Resultat 1 till 13 av 13

Påverkar Google AdWords den "vanliga" rankingen?

  1. #1
    Davids avatar
    David David är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    68
    Fick en AdWords Kupong när jag reggade min adress på b-one. Har jobbat lite med att optimera min sida och den började sakta klättra men fastnade tillslut på sidan 4 på google.

    Försökte optimera sidan så gott det gick, dock vägra den klättra ytterliggare. Gjorde sedan en större uppdatering och körde igång lite med adwords och vips så var min sida uppe som första resultat på sida 2.

    Nu har adwords pengarna tagit slut och vips så sjunker sidan som en sten.
    Så frågan är om adwords spelar in på den "vanliga" rankingen eller om detta bara är en tillfällighet.

  2. #2
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Hmmm intressant, det ska inte spela någon roll om man kör adwords även om många konspirationsteoretiker gärna ser att det är så. Man borde väl göra mer vetenskapliga tester av det, förmodligen är det en ren tillfällighet.

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    AdWords påverkar inte de organiska resultaten (de till vänster).

    90% säker på att det var en ren tillfällighet och att du upplevde fresh boosten och sedan kom in i sandlådan och att AdWords råkade tima när detta hände.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    Davids avatar
    David David är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    68
    Men att sidan tappar 13 platser bara sedan adwordsen försvann (4dagar) känns lite underligt minst sagt. Har ändå försökt finjustera den lite under de dagarna.

    Använde b.la. ett seo-verktyg som det tipsades om på denna sidan för att få titile och meta-taggarna att stämma bättre mot innehållet.

  5. #5
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Kan man få kika på URLen?
    Äh, måste skriva minst 40 tecken.

  6. #6
    Davids avatar
    David David är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    68
    Visst kan man det, URL:en är:
    http://www.vaga-le.se
    Och sökordet som jag har försökt optimera efter är tandblekning.
    Borde inte vara så svårt att ta sig in bland top 10 tycker jag.
    Men har inte så mycket erfarenhet av SEO ännu, så såga mig inte
    för hårt

  7. #7
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Nä, tänker inte såga nått alls.... Hmm fast det är kul att vara självgod!

    Du kan skrota en hel del av metataggarna, de som är viktiga är ju keywords och description. robots och revisit etc, har inget värde. Du bör också sträva efter att minska mängden mängden HTML-kod i förhållande till text. Skriv gärna massor av artiklar om tandblekning och närbesläktade ämnen, ju fler desto bättre!

    Istället för en särskild google-sitemap på siten så tycker jag att du skall lägga upp en xml-sitemap via googles egna standard: Klicka här
    Sitemapen kan du bygga här.
    Annars handlar det mycket om att försöka få tag på bra länkar och att ha tålamod...

  8. #8
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Visserligen frågade webguide efter URLen men vi har en regel som säger att frågaren inte visar URLen för att få svar.

    Gör inget denna gången men vill att ni tänker på det.

    Istället för en särskild google-sitemap på siten så tycker jag att du skall lägga upp en xml-sitemap via googles egna standard: Klicka här
    Håller faktiskt inte med i det påståendet. Dels för att xml-sitemap är mer till för större databassidor för att göra det lättare för Google att hitta sidorna och dels för att varje webbplats med mer än 50-100 undersidor bör ha en HTML-sitemap och en sitewide länk till den - dels för att möljiggöra att PageRank flödar snabbt till alla webbplatsens URLer och dels så att besökare snabbt kan hitta den sida de letar efter.

    Resten håller jag fullt med om. Dock är HTML-kod i förhållande till text (C2C, content-to-code) en mindre faktor.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  9. #9
    Davids avatar
    David David är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    68
    Tack för alla förslag...
    Och sorry angående url:en, tänkte mig inte för där.

    Undrar lite om det finns något smidigt sätt att minska ner html-koden?
    Är inte fin på html utan gör sidorna i dreamweaver, så om det är någon som
    vet om något bra verktyg så tipsa gärna.

    En sak till som jag undrat lite över är hur mycket man måste ändra på en sida för att google ska ta det som en uppdatering. Jag har ju inte så mycket att ändra eftersom mitt område är relativt begränsat till ett visst antal produkter.

    Och vad händer om man skriver 5 artiklar och sedan skiftar mellan dem, säg att man publicerar 2 och byter dem löpande efter google har cachat sidan. Skulle det ha någon effekt? Eller är det bättre att publicera alla.

  10. #10
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Angående sitemapen, det ligger 2 sitemaps på siten idag, vilket inte är nödvändigt. Google sitemaps ger ju en del intressant information om söktermer etc. Så jag måste nog stå fast vid att jag tycker att en googlemap skall dit.

    Ja, HTML-förhållandet är av underordnad betydelse, men i sann pedagogisk anda så...

    Att minska HTML-koden:
    Vet inte om Dreamwaver har någon inbyggd funktion för detta, annars är det ju en bra möjlighet att lära sej HTML. Även om man använder Dreamweaver eller liknande program så är det ju bra att känna till hur det fungerar i bakgrunden.

    Angående dina artiklar, publicera alla, att växla mellan dem förvirrar bara (både användare och Google), bättre att läga tid på att skriva nya artiklar.

  11. #11
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Något som vi har börjat med och kommer köra hårt på är kundreferenser/sucesstories. Då har du något att skriva om och få sidorna uppdaterade med information som dina besökare uppsakttar. Kanske man kan skicka med alla kunder något som gör att de går in på din sida och skriver sin utvärdering i en databas som du sen kan plocka upp nya info från med jämna mellanrum.

  12. #12
    Davids avatar
    David David är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    68
    Citat Ursprungligen postat av MattiasN
    Något som vi har börjat med och kommer köra hårt på är kundreferenser/sucesstories. Då har du något att skriva om och få sidorna uppdaterade med information som dina besökare uppsakttar. Kanske man kan skicka med alla kunder något som gör att de går in på din sida och skriver sin utvärdering i en databas som du sen kan plocka upp nya info från med jämna mellanrum.

    Ja det var ett bra tips, ska genast fundera på hur jag kan lösa det på ett smidigt sätt. Tackar!

    Måste passa på att upprepa en fråga som jag inte fick svar på innan. När man gör uppdateringar på en befintlig sida, ungefär hur mycket måste man förändra för att google ska räkna förändringen.

  13. #13
    Gustafs avatar
    Gustaf Gustaf är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    localhost
    Inlägg
    135
    alla förändringar är förändringar (i texten. Koden spelar minder roll). Sedan finns det folk som tror att google har algoritmer som räknar ut hur mkt en sida förändrats, men jag är inte så säker på det...

    Sedan din teori om AdWords. Det borde ju snarare vara i googles intresse att din sida ska sjunka i org. SERP, så att du spenderar MER på Adwords, inte tvärt om. Så det var nog en tillfällighet.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Jotspot + Google = Sant
    Av hans99 i forum Nyheter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-06-15, 08:38
  2. Tips. Gratis adwords. Google kör kampanj igen!
    Av Nisse i forum Google AdWords
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 17:12
  3. En teori värd att diskutera
    Av Hjalmar i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 17:03
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 01:59
  5. Google Adwords
    Av Elias KAI i forum Google AdWords
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 03:22