Resultat 1 till 5 av 5

Nybörjarfråga

  1. #1
    magnusds avatar
    magnusd magnusd är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    8
    Hej Alla
    Sticker ut hakan lite nu när jag talar om hur lite jag kan om optimering
    Om detta nu är en ständigt återkommande fråga, som jag borde hitta svaret på, ber jag om ursäkt och hoppas ni hänvisar mig till rätt tråd.

    Frågan är hur indexeringen fungerar när man kör alla sidor i en frame på indexsidan? Om jag gör en sitemap pekar ju länkarna direkt på sidorna. Jag vill ju egentligen bara att indexsidan ska indexeras, ej de övriga eftersom jag inte vill ha trafik direkt till dessa. Hur gör man?

    Förmodar att detta är en osedvanligt korkad fråga, men hoppas ni har överseende.

    Hälsningar
    Magnus D
    [url bortmodererad]
    Senast redigerat av whyld den 2007-05-09 klockan 13:23. Anledning: URL bortmodererad enligt forumets regler

  2. #2
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Hej Magnus,
    Välkommen till forumet!

    Tog bort URL till din sida enligt forumets regler.

    Bästa sättet att hindra sidor från att indexeras är att använda sig av robots.txt:

    Robots Exclusion

    samt kan du använda dig av meta-taggar:
    HTML Author's Guide to the Robots META tag

  3. #3
    Joel Falcks avatar
    Joel Falck Joel Falck är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    47
    Först och främst - ramar är inte att rekommendera. Är de absolut nödvändiga ur en praktisk eller layoutmässig synvinkel, försök att lösa det med css (fixed positioning) , ssi (inkludera filer på serversidan och presentera som en html-fil) eller något i stil med det.

    Precis som tidigare nämnt kan du använda robots.txt eller meta-taggar till att utesluta sidorna ur sökindexen, men är det verkligen att föredra? Trafik är väl alltid bra..

    Du kan försöka leta upp (jag vet att det finns) script som känner av om en sida laddas i ett frameset eller inte och i det senare fallet ordna så att det blir så.

    I en sitemap kan du ju alltid sätt rel="nofollow på länkarna. Jag skulle aldrig göra det, men om du absolut vill finns alltid möjligheten.

  4. #4
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av magnusd
    Hej Alla

    Frågan är hur indexeringen fungerar när man kör alla sidor i en frame på indexsidan? Om jag gör en sitemap pekar ju länkarna direkt på sidorna. Jag vill ju egentligen bara att indexsidan ska indexeras, ej de övriga eftersom jag inte vill ha trafik direkt till dessa. Hur gör man?
    Varför vill du inte att alla sidor skall indexeras? Ju färre sidor Google indexerar ju "sämre" är siten, eftersom innehåll är något som skattas mycket högt av Google. Ju mer ju bättre kan man säga. Så om du _absolut_absolut_absolut vill behålla framesetet så tycker jag att du skall lägga till en intärn länkstruktur på alla sidor så att Google hittar alla sidor oavsett var robotarna går in på siten. Men det bästa är att helt skippa framesetet. Det finns ingen egentlig anledning att använda den tekniken.

    Förmodar att detta är en osedvanligt korkad fråga, men hoppas ni har överseende.
    Nej, den är inte ett dugg korkad!

  5. #5
    ställans avatar
    ställan ställan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    114
    Citat Ursprungligen postat av Jolla00
    Du kan försöka leta upp (jag vet att det finns) script som känner av om en sida laddas i ett frameset eller inte och i det senare fallet ordna så att det blir så.
    Om man använder javascript till detta bör man även fixa så att man kommer till den sidan man klickat på i serpen. Dvs om man klickar på kontakta oss i serpen är det den sidan som ska visas i framesetet, inte mainsidan i framesetet.

    Blir ju lite cloaking av det hela annars om man klickar på kontakta oss och användaren ser mainsidan.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)