Resultat 1 till 29 av 29

plats 2 utan att ens använda sökordet på domänen

  1. #1
    John Ivarssons avatar
    John Ivarsson John Ivarsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    147
    Alla googlar vi våra namn ibland

    Jag blev dock riktigt förvånad då plats 2 på mitt namn var en domän som inte innehåller mitt namn alls!

    Efter en kort research visar det sig att en av pontings kataloger (bra reklam här) länkar till sidan med mitt namn. Detta gav då plats 2 av 205 000 träffar. Men huvudfrågan är ändå vilken relevans siten har på mitt namn? Jag tror absolut detta är ett tillfälligt resultat som kommer åtgärdas av google. Annars är det möjligt att betala dyra inlänkar på valda sökord utan sidan har relevans. Jag tänker mig t.ex. McDonalds som köper orden "banta" och "ät dig smal" osv..

    Eller kan google påverka resultatet genom att veta vem som står som ägare till domänen? En intressant teori..

  2. #2
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Det är den brutala effekten utav ankartexten rätt av, så är det bara. Ankartexten har en väldig betydelse, och när sökordet har dålig konkurrans, ja då räcker det med en inlänk+rätt ankartext.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  3. #3
    John Ivarssons avatar
    John Ivarsson John Ivarsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    147
    givetvis är det ett resultat av ankartext. Men plats två är ändå förvånande tycker jag. Så jag undrar om det inte kan bero på något mer?

  4. #4
    Gustaf Haags avatar
    Gustaf Haag Gustaf Haag är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    9
    Sidan har inte ändrats på senaste tiden då? Kika på googles cache så kanske ordet ligger på massivs av ställen?

  5. #5
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    När jag gick med här på SEO-Forum så gick min dåvarande arbetsgivares webbplats upp i topp 3 på mitt namn utan att det fanns med på domänen, endast tack vare en länk med mitt namn härifrån

  6. #6
    JonasHs avatar
    JonasH JonasH är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    20
    Spännande Hur såg cachen ut? finns det med på fler ställen, eller var det bara som du beskrev först? Sen kan det ju faktiskt vara så att John finns med lite här och lite där, Ivarsson någon annan stans!

  7. #7
    John Ivarssons avatar
    John Ivarsson John Ivarsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    147
    Citat Ursprungligen postat av Gustaf Haag
    Sidan har inte ändrats på senaste tiden då? Kika på googles cache så kanske ordet ligger på massivs av ställen?
    Nej sidan har inte ändrats alls. Allt som hänt är att den fått en inlänk med mitt namn.

    Citat Ursprungligen postat av JonasH
    Spännande Hur såg cachen ut? finns det med på fler ställen, eller var det bara som du beskrev först? Sen kan det ju faktiskt vara så att John finns med lite här och lite där, Ivarsson någon annan stans!
    Varken John eller Ivarsson finns med någonstans på domänen.

    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    När jag gick med här på SEO-Forum så gick min dåvarande arbetsgivares webbplats upp i topp 3 på mitt namn utan att det fanns med på domänen, endast tack vare en länk med mitt namn härifrån
    Så i och med detta kan vi dra slutsatsen att ett sökord faktiskt inte behöver förekomma på en webbsida för synas på sökordet. Mycket intressant.

    Om det inte var så Bernt att det hänt även för dig kunde jag nästan tro att google kollade upp vem som äger siten och såg att det matchade med ankartexten. Därmed ansåg google att siten är relevant för sökordet?!

    Men så djupt går väl inte alla de matematiska uträkningarna och man får tro att allt beror på ankartexten.

  8. #8
    J-Ms avatar
    J-M J-M är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    35
    Citat Ursprungligen postat av John Ivarsson
    givetvis är det ett resultat av ankartext. Men plats två är ändå förvånande tycker jag. Så jag undrar om det inte kan bero på något mer?
    http://www.google.se/search?hl=sv&q=...%B6kning&meta=

    kolla plats #2

  9. #9
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Att sidor kan ranka utan att orden förkommer på sidan har vi sett många exempel på förut. De mest kända exemplena är väl
    "miserable failure" och liar (George Bush och Tony Blair). Dett kallades då (och fortfarande) för Google bombing.

    Google har, enligt egen utsago, vidtagit åtgärder i sin algo för att åtgärda Google bombing. Men fortfarande kan man se många exempel där sidor rankar på sökfraser som enbart finns i länktexter.

    Dessutom kan man laborera en del med 301 redirect, och då kan en sida som tillsynes varken har några som helst inlänkar på ordet eller att ordet förekommer på sidan, ranka i topp på det aktuella ordet

    EDIT: Detta blev tydligen post nr 500 för min del

  10. #10
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av J-M
    Smslandet marknadsför sin sida genom "Gratis ringsignaler", "Ringsignaler" och "Gratis SMS och Ringsignaler". Jag tror det är att i och med att de marknadsför "ringsignaler" tillsammans med ord som existerar på deras sida så plockas det inte upp av filtert som Google har. Det finns ju flera anledningar till varför den inte skulle. Exempelvis skulle avdelningen som rör "Ringsignaler" vara för medlemmar men det hindrar ju inte inlänkarna från att handla om detta. Så här har Google mer att göra. En totalt orelevant sida med tanke på placeringen.

