Resultat 1 till 5 av 5

Att bygga varumärke

  1. #1
    Henriks avatar
    Henrik Henrik är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    14
    Det här ämnet är kanske på gränset till relevant här, men jag slänger ut det så får vi se

    Ponera att man är på väg att starta en internettjänst som exempelvis hjälper företag att sammanställa enkätundersökningar, undersökningarna ifylls via webbsidan. Tjänsten är främst avsedd för Europa och USA.


    Om man inte ser detta ur ett sökmotorsperspektiv utan ur ett användarperspektiv, vad är egentligen bäst:

    - Att starta ett helt nytt företagsnamn (ex. encore24), och bygga en sida för alla språk, första sidan är på engelska och de kan senare välja språk. Eller:
    - Att registrera olika domäner för respektive land, exempelvis
    www. enkater. se (för svenskar)
    www. questionnaire. com (usa/england) o.s.v

    Skall man bygga ett starkt internationellt varumärke så borde det ju vara bättre att jobba med ett företagsnamn (encore24). Samtidigt känner jag att credden från svenska företagare ökar om de direkt kommer till en svensk site och att de redan i URL:en märker vad tjänsten handlar om, samt att den är riktad mot deras marknad.

    Självklart kan man ju regga företagsnamnet i .se .fi o.s.v men då är det svårare att skapa ett företagsnamn som inkluderar något som berättar om den huvudsakliga tjänsten. Troligen måste man välja något som inte är lika specifikt. Det är inte så tilltalande att regga www. questionnaire. se

    Hur funderar ni? En domän som är företagsbaserad eller en domän som är tjänstebaserad?

    Hoppas att ni förstår vad jag menar. Det blev en lite halvflummig tråd, men filosofera gärna vidare

    /Henrik

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Knivig fråga.

    Det finns flera aspekter att ta hänsyn till. För det första tror jag att det är bättre för varumärket internatiellt om man har samma över hela världen. Man kan ju fortfarande ha en domän per land (encore24.com, encore24.se osv...)

    För det andra påverkar företagsnamnet mer än vad själva domännamnet gör sett ur sökmotoroptimeringsperspektiv. Om företagsnamnet innehåller det viktigaste sökordet kommer alla länkar från kataloger i likhet med KTHNOC (gamla sunet) att innehålla det ordet, och ge en boost i SERP'en på just det ordet.

    Tittar man framåt tror jag att förtroendet för domännamn med nyckelord.se kommer att minska, i takt med att alla MFA (Made For Adsense) siter byggs upp på detta sätt. Men det är min högst personliga gissning.

  3. #3
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Jag sticker ut hakan och tycker att det inte finns något som hindrar dig från att göra båda.

    Tror inte det är särskilt lämpligt att försöka få alla att hitta en engelsk startsida för att sen gå vidare till olika språk dock, svårare att få en engelsk sida att hamna bra till i svenska serpen t ex.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  4. #4
    Henriks avatar
    Henrik Henrik är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Tittar man framåt tror jag att förtroendet för domännamn med nyckelord.se kommer att minska, i takt med att alla MFA (Made For Adsense) siter byggs upp på detta sätt. Men det är min högst personliga gissning.
    Jag tänker egentligen främst ur ett användarperspektiv och inte så mycket ur ett sökmotorsperspektiv (trots att det är vad forumet handlar om

    Vilken typ av sida vill ett svenskt eller finskt företag komma till? Hur mycket betyder det för dem att URL:en säger något om tjänsten? (läs: hur mycket snabbare kan man förmedla vad vi gör). Man måste ju fånga deras intresse så snabbt som bara möjligt, varför inte börja redan i URL:en? Handlar den huvudsakliga tjänsten om enkäter, varför inte inkludera det.

    /Henrik

  5. #5
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Då skulle jag säga att det är en domän med företagsnamn du bör satsa på. Jag tror inte många tittar eller reagerar på om nyckelordet som står i domänamnet.

    Ett kort domännamn som bygger på ditt varumärke eller föetagsnamn är at föredra för ditt ändamål. När kunderna kännar till dig vill de skriva in det korta namnet i webbläsaren.
    Söker de på Google går de in på din sida oavsett om nyckelordet finns i domännamnet eller inte.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hur bygga sitemap till stor webbshop?
    Av freakalis i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 03:53
  2. Måste jag bygga en egen spindel?
    Av Nikke Lindqvist i forum SEO-verktyg
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 13:38
  3. Bygga om intärn länkstruktur.
    Av Sneaky i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-17, 20:25