Jag har senaste åren som konsult varit ganska djupt inblandad i ett par projekt med webbsidor för ett antal större svenska företag. Förrutom en global .com sida tillämpar man ofta en strategi där varje lokalt marknadsbolag har sin egen sida under sitt eget lands toppdomän inom ramen för CMS systemet som används.

Oftast i de här projekten ser man inte riktigt kopplingen mellan optimering för sökmotorer och hostingen av sidan. Sökmotoroptimeringen är inte en faktor när man pratar om hostingen. När man pratar hosting handlar det oftast om responstider, var resurserna finns, ekonomi och en massa andra tekniska faktorer såklart.

Ganska ofta ser jag här inlägg om att det bästa är att placera en sida för engelska marknaden på en server i england, en sida för den spanska marknaden på en server i spanien osv. Att placeringen är en faktor har jag förstått, frågan är hur stor den här faktorn är för antalet besökare? Finns det någon statistik eller liknande som pekar på hur mycket man förlorar genom att placera servern i ett annat land och på det sättet förlora besökare som klickar för "sidor från [land]" när de söker på Google? Som alltid handlar det om ekonomi och jag tror inte att det går att motivera att antingen placera en fysisk server i varje land alt. routa om trafiken på ett smart sätt för att ge intryck av detta utan att det går att peka på att företaget faktiskt förlorar 1000-tals besökare om man inte gör så.

Jag ska den närmaste månaden på ett antal möten om just hostingen i ett nyligen påbörjat projekt, med bla. sidor för 30+ lokala marknasbolag, och det vore väldigt intressant om det fanns lite statistik kring "sidor från [land]" för att för första gången kanske kunna introducera detta som en faktor i planeringen av hostingen.

Trevlig kreativ helg på er!