    Här är lite information om deras inlänkar som kanske förklarar mer:
    http://web.telia.com/~u46218134/smslandet.htm
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av FredrikMH
    Här är lite information om deras inlänkar som kanske förklarar mer:
    http://web.telia.com/~u46218134/smslandet.htm
    Vad använder du för verktyg för det där?

  12. #12
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Ingen som nämner co-citation?

    Jag har sett sidor ranka i topp på lätta ord endast på grund av co-citation. Inga inlänkar med ordet som ankartext och ordet nämns inte på sidan.

    Mer:
    http://www.jimboykin.com/co-citation...ects-your-seo/
    http://www.google.com/search?hl=en&s...tation&spell=1
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  13. #13
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Ingen som nämner co-citation?

    Jag har sett sidor ranka i topp på lätta ord endast på grund av co-citation. Inga inlänkar med ordet som ankartext och ordet nämns inte på sidan.
    Ja det kan säkert påverka, sms/ringsignaler ligger ändå hyffsat nära varandra. Men detta är nog inte någon avgörande faktor hans placering då "Ringsignaler" är ett svårt ord att konkurera på och kräver en hel del inlänkar.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  14. #14
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Jag har sett sidor ranka i topp på lätta ord endast på grund av co-citation. Inga inlänkar med ordet som ankartext och ordet nämns inte på sidan.
    Vilken webbplats var det som "taggade" i det fallet? Något väldigt betrott?

  15. #15
    jmns avatar
    jmn jmn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    När jag gick med här på SEO-Forum så gick min dåvarande arbetsgivares webbplats upp i topp 3 på mitt namn utan att det fanns med på domänen, endast tack vare en länk med mitt namn härifrån
    Jo, jag känner igen fenomenet.
    Jag har råkat ha ord jag "ägt" i ankartexten till sajter med högre ålder/PR. De har flygit upp från "ingenstans" till #1 i SERP. Och dunsat ner lika snabbt när jag pillat in ett mellanslag i ordet.

    Antar att det är ett extra "straff" för att skriva långa ankartexter. Man kan råka lyfta någon av misstag ovanför sig själv i SERPen

  16. #16
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av FredrikMH
    Smslandet marknadsför sin sida genom "Gratis ringsignaler", "Ringsignaler" och "Gratis SMS och Ringsignaler". Jag tror det är att i och med att de marknadsför "ringsignaler" tillsammans med ord som existerar på deras sida så plockas det inte upp av filtert som Google har.
    Smslandet är faktiskt en positionskund till mig och de tänkte lansera ringsignaler under den perioden. Tyvärr blev lanseringen inte av och jag har därför tagit bort en hel del länkar med ankaret "ringsignaler" till dem. Många är dock köpta på andra sajter så de ligger fortfarande fyra tyvärr.

    F.ö. så finns det inget "Google bombing filter", som Matt Cutts påstår. Miserable failure är förmodligen manuellt filtrerad, eller så fungerar deras bombskydd dåligt.

    Jag har t.ex. skojat med en bekant ("Mallorca") som jag brukar spela poker mot på Sthlms kortklubbar, genom att låta honom ligga etta på superfisk i Google.

    Resultatet av min SEO-forskning, som Jim skulle ha uttryckt det, är alltså följande:

    • Smslandet visar att filtret inte fungerar på konkurrensutsatta sökord (ringsignaler)
    • Prosharks/mallorca visar att det inte heller fungerar på icke konkurrensutsatta sökord (superfisk) i Sverige.

    Det har blivit en del hets på WN och här om det hela. Well, roligt och smickrande att "seo-eliten" är imponerad. ;-)22

  17. #17
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Instämmer med Nord där om Miserable failure, att det troligtvis plockas bort manuellt. Lite påtryckningar från Vita Huset fick nog bort det.
    I mindre skala är det det sk filtret inte så aktivt, om man uttrycker det så.

  18. #18
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Jag håller med. Enligt Matt Cutts skulle det räcka med massor av inlänkar med ankartext som inte är relevant till sidan för att aktivera filtret.

    Men då undrar jag hur Google vet om det är relevant eller inte? Bara för att Google inte kan inte kan se nyckelordet på sidan betyder inte det att sidan inte handlar om detta. Svårkrypta länkar, bilder eller medlemssidor skulle kunna ligga bakom en naturlig länktillväxt av dessa nyckelord.

    Fast ingenting bekräftar egentligen om det finns eller inte. De två exemplena du nämnar Nord är tydligen inte påverkade av detta i alla fall. Men vi kan ju spekulera i att Google tillåter det för att de eventuellt misstänker att Mallorca är en superfisk och att ringsignaler är närliggande termer som ofta används i närheten av sms
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  19. #19
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Du kan få ett tredje exempel här. Jag satte upp Expressen på plats 4 på de orden, med anledning av att de tog ett scoop av en bloggare som sitt eget.
    Det finns ingen relevans i länktexten och Expressens sida. Om nu inte Google har en mycket sublim humor och tyckte att det stämmer. Så något form av filter finns inte, inte på den här nivån i alla fall.

