Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 41

Hårdare moderering

  1. #1
    Gustafs avatar
    Gustaf Gustaf är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    localhost
    Inlägg
    135
    Detta inlägg riktar sig främst till Jim, men även andra mods.

    På senare tid har forumet fått ganska många nya medlemmar, vilket säkert är bra. Ett problem med dessa är att brusnivåerna har gått upp, vilket väl också är normalt. En hel del personer med 3 inlägg skriver "jag förstår inte .... blah blah " och även om detta är irriterande så är det naturligt.

    Jims ide om en "Börja här"-guide verkar i detta sammanhang bra.

    Men det störe problemet som jag ser det är att det finns en grupp medlemmar som floodar forumet med poster som inte tillför något i seo-kunskap. Det finns medlemmar som har över 1000 poster som i princip inte skriver annat än gnäll och trams.

    Jag har sedan en tid slutat läsa forumet då jag märkt att även andra kompetenta personer slutat posta här. Det är tråkigt, då forumet var väldigt bra ett tag.

    Jag hoppas att modsen tar sig en funderare och börjar använda de verktyg som står till buds, dvs varna och banna folk, radera flood och flytta mycket fler trådar till offtop.

    just my 2 cents

  2. #2
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Jag lyssnar. Det är mycket att göra och stressigt utav tusan just nu i världen utanför SEO-forum.

    Men visst kan vi bli hårdare, och det bästa vore om alla användare utnyttjar anmälningsfunktionerna så fort man ser något tveksamt.

  3. #3
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag lyssnar även jag, och sitter i samma båt som Nikke. Väldigt mycket att göra just nu.

    Sedan har vi ju faktiskt utökat mod styrkan med whyld på senaste tiden.

    Som Nikke säger. Hjälp oss gärna genom att anmäla.

    Vi kanske borde snacka ihop oss lite mer och se över ansvarsområden en del?

  4. #4
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Det är svårt att förbjuda den typen av inlägg. Personligen är jag all för iq-test och arbetsprover vid inträde. Att sitta och ta bort inlägg som är av typen "jag håller med" är ju både meningslöst och jobbigt. Finns flera kända världsledare som har försökt sig på att lösa det problemet "irl" ..

    Folk är idioter, get used to it (inte sagt att jag håller med om att de återkommande postarna här på forumet är det, men för eller senare kommer de ju att dyka upp). Tänk också på att ingen är perfekt

    Vill man ha kvalitativt content så är det ju enklare att läsa *shrug* bloggar, de flesta forum tenderar att urarta till chatt för eller senare, det handlar väl mest om att förskjuta det oundvikliga så länge det går.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag tycker det är utmärkt att fler nybörjarfrågor. Visar att SEO sprids ut till något som webbsidor själva börjar arbeta med själva snarare än något tämligen i alla fall teoretiskt enkelt som mystifieras. Resultatet av det tror jag blir mindre oseriös SEO, färre automatiserad leverantörs-SEO och en ökad medvetenhet om vad man länkar till.

    En större bredd i forumet där det bidrar med något positivt till webbsajter i allmänhet liksom de som söker information tror jag också kan ge en del andra positiva effekter på forumet som t.ex. att det börjar passera PR.

  6. #6
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Nybörjarfrågor ska vi inte vara rädda för. Jag personligen tycker att det är en av de största fördelarna med SEO-Forum. Jag brukar rekommendera de som köper SEO tjänster (såväl av oss som av andra) att vända sig till deta forum för att läsa på inom ämnet.

    Det jag skulle vilja få bättring på är alla onödiga kommentarer som inte innehåller något av värde inom ämnet.

  7. #7
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Vem av hans99 och Jim W är det du syftar på i ditt inlägg föresten Gustav? Det är bara två användare här på forumet som har postcount över 1000.

