Jag har drygt 50 stadsportaler. Webbplatserna ligger på egna domäner i stil med www.mitt[stad].se men har alla samma ip-adress. Alla portalerna ligger i dagsläget alltså på en enda maskin och koden för alla portalerna är densamma (t o m en enda installation). Varje portal har en om-sida där länkar finns till alla de övriga portalerna.

I början var jag rädd att det skulle bli problematiskt hos G med det myckna länkandet mellan domäner på samma ip. Det verkade dock gå fort (mindre än ett halvår) att få upp nästan alla portalerna till PR4 och ett par stycken till PR5. Detta trots att väldigt lite inlänkar finns i övrigt. Vid den senaste PR-uppdateringen sjönk dock ca 10 PR4 till PR3 vilket jag ju inte gillade.

Förutom att jag naturligtvis måste öka inlänkningen till alla femtio webbplatserna (vilket går lite långsamt) kan det bli framtida problem med det sätt jag byggt detta med mycket länkar mellan alla portaler?

Hur jobbar man bäst med att sprida länkar till ett så stort antal webbplatser? Jag har börjat skapa widgets för t ex väder som bloggar kan länka in för sin stad osv men har inte marknadsfört det. Kan det vara en bra väg?

Eller borde jag främst leta efter webbplatser med lämpligt geografiskt orienterat innehåll och försöka få in länkar till de olika webbplatserna adsense-style?