ha rannsakat migsjälv så tycker jag att det är oetiskt och oproffesionellt men om och när är det olagligt? Rent teoretisk man kan ju en webmaster utan SEO kunskaper råka nämna en konkurrent i titeln och i en <h1> tag på en relevant sida...

    "Knock knock it's the FBI!!"

    Efter att ha googlat lite om detta så inser man fort att det är en djungel och att som SEO konsult bör man helt klart ha en ordentlig ansvarsförsäkring...
    Man verkar ju kunna bli stämd för allt möjligt i denna bransch.
    svaronline.se (Juridik)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)