Resultat 1 till 12 av 12

Vad ska man behöva stå ut med?

  1. #1
    John Ivarssons avatar
    John Ivarsson John Ivarsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    147
    Hej alla,

    Detta är tredje gången jag haft allvarliga problem med domäner och dess äganderätt. De två tidigare gångerna har det ordnat sig mer eller mindre men nu ser det mörkt ut.

    Jag köpta förra året en .com domän.
    Började optimera den fullt ut nu i våras och var på god väg mot mina mål med siten. Vad händer då? Jo domänen löper ut.

    Mitt webbhotell har inte gett mig någon faktura och jag hade ingen koll på att det var dags att förnya årsavgiften. Så nu sitter man här och rullar tummarna menas webbhotellet "ska kolla upp" varför det gått fel och lovat att Enom kommer lämna tillbaka domänen. Men tiden tickar och svar från supporten är inte allt för vanliga..

    Vad ska man egentligen behöva stå ut med?
    Eftersom jag börjat skriva en kort nyhet var och varannan vecka har google vant sig att återkomma och har redan indexerat den "nya" sidan som enbart består av en j*vla massa annonser. Detta lär allvarligt skada trusten för domänen. Frågan är om den kommer tillbaka?
    Finns det något man kan kräva av webbhotellet eller domänleverantören? Man blir ju lite maktlös när man inte kan göra något åt saken själv..

  2. #2
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Tror att det faller under det egna ansvaret är jag rädd.

    Man är alltid skyldig själv att veta när räkningar ska komma och när det ska betalas. Ta bara killen som stått i typ 30 år i bostadskö och glömde betala räkningen på några hundra ena året. Resultat han blir utslängd ur kön och har ingen annan att skylla än sig själv då han inte haft egen koll.

    Det är dock så länge det inte är så att det åligger ditt webbhotell att administrera och sköta betalningen av din domän. I sådana fall så kan du ju säkert kräva något fett skadestånd i värsta fall genom att yrka på hur mycket pengar och investeringar som går förlorade, något du kan göra även om du får tillbaka domänen.

  3. #3
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Ja eget ansvar går nog det under. Regga alla domäner hos en part, typ loopia, och rikta sedan om den mot webbhotellets dns. Så slipper du alla de problemen, fakturorna går ju ut automatiskt...
    Senast redigerat av Per Renemark den 2007-05-05 klockan 17:39.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  4. #4
    John Ivarssons avatar
    John Ivarsson John Ivarsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    147
    Okej, idag köper jag alla domäner av loopia men tidigare var det lite olika.

    Tyvärr har jag ingen aning om webbhotellet har åligger att administrera betalningarna då de inte har kvar samma system som tidigare. Men jag tog för givet att de skulle fakturera mig eftersom jag inte har haft någonstans att vända mig för betalning. Hur skulle jag veta att de gick genom enom? Köpet av domänen syns inte heller någonstans vid inloggning i deras system så det är ändå svårt att vara efterklok.

    Det kan ju knappast vara meningen att man ska behöva mejla deras support och be dem skapa en faktura...

    Ekonomiskt är det också illa. Inte livsviktigt men det rör sig om 10K mellan tummen och pekfingret. En del av summan baserad på avtal och resten på provision. Även om domänen kommer tillbaka till mig kommer jag nog aldrig att få ut den summan nu...

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Nej precis. Eget ansvar.

    Sedan skulle jag hålla mig borta från leverantörer där ens misstanken finns att de slarvar med räkningarna för att bygga ett värde för sig själva t.ex. via kickback. Och det oavsett tjänst.

  6. #6
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    domänen får du allt ha koll på själv. namecheap.com påminner ett antal gånger och kostar 8.88 SOLLAr om året. mycket bra och jäkla enkelt att jobba med, ocgh snabbt går det.

    Jag har haft online webbsites på 3 timmar

  7. #7
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Min viktigaste domän (nyhetsportalen.se) har FLERA ggr varit på gång att löpa ut pga ren idioti av dem som jag har köpt den av.. det är riktigt skrämmande hur dåliga en del av källarföretagen är.

    Loopia har än så länge skött sig, fast i samband med en flytt nu så får vi ju se hur det går med fakturor från nic.se osv.. ucshiamej...
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  8. #8
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Ett tips som funkar för mig:

    Ha alla era domäner i excel och ha en kolumn som domänens utgångsdatum. Då kan ni lätt sortera och se vilka först kommer gå ut och när. Jag vill inte ha någon gå ut inom ett halvår till exempel.

    För viktiga .com adresser och dyligt regga flera år i taget. Min viktigaste är reggad till 2012.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  9. #9
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Du kommer ju inte undan det manuella momentet där dock.. jag har börjat lite på en sån tjänst fast online.. som mailar också.. fast ack vad jobbigt det är med uppföljning och skit.

    Brr.. det är ju den stora fasan att tappa nån viktig domän asså.. eller bara nån domän som man använder ens lite.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  10. #10
    John Ivarssons avatar
    John Ivarsson John Ivarsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    147
    Mycket smart Jim,

    Om man orkar ta reda på all info och skriva så mycket vill säga
    Går ju an om man inte har så många domäner.

    Men det är egentligen väldigt viktigt så det är nog värt tiden man lägger ner

  11. #11
    JonasHs avatar
    JonasH JonasH är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    20
    Absolut, är det värt tiden. Är det så man arbetar, så slipper man nog de mesta utav problem i alla fall. Och ja, det faller under eget ansvar!

  12. #12
    kleins avatar
    klein klein är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31
    Webhotellet är knappas något ansvar. .SE domäner är inga problem ,där får man räkningen via posten.

    För .com, .net , org, bör du ha en epost adress, ditt du får uppmaningen att betala. Förstår inte varför du överhuvudtaget lägger ansvaret för domänen på webhotellet.

    Dels få du betala massa extra. Det är få webhotell som har koll på det här domäner.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)