    Personligen är jag rätt trött på det slitna argumentet, jag har sjukt mkt posts på WN och visst, det har varit en del one-liners. Alla älskar mig inte heller, fast dem som hatar mig mest är idioterna som kommer till WN och tror att det är gratissupport från det stora INTERNET som alla forum handlar om. Att forumen är till för att de skall kunna ställa korkade frågor som har blivit besvarade 100 ggr tidigare. Jag har försökt hålla käft här på seo-forum och ge fan i att kommentera saker som är "under mig", och det funkar väl, men det är ingen långsiktig strategi för att jag skall fortsätta läsa.

    Roligast just nu är bloggar och framförallt då min egen där jag kan diskutera på en hyfsad nivå med mina läsare i kommentarerna. Där kan jag ju själv skriva om deras inlägg ifall det framgår att deras iq är < 80. Sjukt praktiskt.

    Jag är ingen speciell människa på något sätt, men den här branschen drar till sig mycket knäppgökar och lyckosökare, så är det bara. Se bara på de senaste vändningarna här med urban och getupdated - i vilken annan bransch händer sådant?

    Edit: ändrade Per -> Gustav.
    Senast redigerat av Hjalmar den 2007-05-11 klockan 19:21.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  8. #8
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Jag är ingen speciell människa på något sätt, men den här branschen drar till sig mycket knäppgökar och lyckosökare, så är det bara. Se bara på de senaste vändningarna här med urban och getupdated - i vilken annan bransch händer sådant?
    I de flesta branscher skulle jag vilja påstå

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    I de flesta branscher skulle jag vilja påstå
    Det är så här i alla branscher som byggs upp känner jag. Särskilt i stadiet "balans" byggs och man går från ett stadium av mer buckanjär till tydliga strukturer.

    Där är SEO kanske nu. Och där är det viktigt att tror jag att försöka hitta "paradoxensmitt": Där SEO som leverantörstjänst hittar en god balans med övriga aktörer och visa versa. Där man gynnar varandra.

  10. #10
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Vem av hans99 och Jim W är det du syftar på i ditt inlägg föresten Per?
    Jag antar att du menar Gustaf och inte mig eller Per_R
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  11. #11
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  12. #12
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av ponting
    Forum för Seo proffs eller den vanliga webbmastern??
    Eller både och. Där också SEO proffs kan dela kunskap för att få affärer.

  13. #13
    Sundream Estates avatar
    Sundream Estate Sundream Estate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Marbella, Spanien
    Inlägg
    170
    Gustav -

    Men det störe problemet som jag ser det är att det finns en grupp medlemmar som floodar forumet med poster som inte tillför något i seo-kunskap. Det finns medlemmar som har över 1000 poster som i princip inte skriver annat än gnäll och trams.
    Skrivet ett rakt mail till nogon av modsen om vem/vilka du ar missnojd med och jag hoppas att dom tar sitt ansvar och ser over problem.

    // Lennart

  14. #14
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Alla älskar mig inte heller, fast dem som hatar mig mest är idioterna som kommer till WN och tror att det är gratissupport från det stora INTERNET alla forum handlar om. Att forumen är till för att de skall kunna ställa korkade frågor som har blivit besvarade 100 ggr tidigare.
    Det är lite klurigt. Som sagt så kan nybörjarfrågor vara intressanta ibland. Men det är också lite väl vanligt att nya besökare bara ställer frågan "Vad ska jag göra på min sajt" utan att vara mer specifika. Håller med Hjalmar om det (Fast lite snällare uttryckt )

    Vi borde kanske formulera ett standardsvar för dessa frågor som hänvisar dessa till nybörjarguiderna direkt. Som Hjalmar säger, det vore trist om forumet urartade till gratissupport för någon som inte ens orkar läsa lite och försöka börja på egen hand.

  15. #15
    John Ivarssons avatar
    John Ivarsson John Ivarsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    147
    Ett alternativ för att sortera bättre kan ju vara att skapa nya forumskategorier. vad sägs om:

    nybörjarfrågor
    avanceradefrågor

    ?

  16. #16
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Har sett tråden, har mycket med jobb nu.

