Resultat 1 till 5 av 5

Sitemap och Google sitemap.

  1. #1
    magnusds avatar
    magnusd magnusd är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    8
    Hej Alla
    Jag hoppas ni står ut med en lite dum fråga, men jag sticker än en gång ut hakan och bevisar min okunnighet

    Om jag på min webbplats har externa länkar, dels till produktsidor och dels "länkbyten", ska dessa finnas med i min webbplatskarta och i min "Google Sitemap" eller ska jag enbart ta med mina egna länkar som finns på min egen webbplats?

    Hälsningar
    Magnus Danielsson

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av magnusd
    eller ska jag enbart ta med mina egna länkar som finns på min egen webbplats?
    Ja!

    P.g.a. allt missbruk tycks det mig att sajter numera kan gå ner i ranking på att ha sidor, oavsett om det strikt är en "sitemap" eller inte, på att ha utlänkar på sidorsom i övrigt innehåller till största delen interna länkar.

    Egentligen udda genom att en sitemap är för användaren och att utlänken i princip inte är dold utan snarare tvärtom. Men det är som nästan allt annat i Googles kvalitetsfilter. Stordrift hos SEO-leverantörer ledde till missbruk och oseriösa lösningar som krävde kvalitetsfiltrering som tråkigt nog straffar också seriösa webbplatser.

  3. #3
    Rockys avatar
    Rocky Rocky är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    58
    En sitemap skapar man för att sökmotorerna enkelt ska hitta alla sidor på en webbplats. Därför är det bara de interna sidorna som ska finnas med på din vanliga sitemap och i din Google sitemap.

  4. #4
    magnusds avatar
    magnusd magnusd är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    8
    Jag köper vad ni säjer men visst är det väl lite märkligt? Sitemapen åtminstone, borde ju kunna innehålla alla länkar en sida innehåler. Att Googles XML-sitemap bara är till för att serva roboten kan jag förstå.
    Eftersom jag på min nya site som håller på att byggas använder frames, måste jag ju ha en bra sitemap för att ha en chans att indexera andra sidor än index-sidan. Från början (Ställde en fråga tidigare om det) ville jag BARA ha index-sidan indexerad, men förstod ganska snabbt att det var helt fel.

    Hälsningar
    Magnus

  5. #5
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Som grund bör man alltid utgå ifrån att länkar ska ligga på sin "givna plats".
    När man har externa länkar på sin sajt och man länkar externt på "rätt sätt" så återfinns länkarna där de tillför något (definitionen på på detta kan vara ganska vag).

    Skapar du en sitemap för din sajt så har fyller den en avsedd funktion - den hjälpar besökaren att hitta på din sajt.
    Läggar du de externa länkarna i denna sitemap är läkarna plötsligt tagna ur sitt kontext - de fyller ingen i sammanhanget given funktion och besökarna kan bli mer förvirrad, än innan de kom till sitemapen för att få hjälp med att hitta (vilket en sitemap oftast används till -hitta på sajten, inte hitta ut från sajten).

    Man kan ju tänka sig att man tydligt visar beökaren vilka länkar som är externa, dock är de fortfarande tagna ur sitt kontext.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Jotspot + Google = Sant
    Av hans99 i forum Nyheter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-06-15, 08:38
  2. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 03:25
  4. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 01:08
  5. När använder google meta-description?
    Av vajpero i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-25, 18:02