    Däremot har ju Google naturligtvis intresse att sprida ut att det finns ett sådant filter just för att stävja den typen av länkning.
    Så frågan är vad Cutts för fram för budskap.
    Är det: Så här fungerar Google, eller så här vill vi att ni skall tro Google fungera?

  20. #20
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Du kan få ett tredje exempel här. Jag satte upp Expressen på plats 4 på de orden, med anledning av att de tog ett scoop av en bloggare som sitt eget.
    Det finns ingen relevans i länktexten och Expressens sida. Om nu inte Google har en mycket sublim humor och tyckte att det stämmer. Så något form av filter finns inte, inte på den här nivån i alla fall.

    Däremot har ju Google naturligtvis intresse att sprida ut att det finns ett sådant filter just för att stävja den typen av länkning.
    Så frågan är vad Cutts för fram för budskap.
    Är det: Så här fungerar Google, eller så här vill vi att ni skall tro Google fungera?
    Ni kan fortsätta lägga in exempel och det enda som det bekräftar är att just det inte triggade något filter, vilket inte betyder att det inte finns. Det är lite det jag vill få fram men det betyder ju inte att era "tester" är dåliga. Att hitta vägar som inte triggar filter kan vara lika viktigt som att hitta vägar som triggar filter.

    Det finns enormt många parametrar att ta hänsyn till för att verkligen veta att ett filter inte existerar, vilket också skulle innebära många olika tester. Exempelvis skulle det kanske krävas mycket större mängd "orelevanta" inlänkar för att det ska hända något. Eller så kanske det triggas/flaggas för att sedan ske en manuell granskning? Eller så fungerar det ännu inte på svenska sidor?

    Vad det är för budskap Matt Cutts ger oss är inte så svårt att förstå. Han skulle inte haft sitt jobb kvar om han berättade mer än vad han får/ska.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  21. #21
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Jag skulle dock vilja lira upp något i en konkurrensutsatt hl=en SERP för att vara säker på att Cutts ljuger här.

    Det blir dock lite för dyrt för att göra på lekmannanivå så jag får avvakta en amerikansk kund som vill synas på något som inte finns på sajten.

  22. #22
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Jag har en underlig fråga kanske. men jag gjorde enklast nöjliga SEO för en kompis teopavlidis.se, han är grafisk designer i stockholm och vi gjorde sökorden i description och lite under flashen på sidan. jag har fått PR5 på google men förstår inte riktigt hur det gick till.

    grafisk formgivare stockholm ligger teopavlidis.se etta och grafisk formgivare #9...

    Har egentligen endast länkat in hans sökord direkt från bloggartiklar på min PR4 michaelperssson.com

    är det så enkelt med SEO eller har jag av en händels klappat google på huvet och tycks verka vara snäll??

    Michael

  23. #23
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    spagetti: Inte direkt världens mest konkurrensutsatta ord. Dessutom så kan jag tänka mig att många grafiska formgivare har häftiga sidor helt i flash eller bilder och utan något innehåll Det underlättar ju också för er Sjysta och nyckelords täta länkar från er sida skadar ju dock inte heller

  24. #24
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Hej David, det är just det denna sidan också är, helt flash med artiklar och länkar bara från min blogg. Det går att imponera med i allfall

  25. #25
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    ...länkar bara från min blogg
    Nja det där stämmer inte riktigt när man tittar på inlänkarna. Bl.a en PR 5 sida verkar länka (har länkat) till den.

  26. #26
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Hmm intressant. ska ta en titt senare idag men jag hörde att google ändrat någon viktigt nyligen i sin söktjänst. finns det nån mer specifik ide på vad det skulle vara.. jag manr dom ändrar väl kriterier lite när som men det verkar som det skulle vara nåt viktigare och större på ryktet?

  27. #27
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Urban, du sa att du hittade backlinks på teopavlidis.se som jag inte sett... jag får inte backlinks alls när jag testar men han fick PR5 efter min fallback SEO.. hur i hela friden då? det är ju bara flash??

    Michael

  28. #28
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jag hittade de här på Yahoo
    Länk 3 är en PR 5 sida.
    Om han finns kvar eller inte har jag inte kollat. Hur det är med alla de andra länkarna har jag inte heller tittat på. Det räckte med att jag hittade en PR5 länk.

    Edit: Bör kanske påpeka att link:mindomän.se i Google inte går att använda då resultaten inte stämmer på något som helst sätt.
    Senast redigerat av Urban G den 2007-08-09 klockan 01:31.

  29. #29
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Hej Urban, Jag jobbar ju på att han ska ligga där forever och han stiger faktiskt i placering så sakteliga.. tack för hjälpen...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)