    Återkommer till tråden i helgen eller på tisdag.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  17. #17
    Andreazzs avatar
    Andreazz Andreazz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    61
    Ja, såna som jag kanske inte skriver varje dag och vi kan inte så mycket, men jag läser varje dag och lär mig en massa.

    Jag har snärtat in några saker i Offtopic-delen och ställt några frågor i övriga forumet, men det kanske jag ska sluta med då?

    Detta är nog sista gången jag skriver något här, då jag ej är tillräckligt insatt i SEO.

    Ha det så bra alla!

  18. #18
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Som jag ser det så är det såhär;
    a) Man har ett forum om seo. Alla är välkomna.
    b) Man har ett forum för seo-folk. Enbart professionella är välkomna att posta, resten får read-only tills de har bevisat sin kunskap (eller blir inbjudna).

    Anledningen till att seo-forum.se var så bra från början är nog just för att man blev inbjuden eller lockades hit på grund av att man är professionell och försökte finna sina peers. Nu börjar det trilla in lite random folk som har hittat sidan på nåt annat forum eller via google. Det är samma folk som inte riktigt kan netiquetten, hur man ställer bra frågor eller vart man söker efter information ordentligt. (De har kanske inte ens varit med de senaste fem åren och ställer frågor om pagerank, ve och fasa).

    Hursomhelst, jag tror att det är kört för seo-forum.se som det var en gång i tiden. Det funkar inte ha ett hemligt forum, för ingen av oss (er..) proffs vill dela med sig av de riktigt fina upptäckterna ändå. Det är motsägelsefullt. Hemligt/låst forum blir således bara en klubb för inbördes beundran (som vip-delen på wn, som väl var tänkt som nåt sånt, men aldrig tog sig - jag är inte inbjuden ).

    Jag kan tänka mig att ett forum dit man bjuder in sveriges 100 mest tongivande frilansare inom webb, ehandel och seo kan ha en framtid som lite halvhäftig klubb där man kan diskutera vad för bil man har köpt för sin senaste sajtförsäljning, men knappast som vibrerande community, just pga konkurrensfaktorn (och nej, det här är ingen ide du 18-åriga lycko-sökare kan genomföra med två frontpage-content-sidor i bakfickan). Låt oss säga att om Kalmaru, Wackå, eller Torstensson skickade ut ett par hundra inbjudningar runtomkring så kanske det skulle bli lite liv i luckan, men then again.. vart leder det?
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  19. #19
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Svårt att hitta en lagom nivå på moderering, är den för hård skrämmer den bort användare men för lös drar ner forumets nivå. På ett annat forum som jag besöker dagligen är man ganska hård på trådar som redan varit uppe och låser dessa med kommentaren använd sökfunktionen vilket fungerar bra.

    Jag tycker detta forum är väldigt bra men ibland kan det kännas oöverskådligt eftersom det finns så väldigt många olika kategorier. Jag tror att detta i viss mån kan leda till onödiga postningar för nya medlemmar - man vet inte vad man ska söka efter och det finns för många kategorier att läsa genom så det startas en ny tråd med frågan i stället. Vi är trots allt inte så många medlemmar, ej heller postningar, så en del kategorier kanske skulle gå att slå ihop? Bara en tanke.

    John Ivarsson föreslog nya kategorier Nybörjarfrågor samt avancerade frågor vilket jag tror är bra. Jag tror på att lära sig genom att lära ut och skulle gärna svara på nybörjarfrågor i den mån jag kan. Allt eftersom vanliga frågor (PR, Phpld, modrewrite etc.) fått en egen tråd kan man hänvisa till sökfunktionen vid nya förfrågningar.

    Jag lär mig sjukt mycket genom det här forumet och det skulle vara en stor förlust om nivån sjönk, har sett det på andra forum där det till slut endast ställs frågor men ingen orkar svara.

