Resultat 1 till 15 av 15

Så ser en ett bra domännamn ut

  1. #1
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Jag postade precis ett inlägg på WN om vad som utgör en bra domän. Nu slog det mig att jag förmodligen kommer att få bättre svar här, så tänkte ta upp diskussionen på seo-forum också.

    Ett bra domännamn är (enligt Gustav):

    1. Lätt att komma ihåg
    2. Kort och lämpligt för tryck
    3. Lätt att urskilja (jaggillarmunkar är alltså inte bra – det står â€jag gillar munkarâ€)
    4. Ett ord som lockar till klick i serpsen (dvs ord som folk känner igen)
    5. Uppbyggt av dina viktiga kw´s (det ger en stor seo-fördel på grund av sättet som folk länkar på)
    6. Följer gängse standard. (inga bindestreck eller svenska tecken alltså)
    7. Kan nås av alla webbläsare (återigen inga idn-domäner alltså)
    8. Ändamålsenlig.

    Åsikterna går säkert isär om vissa saker och jag kan ha missat andra. T ex så tror jag att Jim motsätter sig punkt 6 . Men syftet med min lilla lista är att få igång en bra diskussion och att ge varandra tips.

    Edit: Jag kompletterade listan med ytterligare en punkt (8). Jag kommenterar punkten som ett enskilt inlägg längre ned i tråden.
    Senast redigerat av Gustav den 2008-05-24 klockan 14:11.

  2. #2
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Bra checklista! Håller till stor del med, lite kommentarer:

    1. Absolut, det är även en stor fördel om domänen går att kommunicera muntligt utan att besökaren behöver fundera på stavning. Jmfr. t.ex. vinnenbil som är lättare en vinnentshirt. (lätt att folk tror att de ska skriva vinnent-shirt).

    3 & 6: Jag är kluven här, det ska vara lätt att urskilja vilket ibland kräver att man använder bindestreck (jaggillarmunkar vs. jag-gillar-munkar). Registrera båda och redirecta till den som är lättast att utläsa. (vinnenbil är ganska lätt men whorepresents kanske bör avstavas till who-represents för att undvika missförstånd..)

    5. I den mån det går, kan vara svårt inom vissa områden men går det är det bra.

    En tanke som jag har är dock att om man ska bygga varumärke så bör man undvika generella domännamn eller använda dem som entrésidor. Om ditt företag säljer bilar och du har bilar.xx kommer du förmodligen få type-ins. Men! Om du börjar marknadsföra din site för att dra mer trafik så kommer en del av din marknadsföring spilla över på andra liknande domännamn.

    Det är allmänt känt inom marknadsföring att om det finns ett starkt märke inom ett visst sortiment så uppfattas det märket som avsändare för all marknadsföring för de produkterna hos en del av kunderna. Gör du reklam för mineralvatten så kommer en del att bli sugna på att köpa loka.

  3. #3
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Jag tycker man skall komma ihåg att ryktet om en site inte bara sprids via länkar på siter och i email, utan också med mun-mot-mun-metoden. Dvs folk pratar om dem. Och man vill därför underlätta detta prat. Så låt säga att du har en site där man kan vinna muggar, som du vill att folk skall prata om, vad tror du är enklast för dem att säga när de skall beskriva domänen.
    "vinn muggar punkt com" eller "vinn bindestreck muggar bindestreck punkt com"?

  4. #4
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Problemet som jag ser det är att i vissa, inte alla, fall så skriver folk inte det de hört och att man därför bör ha bägge. Det är kanske inte så påtagligt med muggarna men med t-shirt, e-handel, mc-handskar etc.

  5. #5
    Mattias As avatar
    Mattias A Mattias A är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    22
    man vill absolut inte att domänen skall vara som http://www.penisland.net/ (pen island ingenting annat!)
    Senast redigerat av Nikke Lindqvist den 2007-05-25 klockan 05:06.

