Resultat 1 till 7 av 7

Scriptade sidor (PHP, ASP)

  1. #1
    magnusds avatar
    magnusd magnusd är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    8
    Hej
    fler frågor.... Hoppas det är OK.
    1. Hur hanterar sökrobotarna annat än html, t.ex. PHP. Fördelar, nackdelar?

    2. Om jag ser till att min länk finns på hundra olika siter, allt från bloggar till forum, då har jag fått lära mig att min egen ranking ska stiga. Men om jag gör så, inträffar ju bara det att jag på en sökning bara får upp alla siter där jag har min länk. Inte min egen site.
    Har jag missförstått eller gjort fel?

    Hälsningar från en tjatig nybörjare
    Magnus

  2. #2
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    1. Robotar har inga egentliga åsikter om filtyper, PHP, ASP, HTML etc funkar lika bra, så länge webservern skickar ut HTML-kod så är Google lycklig.

    2. Vad söker du på när du får upp siterna?

  3. #3
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Alla serverspråk som PHP eller ASP exekveras på servern och inget i den koden syns någonsin för klienten (i det här fallet roboten). Spelar således ingen roll.

  4. #4
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Citat Ursprungligen postat av Daniel
    Alla serverspråk som PHP eller ASP exekveras på servern och inget i den koden syns någonsin för klienten (i det här fallet roboten). Spelar således ingen roll.
    Sant att de inte kan se asp eller php kod. Men Google mfl sökspindlar kan se filextensionen. Men det i in tur har, precis som webguide säger, ingen betydelse. Dessutom är det väl snart mer regel än undantag att man skriver oom sina urler på ett mer sökmotorvänligt sätt, vilket gör att man inte kan se filextensionen.

  5. #5
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Sant att de inte kan se asp eller php kod. Men Google mfl sökspindlar kan se filextensionen. Men det i in tur har, precis som webguide säger, ingen betydelse. Dessutom är det väl snart mer regel än undantag att man skriver oom sina urler på ett mer sökmotorvänligt sätt, vilket gör att man inte kan se filextensionen.
    Jo det har du ju rätt i men filändelsen är egentligen bara ett namn som i sin tur talar om för servern hur den ska se på filen. Man kan lika gärna skiva sin PHP kode i en fil som man döper till fil.RUQ bara man säger åt servern att RUQ ska behandlas enligt samma principer som PHP vanligtvis gör.

  6. #6
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Jag brukar modrewrita en hel del av mina sidor till .html, bara för "att".

    En .html är generellt sätt handskriven, en php eller asp är databasgenererad. Nu tror jag inte att det spelar nån roll, men många users som kommer via serps tex litar nog hellre på gamla "hederliga html" än på någon mystisk url.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  7. #7
    PA Ulanders avatar
    PA Ulander PA Ulander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm, Älvjsö
    Inlägg
    21
    Som svar på 2:an så är ett tips att du har det sökord som du vill att din sida ska bli hittad med som ankartext i länken.

    Alltså, om du vill åstadkomma att din sida ska stiga i serpen på sökordet "päronglass" så ska du se till att de länkar som pekar mot din sida innehåller ordet päronglass.

    Variera lite för bästa effekt. Typ, mumsig päronglass, päronglass i säffle, billig och god päronglass , snabba leveranser av päronglass osv..

    Mvh pa

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)