  20. #20
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av Andreazz
    Ja, såna som jag kanske inte skriver varje dag och vi kan inte så mycket, men jag läser varje dag och lär mig en massa.

    Jag har snärtat in några saker i Offtopic-delen och ställt några frågor i övriga forumet, men det kanske jag ska sluta med då?

    Detta är nog sista gången jag skriver något här, då jag ej är tillräckligt insatt i SEO.

    Ha det så bra alla!
    Men Andreazz... Du ska inte känna dig så träffad. Har läst igenom dina frågor och tycker inte alls att de är så dumma. Det som åsyftas är mer frågor i stil med denna.

  21. #21
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Detta forum är till för alla som vill lära sig och diskutera SEO: nybörjare, de som kan ämnet bra, SEO-proffs och till och med kunder. Det är öppet för alla.

    Syfte med forumet:
    • Lära ut SEO.
    • Hjälpa nya personer i ämnet om SEO genom att svara deras frågor.
    • Ge SEO jobb till de som jobbar inom SEO.
    • Knyta kontakter och samarbete mellan SEOs i Sverige.
    • Utväxla kunskap och observationer om SEO.
    Ovan citat är taget ur Regler för forumet, läs innan du postar, vilket jag tolkar som forumets grundidé.

    Att förbjuda eller minimera antalet nybörjarfrågor frångår gundidén, blir svårare ju fler nya medlemmar som kommer till forumet och kan hämma forumet och dess medlemmars fortsatta utveckling.

    Många nybörjarfrågor må vara uttjatade och uppfattas som brus av de som är insatta eller som varit aktiva på forumet ett tag. Dock kan man inte komma ifrån dessa utan att beröva forumet en framtida positiv utveckling.
    Jag får instämma med Hjalmar om att "det är svårt att förbjuda den typen av inlägg".

    Nybörjarfrågor tenderar även i många fall leda till diskussioner. Dels för att det många gånger inte finns ett entydigt svar och dels för att sökmotoroptimering i naturen är en väldigt dynamisk branch.
    En del tar svaren på olika SEO-frågor för given fastän det i själva verket många gånger råder delade meningar. Dessa frågor, svaren och de följande diskussionerna leder till en ständig stimulans vilket medför att de med intresse för SEO, får tänka över problematiken och i vissa fall utveckla sin kunskap ytterligare.

    Citat Ursprungligen postat av Gustaf
    Men det störe problemet som jag ser det är att det finns en grupp medlemmar som floodar forumet med poster som inte tillför något i seo-kunskap. Det finns medlemmar som har över 1000 poster som i princip inte skriver annat än gnäll och trams.
    Jag får instämma med Nikke gällande att anmälningsfunktionen bör användas så fort man ser ett inlägg som bryter mot reglerna.

    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Vi kanske borde snacka ihop oss lite mer och se över ansvarsområden en del?
    En svårighet är ju också att förbjuda alla inlägg som inte har med SEO att göra. Ett forum är trots allt ett ställa där folk möts av sociala skäl - för att ta del av del av kollektiv kunskap som förmedlas genom ett socialt deltagande. Personer som är aktiva på ett forum brukar både vara socialt aktiva samt ha kompetens inom ett visst område. Att enbart hålla inläggen i ett forum till områdeskompetens blir såleds svårt om man utgår från att personer att det är socialt aktiva personer som är medlemmar.