  6. #6
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    Citat Ursprungligen postat av Mattias A
    man vill absolut inte att domänen skall vara som http://www.penisland.net/ (pen island ingenting annat!)

    haha nää det kan bli lite fel, ett annat svenskt exempel är www.horservice.se (hörservice) som fanns för ett tag sen.

    Men jag tror inte det dröjer länge innan idn-domänerna får sitt genombrott i sverige.

  7. #7
    Maxs avatar
    Max Max är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    178
    Citat Ursprungligen postat av Mattias A
    man vill absolut inte att domänen skall vara som http://www.penisland.net/ (pen island ingenting annat!)
    Kan ju locka besökare just för att domänet är så, kan vara en bra sak om man har tur? Nu tror jag dock inte att dom tjänar något på typ misstypes!

  8. #8
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    man ska ha både idn och ej-idn varianten av sina domäner.. imo

  9. #9
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    Citat Ursprungligen postat av Björn
    man ska ha både idn och ej-idn varianten av sina domäner.. imo

    det är klart bäst

  10. #10
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Man bör dock alltid se över vilken domän som ska användas och vrida och vända på den så man inte hamnar i en "komisk" situation med det hela.

  11. #11
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    Jag testade, efter att ha bestämt nyckelord, i så hög utsträckning som det var möjligt registrera dessa (eller varianter) och sedan koppla dessa till min sida.

    Funkade riktigt bra men det är möjligt att det blir straff på det så småningom men det var mer av ett experiment =)

  12. #12
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Efter lite kommentarer så kompletterar jag listan med ytterligare en punkt (8). Att domänen bör vara ändamålsenlig är egentligen en självklarhet, men det finns ändå en lite djupare aspekt. T ex så kan penisiland.net vara en både bra och dålig domän ur denna aspekt. Är syftet att sälja pennor så är domänen olämplig. Är syftet att bygga länkkraft (som det faktiskt är i detta fall), så är domänen lysande. Denna tråd är ett bra exempel på det. Penisland.net´s ägare har fått en inlänk tack vara sin förträffliga domän. Syftet med domänen i detta fall är nämligen att få inlänkar. Domänens ägare har aldrig sålt några pennor via den. Den är bara ett väl genomfört länkbete.

  13. #13
    sökoptimerings avatar
    sökoptimering sökoptimering är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102
    En bra sak att göra när man kollar efter domän namn är att söka inom den kinesiska sökmotorn samt alla andra globala för att inte hitta eventuella hinder med konstiga bilder eller annat som kopplats till det ordet man väljer.

    I fallet ovan penisland hur länge har sidan funnits?
    Testar just nu olika projekt inom Tictail

  14. #14
    jenklers avatar
    jenkler jenkler är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    15
    - Ett ord som lockar till klick i serpsen, jag kör ju bara mitt namn så har inte så mycket val
    Behöver ni datorhjälp, vem är jag: IT Supporten.

  15. #15
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Skrev en guide till hur man väljer domän på en gammal sida som nu endast finns kvar på archive.org (eg. http://web.archive.org/web/201309301...osing-domains/). Här kommer några förslag på saker att tänka på innan du reggar:

    -Hur lång är den? (En fördel att ha en relativt kort domän, som helst är max 2 ord)
    -Kan man lätt komma ihåg domännamnet över telefon?
    -Är det bästa möjliga domänändelse? (.se / .com)
    -Låter den trovärdig?
    -Är den 'lagom' specifik?
    -Har domänen historik online redan?
    -Finns inkommande länkar dit?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-23, 09:43
  2. Backlinks och dubbla domännamn
    Av Bernt Johansson i forum Google
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 22:48
  3. Domännamn som blev fel.
    Av Marcin i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 10:34
  4. alternativ på upptaget domännamn
    Av Ben i forum Domänen
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-16, 18:38
  5. flera domännamn
    Av vafan30 i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 17:14