Resultat 1 till 11 av 11

keyword, keywordo eller keywordera

  1. #1
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    Vad är er uppfattning om att sätta ett eller ett par extra tecken efter ett nyckelord om nyckelordet i sig är upptaget?

    Hur står sig korvo.se eller korv365.se mot korv.se vid en sökning på "korv"? Kan man lika gärna använda god-korv, godkorv eller korvsajten.se? Detta alltså med sökmotorerna i åtanke, och inte besökarna.

    De sajter jag har testat verkar jag ha svårare att slå korv.se typ av sajter om jag har en godkorv.se typ av sajt själv, men det har ju förstås med mycket annat att göra också...

  2. #2
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    korv.seär helt klart bäst. Kort, klart och direkt.

  3. #3
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    Mjo, men det var ju inte frågan...

    Vad är er uppfattning om att sätta ett eller ett par extra tecken efter ett nyckelord om nyckelordet i sig är upptaget?

  4. #4
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Jag tycker att det funkar bra, i alla fall på lite längre sikt, men jag tycker inte att man ska låta bli att tänka på besökarna också.

    Bäst blir det väl med färre tecken, gärna i slutet eftersom Google verkar använda en ordstemming som bygger på att ta bort ändelser på upp till tre tecken:
    korven.se korvarna.se korvanna.se korvar.se korvos.se korvens.se

    Men justa värdeord är väl aldrig fel heller:
    godkorv.se smalkorv.se finkorv.se korvgubben.se korvgumman.se...

  5. #5
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    Intressant. Kände inte till det angående Googles kapande...

    För en liten nischsajt med AdSense kan det alltså fungera bra med korven.se - annars verkar trenden gå mer åt att bygga ett eget varumärke. Bland 20 sajter som heter något med korv syns man ju mer om man reggar pölsemannen.se.

  6. #6
    Mattiass avatar
    Mattias Mattias är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    46
    Inte för att jag för in så mycket vett i detta fall men..
    Du har ju alltid korv på google som bra exempel, första plats är solnakorv

  7. #7
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    Mm, och andra plats "lithells". Det finns varken K, O, R eller V i det ordet.

  8. #8
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Nej, men det är välkända varumärken med många länkar.

    Dock. Jag misstänker att man med ett bra länkarbete skulle kunna knuffa in en nyckelordsnamngiven domän där uppe relativt snabbt.

    Nikke

  9. #9
    stereodees avatar
    stereodee stereodee är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    8
    Jag tror inte delsträngar i en domän spelar någon roll för placeringen. Söker man på t ex olnakorv så hittar google ingenting. Det skulle vara alldeles för krävande att utföra sådana fulltextsökningar. Däremot visar google delsträngar i fetstil i serpen, men det är bara en visuell effekt. Detta ska inte jämföras med att ha sökord-annatsökord.tld. Här ser google två olika ord.

  10. #10
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Välkommen till forumet Stereodee.

    Glöm injte att Google ännu inte har kunnat identifiera ordet olnakorv ännu. Ordet står helt enkelt inte på någon sidan ännu (förutom på den här). Och då lönar det sig inte att leta efter det i domäner.

    Men beviset säger ändå något om urlarnas viktighet. Här skulle man faktiskt behöva göra lite tester...

    Men vi ska heller inte underskatta att den visuella och psykologiska effekten. Ett fetstilsmarkerat namn (title) tillsammans med en fetstilsmarkerad domän kan göra susen för ögat fungera som pekarmagnet.

  11. #11
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Jag har en liten teori;

    Google har troligen ett system med klasser (buckets) eller ett matrissystem (LSI) för att separera nischer. För varje nisch har de troligen beräknat tf-idf-värden för varje term/dokument. Därför, om man använder <ord><keyword>.tld så beror rankingen på termen <keyword> (delvis) på hur frekvent förekommande <ord> är i den aktuella nischen.

    Dvs, är det ett vanligt förekommande ord (stoppord, generellt ord) kommer mindre vikt att läggas vid det. Är det ett helt unikt ord som du har hittat på, eller något ovanligt så kommer det att förorena din träffrelevans. Ett unikt ord får lågt idf-värde eftersom det har en låg termfrekvens i förhållande till det totala antalet dokument i nischen.

    Varför? Google använder med största sannolikhet någon form av vektormodell för sina sökningar och alla termer som inte har med nyckelfrasen att göra kommer att leda till att vinkeln mellan vektorerna blir större. (Vektormodellen är inte så bra förklarad på wikipedia, men bygger i princip på att varje ord representeras av en dimension i ett vektorsystem och att varje dokument då blir en vektor (en vikt för varje dimension), när en fråga görs skapas en vektor för sökfrågan som jämförs med alla dokuments vektorer. Vikten (längden) på varje vektor bestäms av tf-idf.

    PS. Google kan se att "olnakorv" är två ord om du tex använder <title>olna korv</title> och en sökning sedan görs på det. Använder tom tillräckligt många förkortningen "ok" för att hänvisa till din sida så kommer google att förstå att "ok" är samma sak som "olna korv". LSI all the way baby.
    Senast redigerat av Hjalmar den 2006-05-07 klockan 12:45.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Till Maccke och andra ang köp, sälj eller byt
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 09:21
  2. Sitewide länkar - Spam eller toppen?
    Av Gustav i forum Länkbygge
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-11-27, 15:56
  3. Översättning av sajt, ny domän eller samma?
    Av Niklas i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 22:21
  4. Bindestreck eller inte?
    Av Pablo i forum Domänen
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 08:38
  5. Sex och samlevnad eller mjuk erotik
    Av Gustav i forum Länkbyten
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-01, 11:06