    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Som jag ser det så är det såhär;
    a) Man har ett forum om seo. Alla är välkomna.
    b) Man har ett forum för seo-folk. Enbart professionella är välkomna att posta, resten får read-only tills de har bevisat sin kunskap (eller blir inbjudna).
    /.../
    Det funkar inte ha ett hemligt forum, för ingen av oss (er..) proffs vill dela med sig av de riktigt fina upptäckterna ändå. Det är motsägelsefullt.
    Som Hjalmar säger så fungerar det inte med att enbart ha ett forum för SEo-proffs. Många aktiva deltagare, som även bidrar med mycket intressanta SEO-observationer, här på SEO-Forum är personer om inte jobbar aktivt med SEO och som alla varit nybörjare.
    Jag tror även likt Hjalmar att det finns en viss problematik med att t ex enbart SEO-proffs umgås och diskuterar - som konkurrenter kan det vara intressant att diskutera, men vill man verkligen dela med sig av ny kunskap som fungerar bra vid sökmotoroptimering? Detta forum skulle enbart ha ett egenskapen av ett socialt forum (träffa likasinnande) och inte ett forum för kompetens.
    Samtidigt skulle forumet för nybörjare bli lidande då de som är insatt i SEO hänger på det andra forumet. Inget av forumen skulle därmed var av någon större betydelse för SEO-branschen som bransch - Något som faktiskt SEO-Forum kan stoltsera med.

    Citat Ursprungligen postat av Waldo
    Svårt att hitta en lagom nivå på moderering, är den för hård skrämmer den bort användare men för lös drar ner forumets nivå. På ett annat forum som jag besöker dagligen är man ganska hård på trådar som redan varit uppe och låser dessa med kommentaren använd sökfunktionen vilket fungerar bra.
    Instämmer med att det kan vara svårt att "hitta en lagom nivå på moderering".
    Att låsa trådar och hänvisa till sökfunktionen tycker jag själv är något som inte fungerar bra. Håller man en tråd öppen så har iallafall någon annan möjligheten att svara.
    Att hänvisa till sökfunktionen bidrar till att dra ner ett forums rykte och skrämma bort nybörjare. I många fall är sökfunktionen tyvärr inte är tillräcklig och man tvingas många gånger att gå igenom minst ett till två dussintal trådar. Detta kan även bero på att de som starta tråden använder en felaktig eller otalande rubrik.
    för att sökfunktionen ska fungera bättre på forum bör man på ett tydligt sätt uppmana till en beskrivande rubrik.


    Fortsätt gärna komma med kritik, förslag och diskutera förbättringar...
    Senast redigerat av whyld den 2007-05-12 klockan 19:16.

  22. #22
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av whyld
    Många nybörjarfrågor må vara uttjatade och uppfattas som brus av de som är insatta eller som varit aktiva på forumet ett tag. Dock kan man inte komma ifrån dessa utan att beröva forumet en framtida positiv utveckling.
    En reflektion på det är att information om svaret på en frågeställning kan vara nog så tydlig utan att det nödvändigtvis får någon att avstå från att fråga. Om du inte kan ett område är det naturligt, och sunt, att ifrågasätta om du tolkat information korrekt.

    Att då fråga för att få det tydliggjort ger något konkret även om informationen i sig bara bekräftar det du redan läst.

  23. #23
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Nybörjare eller ej, mycket är redan besvarat. Att man inte är duktig på SEO är sin sak men att inte förstå hur ett forum fungerar är en annan. Men jag läser sällan trådar som jag känner ligger på en för låg nivå.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  24. #24
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av FredrikMH
    Nybörjare eller ej, mycket är redan besvarat. Att man inte är duktig på SEO är sin sak men att inte förstå hur ett forum fungerar är en annan. Men jag läser sällan trådar som jag känner ligger på en för låg nivå.
    Du vill ha trådar som ger dig information som du har nytta av. Man kan ju dock vända på det också och säga att du bör starta trådar som bidrar med information eller efterfrågar sådan information eller diskussion om det.

  25. #25
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Du vill ha trådar som ger dig information som du har nytta av. Man kan ju dock vända på det också och säga att du bör starta trådar som bidrar med information eller efterfrågar sådan information eller diskussion om det.
    Vem vill inte ha trådar som förmedlar matnyttig information som inte känner till? Jag läser forumet för att hjälpa andra och att i hopp snappa upp saker som man tidigare inte visste. Om det väl dyker upp något som ingen har diskuterat tidigare så skapar jag förmodligen en tråd om detta om jag vill diskutera det.

    Det jag menar är att det lätt finns ett samband mellan personer som är nybörjare på SEO och nybörjare på forum. Men så är det på många forum. Folk frågar om hjälp när de kan hitta svaret på några minuter om de söker.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  26. #26
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av FredrikMH
    Det jag menar är att det lätt finns ett samband mellan personer som är nybörjare på SEO och nybörjare på forum. Men så är det på många forum. Folk frågar om hjälp när de kan hitta svaret på några minuter om de söker.
    Några minuter tvivlar på för många av de frågor som kommer. Där tror jag sammanfattande trådar är viktigt.

    De som säljer SEO-tjänst tror jag kan vinna på att skapa sammanfattande trådar över en fråga.

  27. #27
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Brus går att hantera. Tex när jag ser ett aphuvud som avatar så struntar jag helt enkelt i att läsa inlägget, eftersom det aldrig tillför något.

    Likaså filtrerar nog någon en semestrande pajas i solglasögon

    Jag tror att hårdare moderering mest blir pinsamt. Har sett det förr lite här och var på nätet och det har alltid slutat i olika typer av katastrof. Ex: DMOZ och Wikipedia.

    Att många på SEO-forum är tomtar eller "proffs", mer intresserade av personlig uppmärksamhet än att diskutera sakfrågor går inte att ändra på med moderering.

    Ryktessystemet vore kanske en grej att lägga om eller ta bort. Nu får man väl "rykte" av att posta mycket? Vad är det i så fall för självskadebeteende? Ren uppmuntran till brus.

  28. #28
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Kom igen nu, grabbar... Snart behövs det en medlare istället för moderator. Glöm inte det viktigaste, ni vill faktiskt samma sak. Ni/vi vill alla ha ett forum som är vettigt, informativt, kontaktskapande och utan trams. Eller hur? Sen är frågan hur man ska göra för att det ska bli så.

    Fredrik sätter ju lite huvudet på spiken där (eller en av spikarna, för det handlar ju om ett helt bygge) när han påpekar vikten av att förstå hur forumet fungerar. Såväl när det gäller skrivna regler som oskrivna.

    Meningslöst att slåss mot varandra när man har samma mål. Vissa personligheter älskar att sätta sina resonemang på pränt, lika mycket för sin egen skull som för andras. Jag har faktiskt en åsikt som ingen annan verkar ha, nämligen den att det är inte så otroligt mycket action här ändå. Om alla skulle sluta skriva inlägg för att de inte ville uppfattas som korkade, eller för att folk skulle tycka att de blajade för mycket, då skulle detta bli ett tämligen dött forum.

    Sen får man väl inte mer rykte för att man skriver mycket, eller har jag missat något?

    Sakfrågan är i mina ögon: hur uppfostrar vi medlemmar i forumets etik? Hur gör vi för att förmedla samma "nybörjarinformation" till alla som vill ställa frågan "Vad ska jag göra på min sida"?

  29. #29
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    En och annan one-liner som är helt off-topic i skämtsyfte eller liknande tycker jag personligen bara livar upp lite. Jag får hålla i mig varje dag för att inte påpeka hur lik Jim är min svåger från Lund exempelvis (på sin bild i varjefall). Men det är sådana inlägg som gör att vi blir lite personliga.

    Jim är lite som en professor av nåt slag tror jag. Skärpt som få, fokuserar ständigt på sitt arbete, målmedveten, inte särskilt solbränd men med sån där underbart torr humor som bara riktigt smarta personer kan ha. "Om vi har forumträffen här så kan vi sitta bredvid fåren" Det var ju jätteroligt sagt i sammanhanget, men totalt off-topic.

    Hans99 är en extremt rättskaffens kille som klurar mycket och vill se hur saker fungerar in i minsta detalj. Analysera, resonera, diskutera och undersöka. Även han extremt målinriktad.

    Anton är ett sånt där klipskt underbarn som samtidigt är enormt festlig och glad. Han hittar säkert på en hel del bus kan jag tro och kommer nog inte bli stofil i kostym när han bli miljonär heller.

    Seattlegrunge är en skön typ. Mycket humor, och jag får en känsla av att han har ganska mycket i sitt liv som inte kretsar kring datorer.

    Whyld är väldigt snäll, trevlig och rättvis person. När han tar sig för något gör han det på ett bra och seriöst sätt, inget slarv.

    Hjalmar är fokuserad, duktig, lite rastlös och vill ha snabba ryck och mycket action. Det sitter inte fast där precis. Han gillar definitivt inte blaj.

    Och så många fler förstås.... Ingen glömd, men denna postning blir ju lång nog ändå...

    Så, ovanstående behöver förstås inte vara sant - det är bara mina intryck, hoppas ingen tar illa upp. Och dessa intryck har jag ju fått bara genom forumet, och framför allt genom de meningar och instuckna ord som är lite OT. Jag tycker bara det är positivt att folk glider iväg en smula och inte bara skriver som om de författade en forskningsrapport.

    Men det är vad jag tycker... Ni tycker väl att jag är långrandig efter detta jätteinlägg. Men det bjuder jag på - det är lördag!

  30. #30
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Citat Ursprungligen postat av Elvis
    Kom igen nu, grabbar... Snart behövs det en medlare istället för moderator. Glöm inte det viktigaste, ni vill faktiskt samma sak. Ni/vi vill alla ha ett forum som är vettigt, informativt, kontaktskapande och utan trams. Eller hur? Sen är frågan hur man ska göra för att det ska bli så.

    /.../
    Sakfrågan är i mina ögon: hur uppfostrar vi medlemmar i forumets etik? Hur gör
    vi för att förmedla samma "nybörjarinformation" till alla som vill ställa frågan "Vad ska jag göra på min sida"?
    Tack för fingervisningen

    Ja, hur löser man problemet?
    Själv har jag ingen större erfarenhet av att varken driva eller vistas på ett forum.

    Det första jag gör när jag möter sociologiska problem är att sätta mig ner och fundera, leta information på nätet, läsa böcker och forskningsrapporter, göra mina överstrykningar, sammanställa och utvärdera. Detta tar dock tid.

    Så ni med lite mer erfarenhet av forum, har ni några idéer eller erfarenheter om hur vi löser problemet med att hålla forumet vettigt, informativt, kontaktskapande och utan trams? (citat Elvis)

    Finns det lösningar ni tidigare träffat på som ni tyckt fungerat bra eller lösningar som fungerat mindre bra?


    En lite snabb fundering som jag inte hunnit tänka över är t ex att göra hela registrerngsprocessen längre, mer att läsa (hänvisningar till nybörjarguiden, uppmaning till att inte posta vissa frågor mm) och godkänna (minns inte riktigt hur den processen såg ut).
    Något sådant kan ju innebära att de med ett väldigt kortsiktigt intresse för att registrera sig och ställa frågor försvinner på vägen. Förlorar forumet något på detta?

    SEO-Forum har redan fördelen att vara inriktat på ett speciellt område där antagligen många redan gallrats ut då de inte är helt intresserad av SEO.


    Förslag att ta ställning till:
    Citat Ursprungligen postat av John Ivarsson
    Ett alternativ för att sortera bättre kan ju vara att skapa nya forumskategorier. vad sägs om:

    nybörjarfrågor
    avanceradefrågor

    ?
    Fungerar detta?

    Citat Ursprungligen postat av hans99
    ...en särskild sektion där alla kunde skapa trådar men alla kunde inte svara i dem. Detta just för att flytta socialakomponenter i forumet till övriga delar och ha fokus på bra svar. Dessa sektionerna nu när jag följde upp dem på morgonen var väldigt bra gjorda och liknar lite en FAQ nästan.
    Nu ska jag på en upptäcktsfärd i kunskapen om forumens sociologiska skepnad.
    Senast redigerat av whyld den 2007-05-13 klockan 11:04.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)